Huomenna alkaa yhteishaut, minne voisin hakea? Olen aivan hukassa!!
Abi siis olen, kirjoitettavat aineet:
Äidinkieli
Pitkä englanti
Ruotsi (B)
Terveystieto (C, syksyn yokoe, aivan kuraa ja arvosana ei vastaa osaamista)
Yhteiskuntaoppi
Psykologia
Lyhyt matematiikka
Kiinnostus olisi lähinnä yhteiskuntaopissa ja terveysalalla. En kuitenkaan halua sairaanhoitajaksi. Vaatimuksena lähinnä olisi että työllistävä ala, monipuolisuus, mahdollisuus työskennellä vuorokauden eri aikoina/vuorotyössä, mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja palkka suhteellisen hyvä, ainakin niin että elää.
Olen miettinyt myös puheterapiaa, mutta en koe sitä alakseni. Mihin voisin hakea? Jotenkin stressaavaa ajatella että kaksi viikkoa aikaa tietää :/ yo-kokeet päälle enkä haluaisi niissäkään mokata. Lisäksi pitäisi töitäkin saada jostain. Tuntuu että nyt kasaantuu hirveästi asioita. Sitten vielä pääsykokeisiin luku jos saan jotain aikaiseksi hakuvaihtoehdoissa.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Entä tradenoniksi opiskelu? Suuntautua voi kiinnostuksen mukaan.
Tradenomeja vissiin valmistuu aika paljon monelta suunnalta?
Jos puheterapia kiinnostaa niin tottakai haet sinne! Ja psykologia on kans hyvä vaihtoehto
Sosiaali- ja terveysala työllistää muitakin kuin vain niitä kentällä näkyviä hoitajia ja työntekijöitä. Ehkä sosiaalialan hallinnolliset tehtävät kiinnostaisivat sinua? Yhteiskuntatieteiden opiskelu voisi olla silloin sopiva vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaali- ja terveysala työllistää muitakin kuin vain niitä kentällä näkyviä hoitajia ja työntekijöitä. Ehkä sosiaalialan hallinnolliset tehtävät kiinnostaisivat sinua? Yhteiskuntatieteiden opiskelu voisi olla silloin sopiva vaihtoehto.
Tätä ehkä hain, juurikin jotain hallinnollisia, projektityyppistä jne. Haluan kehittää asioita ja luoda jotain omaa joka parantaisi yhteiskunnan ongelmia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko jotkut yhteiskuntatieteet yliopistossa olla vaihtoehto?
Joo, olen niitä katsellutkin mutta jotenkin vähän hepreaa että mikä nyt on mitäkin, mihin liittyy ja mitä voi sen jälkeen työskennellä ja millainen työllisyystilanne on.
Ap
Esim. töissä.fi sivustolta voi nähdä mihin eri aloja opiskelleet ovat päätyneet työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Toimintaterapeutti? Entäs terveydenhoitaja tai kätilö? Ainakin terkkari voi työskennellä monissa eri tehtävissä.
Terveydenhoitajat ja kätilöt kuitenkin valmistuvat myös sairaanhoitajaksi.
Mites lääkis? Hammaslääkis? Eläinlääkäri?
Sinuna ap pitäisin välivuoden. Miksi pitäisi nyt hakea kun et ehdi edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Välivuoden huono puoli on se että jos ei saa töitä niin on hankalaa. Ajattelin kuitenkin muuttaa pois kotoa. Haluan myös muutenkin suoraan opiskelemaan niin teen kaikkeni. Kaikkialle ei ole pääsykoemateriaalia ollenkaan.
Lääkis oli unelma, mutta kariutui ajatukset siitä lukion aikana. Vaihdoin lyhyeen matikkaan koska joudun kohtaamaan totuuden siitä että en ole hyvä matemaattisissa aineissa vaikka näin olen luullut, kiitos yläasteen kiitettävät arvosanat. Vitosia sateli kun lukioon pääsin. Tein paljon töitä ja olin tukiopetuksessa. Vaihdoin ykkösvuoden jälkeen ja heitin lääkishaaveet unholaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko jotkut yhteiskuntatieteet yliopistossa olla vaihtoehto?
Joo, olen niitä katsellutkin mutta jotenkin vähän hepreaa että mikä nyt on mitäkin, mihin liittyy ja mitä voi sen jälkeen työskennellä ja millainen työllisyystilanne on.
Ap
Esim. töissä.fi sivustolta voi nähdä mihin eri aloja opiskelleet ovat päätyneet työelämässä.
Kiitos vinkistä! Täytyy kurkata
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välivuoden huono puoli on se että jos ei saa töitä niin on hankalaa. Ajattelin kuitenkin muuttaa pois kotoa. Haluan myös muutenkin suoraan opiskelemaan niin teen kaikkeni. Kaikkialle ei ole pääsykoemateriaalia ollenkaan.
Lääkis oli unelma, mutta kariutui ajatukset siitä lukion aikana. Vaihdoin lyhyeen matikkaan koska joudun kohtaamaan totuuden siitä että en ole hyvä matemaattisissa aineissa vaikka näin olen luullut, kiitos yläasteen kiitettävät arvosanat. Vitosia sateli kun lukioon pääsin. Tein paljon töitä ja olin tukiopetuksessa. Vaihdoin ykkösvuoden jälkeen ja heitin lääkishaaveet unholaan.
Ap
Et tee pitkällä matikalla juuri mitään lääkiksen pääsykokeissa. Opettele laskemaan fysiikan laskut ja pärjäät kyllä! Siellä ei ole kuin muutama juttu pitkästä matikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et tee pitkällä matikalla juuri mitään lääkiksen pääsykokeissa. Opettele laskemaan fysiikan laskut ja pärjäät kyllä! Siellä ei ole kuin muutama juttu pitkästä matikasta.
En ole lukenut biologiaa enkö kemiaakaan. En uskonut osaavani fysiikkaa kun sain vitosia pitkän matikan ensimmäisistä kursseistakin enkä usko vieläkään.
Tee muutama ammatinvalintatesti, tuloksista voi löytyä hyviä vinkkejä. Tässä on yksi yllättävän hyvä:
https://www.kunkoululoppuu.fi/duunikone/
Ap