Mitä mä teen, yhdistyksessä ollaan mulle vihaisia vaikka olen koettanut neuvoa asiallisesti
Onko se paha asia, että muistan puuttua siihen, että lakeja pitää noudattaa. Pari esimerkkiä: Suunnitellaan arpaisia, on saatu lahjoituksena aika arvokas tavara pääpalkinnoksi. Muistutan, että ottakaa selvää, milloin pitää maksaa arpajaisvero ja että onhan lupa olemassa. "Ei tähän mitään lupia ole ennenkään tarvittu" on vastaus. Mutta kun tarvitaan ja mä olen huolissani, en halua olla ilkeä. Nyt jos joku ilmiantaa, todennäköisesti minua syytetään. Toinen se, että kun suunnitellaan makkaramyyjäisiä, muistutin siitä, että paikalla pitää olla joku, jolla on hygieniapassi. Ei niitä ole ennenkään tarvittu. En minä näitä nykyajan lakeja ole keksinyt. Mä en viitsi enää mennä mukaan, koska mun mielestä lakeja vain pitää noudattaa, oltiin niistä sitten mitä mieltä tahansa. Olenko pahis? Olen tykännnyt muuten yhdistyksen toiminnasta ja ihmisistä, mutta nyt näistä asioista mulle suututtiin. Niin ja sanoin, että kirjanpitoon ei riitä kuitiksi itsekirjoitettu, jos on ostanut jotain omalla kauppakuitillaan. En epäile väärinkäyttöä, vaan ihan puhdasta tietämättömyyttä tämä on.
Kommentit (43)
Jaa meni jostain kumman syystä taa juttu lainauksen sisälle, mutta viestissä 21 loppuosa lainauksen jälkeen on ap:n. Eli vielä uudestaan, kyseessä on sellaiset arpajaiset, joista kuka tahansa paikalle tuleva voi ostaa, eikä paikalle tuljoita ole suljettu, vaikka kyseessä onkin pieni ryhmä ja aina samat tyypit.
Pädetkö ap myös työssäsi ja vahdit työnantajasi lakien noudattamista?
Liisa Kulhia on noussut haudasta.
Liikennerikkomusten kuvaaminen kännykällä on mukava harrastus.
Jos toimit yhdistyksessä mikä estää sinua hankkimassa lupaa tai esim. hygieniapassia?
Riippuu ihan millaisella mandaatilla toimit yhdistyksessä.
Mutta jos sinut on valittu toiminnanjohtajaksi, rahastonhoitajaksi, sihteeriksi jne. tietenkin puutut, sillä olet myös yhdistyksen toiminnasta juridisessa vastuussa ja pelisäännöistä.
Mutta jos olet vain yhdistyksen rivijäsen, sinulla ei periaatteessa ole mitään oikeutta olla kukkona tunkiolla ja yleensä tuollaiset jäsenet vain aiheuttavat eri puraa ja muiden jäsenten työpanos hiipuu, kun eivät tiedä kenenkä ohjeita pitäisi noudattaa ja pikku hiljaa yhdistyksen toiminta lakkaa.
Millä mandaatilla ap. yhdistyksessä toimit? Jolloin in helpompi sanoa, onko toimintasi ok. vai oletko tuhoamassa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien makkaramyynnissä on tarvittu hygieniapassi, jos myynti on satunnaista?
AINA! Ja ensiavun pitää olla myyjällä kunnossa. Jos joku vaikka meinaa kuolla makkaraan!
Ja kun kerran grilliä käytetään, niin tulityökortti vaaditaan myös. Työturvallisuuskorttikin lienee tarpeen, ettei epähuomiossa leikkaa sormeen haavaa makkarapakettia avatessa.
ja vähintään amk tasoinen makkaranpaistolinjan opinnot pitää olla suoritettu. Makkaramaisterin paperit ovat suositeltavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3, nyt viimeisin mistä mulle kaikki suuttuivat, oli kun sanoin, että arpajaisiin, joissa on muutama voitto, pitää olla käytännössä aina lupa. Aika selkeät nämä säännöt poliisin sivuilla ovat: https://www.poliisi.fi/luvat/tavara-arpajaiset/milloin_lupaa_ei_tarvita…
Mutta sen sijaan että olis kiitetty neuvoista, mä olen saanut kuulla, etten ole tervetullut enää porukkaan. Okei, mä en haluakaan olla porukassa joka noudattaa mieluummin mutua kuin lakia. Mä olen kalkkis, kun olen lainkuuliainen. Juu ja mä olen toiminnantarkastaja, joten siksikin olen tavanomaista tarkempi. No nämä asiat on ilmoitettu ja en ole jatkossa enää missään tekemisissä heidän kanssaan. Sääli, sillä tulee monia ikävä."Työyhteisö ja vakiintunut harrastusryhmä voi ilman 25 §:n 1 momentissa säädettyä lupaa ja 30 §:ssä säädettyä tilitysvelvollisuutta toimeenpanna jäsentensä keskuudessa virkistys- tai harrastustoimintansa taikka yleishyödyllisen toiminnan edistämiseksi tavara-arpajaiset, joissa arpojen yhteenlaskettu arvo ei ylitä 500 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuu samassa tilaisuudessa (miniatyyriarpajaiset)."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011047Kyseessä ei ole työyhteistö eikä vakiintunut harrastusryhmä, vaan varainhankinta arpajaisten muodossa. Vaikka palkinnot on pieniä ja osallistujamäärä pieni, niin osallistujien ryhmä ei ole suljettu. Käytännössä tuo mainitsemasi lainkohta tarkoittaa suljettua ryhmää, mutta laissa se sanotaan noin, ettei tule epäselvyyksiä. Kyllä mä nillitän siksi, että vaikeuksiin voi joutua ja tiedän ainakin yhden yhdityksen, joka on mennyt konkurssiin siksi, että asiat on hoidettu väärin tai huonosti. Mä en tee ilmoituksia, mutta en voi katsoa asioita läpi sormien vain siksi, että näin on tehty. Ok, makkaran myynnissä ei tarvita hygieniapassia, kiitos tiedosta. Minua kerran pyydettiin sellaisiin mukaan siitä syystä, että minulla se on. Tuota en sen kummemmin ollut edes tarkastanut missään, menin vain. Minä en ole laatinut lakeja, ainoastaan noudatan niitä. Ei ole omalta osaltani mitenkään vaikeaa. Ja joo, kävelen joskus päin punaisia silti, jos kukaan ei näe, etten nyt ihan enkeli ole. Mutta on asioita, joita noudattamatta jättämällä voi joutua vaikeuksiin. Yhdistyslaki on olemassa ja hyvä niin, se estää väärinkäytökset. Niitäkin joskus yhdistyksistäkin löytyy.
Ap.
Muita kuin yleishyödyllisiin tarkoituksiin varoja kerääviä yhdistyksiä meillä on hyvin vähä. Mutta selvä jos teidän yhdistys sellainen on. Käytännössä jossakin tilaisuudessa järjestettävät arpajaiset on sellaiset johon lupa tarvitaan. Valtaosa järjestettävistä arpajaisissa on tälläisiä.
Aina voi perustaa ihan oman yhdistyksen, ihan vaikka sellaisen Sääntö ry:n jossa voitte kokoontua nussimaan sääntöjä ja ilmiantamaan muita yhdistyksiä.
Tekeekö ap itse asian eteen mitään? Ohjeistaa ja odottaa, että se kuuluisa ”joku muu” hoitaa asian kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sinut on valittu toiminnanjohtajaksi, rahastonhoitajaksi, sihteeriksi jne. tietenkin puutut, sillä olet myös yhdistyksen toiminnasta juridisessa vastuussa ja pelisäännöistä.
Mutta jos olet vain yhdistyksen rivijäsen, sinulla ei periaatteessa ole mitään oikeutta olla kukkona tunkiolla ja yleensä tuollaiset jäsenet vain aiheuttavat eri puraa ja muiden jäsenten työpanos hiipuu, kun eivät tiedä kenenkä ohjeita pitäisi noudattaa ja pikku hiljaa yhdistyksen toiminta lakkaa.
Millä mandaatilla ap. yhdistyksessä toimit? Jolloin in helpompi sanoa, onko toimintasi ok. vai oletko tuhoamassa sitä.
Valittajat jotka käytännössä eivät kuitenkaan tee mitää, hanki hygieniapassia tms. kyllä käytännössä aina tuhoavat sitä toimintaa. Mikään ei estä rivijäsentäkään toimimasta myös itse.
Eeeeeiiiii. Ulos heti yhdistyksestä. En kestä yhtään ihmisiä, jotka ei näe olennaisuuksia! Hygieniapassia tule kukaan koskaan kysymään tai arvontalupaa.
Vierailija kirjoitti:
Toiminnantarkastajaa ei ehkä voi luonnehtia rivijäseneksi vaikka hän ei voi toimia puheenjohtajana/toiminnanjohtajana, sihteerinä tai rahastonhoitajana. Vastuuta toiminnan asiamukaisuudesta hänellä tietenkin on sen jälkeen kun on hyväksynyt esim. yhdistyksen tilit/tilinpäätöksen.
"Jos myyt vain kahvia, pullaa ja limsaa, et tarvitse hygieniapassia. Sinulla on kuitenkin oltava riittävät tiedot elintarvikehygieniasta, eli käytännössä samat tiedot kuin passin haltijoilla. Jos sen lisäksi myyt satunnaisesti esim. grillattua makkaraa, et vieläkään tarvitse passia.
Mutta jos myyt säännöllisesti esim. grillimakkaroita tai muita helposti pilaantuvia pakkaamattomia elintarvikkeita, silloin sinulla on oltava hygieniapassi.
Satunnaisella myynnillä tarkoitetaan toimintaa, jota tehdään harvemmin kuin kerran kuukaudessa ja joka ei yhtäjaksoisesti kestä kauemmin kuin kaksi vuorokautta.
Kotona leipominen myyntiin on myös mahdollista, mikäli toiminta on vähäistä. Leipominen pari kertaa kuussa katsotaan olevan vähäistä toimintaa, eikä siten vaadi rekisteröitymistä elintarvikehuoneistoksi.
Tilapäisestä myyntipaikasta tulee kuitenkin tehdä ilmoitus terveydensuojeluviranomaiselle (terveystarkastajalle), joka voi ilmoituksen johdosta antaa tarvittavia ohjeita tai määräyksiä. Jos kysymyksessä on suurempi tapahtuma, jossa on useampia elintarvikkeiden myyjiä, ilmoituksen voi tehdä jokainen myyjä erikseen tai esim. tapahtuman järjestäjä tai torialueen haltija." https://www.koulutus.fi/forum/ravintola-hotelli-ja-matkailualan-koulutu…
Täällä on kysytty onko ap itse mennyt ja tehnyt jotain. Sekin on hyvä kysymys, mutta enemmän minua kiinnostaa ja hämmästyttää se, että ollaan muka tekemässä töitä yhdistyksen hyväksi ja tietoisesti jätetään esim. arpajaisluvat hankkimatta.
Kylläpä täällä on ilkeetä porukkaa. Ap yrittää vaan katsoa, että kaikki tehdään lain mukaan ja ongelmia ei tulis. Hyvähän siellä yhdistyksessä on jonkun noita asioita valvoa. Kannattaa pysyä noista kaukana, jos kerran lakia ei tarvi noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3, nyt viimeisin mistä mulle kaikki suuttuivat, oli kun sanoin, että arpajaisiin, joissa on muutama voitto, pitää olla käytännössä aina lupa. Aika selkeät nämä säännöt poliisin sivuilla ovat: https://www.poliisi.fi/luvat/tavara-arpajaiset/milloin_lupaa_ei_tarvita…
Mutta sen sijaan että olis kiitetty neuvoista, mä olen saanut kuulla, etten ole tervetullut enää porukkaan. Okei, mä en haluakaan olla porukassa joka noudattaa mieluummin mutua kuin lakia. Mä olen kalkkis, kun olen lainkuuliainen. Juu ja mä olen toiminnantarkastaja, joten siksikin olen tavanomaista tarkempi. No nämä asiat on ilmoitettu ja en ole jatkossa enää missään tekemisissä heidän kanssaan. Sääli, sillä tulee monia ikävä."Työyhteisö ja vakiintunut harrastusryhmä voi ilman 25 §:n 1 momentissa säädettyä lupaa ja 30 §:ssä säädettyä tilitysvelvollisuutta toimeenpanna jäsentensä keskuudessa virkistys- tai harrastustoimintansa taikka yleishyödyllisen toiminnan edistämiseksi tavara-arpajaiset, joissa arpojen yhteenlaskettu arvo ei ylitä 500 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuu samassa tilaisuudessa (miniatyyriarpajaiset)."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011047
Lisäksi pienarpajaisiin ei tarvita lupaa.
"Yleishyödyllinen yhteisö tai säätiö voi toimeenpanna ilman lupaa tavara-arpajaiset, jos kyse on pienarpajaisista. Pienarpajaisista kertyvä tuotto on käytettävä yleishyödylliseen tarkoitukseen.
Pienarpajaiset ovat tavara-arpajaisia, joissa arpojen yhteenlaskettu myyntihinta on enintään 2000 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuu samassa tilaisuudessa. Molempien ehtojen on täytyttävä.
Koululuokka tai vastaava opintoryhmä voi järjestää pienarpajaiset, jos arpajaisten toimeenpanosta vastaa täysivaltainen henkilö. Pienarpajaisista saatava tuotto tulee käyttää opiskelun tai opiskelua tukevan harrastustoiminnan edistämiseen." https://www.poliisi.fi/luvat/tavara-arpajaiset/milloin_lupaa_ei_tarvita…
Harvemmin kukaan on kiinnostunut mutta periaatteessa tälläistä arpajaisissa pitäisi laatia kuitenkin arpajaispöytäkirja.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on ilkeetä porukkaa. Ap yrittää vaan katsoa, että kaikki tehdään lain mukaan ja ongelmia ei tulis. Hyvähän siellä yhdistyksessä on jonkun noita asioita valvoa. Kannattaa pysyä noista kaukana, jos kerran lakia ei tarvi noudattaa.
Toiminnantarkastajaa on melko helppo jättää toiminta hyväksymättä, mutta kyllä hyvällä toiminnantarkastajaa tulee olla joku käsitys siitä mitä vaaditaan mitä ei. Niissä yhdistyksissä joissa itse toimin jäisi kyllä ap:n kaltainen toiminnantarkastaja valitsematta uudelleen.
Ainoa oleellinen asia tässä keskustelussa ovat itse kirjoitetut kuitit, joiden todistusarvo on kyseenalainen. Satunnaiseen grillimakkaran myyntiin ei tarvita hygieniapassia, joskin perustiedot elintarvikehygieniasta.
Kyseessä ei ole työyhteistö eikä vakiintunut harrastusryhmä, vaan varainhankinta arpajaisten muodossa. Vaikka palkinnot on pieniä ja osallistujamäärä pieni, niin osallistujien ryhmä ei ole suljettu. Käytännössä tuo mainitsemasi lainkohta tarkoittaa suljettua ryhmää, mutta laissa se sanotaan noin, ettei tule epäselvyyksiä. Kyllä mä nillitän siksi, että vaikeuksiin voi joutua ja tiedän ainakin yhden yhdityksen, joka on mennyt konkurssiin siksi, että asiat on hoidettu väärin tai huonosti. Mä en tee ilmoituksia, mutta en voi katsoa asioita läpi sormien vain siksi, että näin on tehty. Ok, makkaran myynnissä ei tarvita hygieniapassia, kiitos tiedosta. Minua kerran pyydettiin sellaisiin mukaan siitä syystä, että minulla se on. Tuota en sen kummemmin ollut edes tarkastanut missään, menin vain. Minä en ole laatinut lakeja, ainoastaan noudatan niitä. Ei ole omalta osaltani mitenkään vaikeaa. Ja joo, kävelen joskus päin punaisia silti, jos kukaan ei näe, etten nyt ihan enkeli ole. Mutta on asioita, joita noudattamatta jättämällä voi joutua vaikeuksiin. Yhdistyslaki on olemassa ja hyvä niin, se estää väärinkäytökset. Niitäkin joskus yhdistyksistäkin löytyy.
Ap.