Huomenna alkaa yhteishaut, minne voisin hakea? Olen aivan hukassa!!
Abi siis olen, kirjoitettavat aineet:
Äidinkieli
Pitkä englanti
Ruotsi (B)
Terveystieto (C, syksyn yokoe, aivan kuraa ja arvosana ei vastaa osaamista)
Yhteiskuntaoppi
Psykologia
Lyhyt matematiikka
Kiinnostus olisi lähinnä yhteiskuntaopissa ja terveysalalla. En kuitenkaan halua sairaanhoitajaksi. Vaatimuksena lähinnä olisi että työllistävä ala, monipuolisuus, mahdollisuus työskennellä vuorokauden eri aikoina/vuorotyössä, mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja palkka suhteellisen hyvä, ainakin niin että elää.
Olen miettinyt myös puheterapiaa, mutta en koe sitä alakseni. Mihin voisin hakea? Jotenkin stressaavaa ajatella että kaksi viikkoa aikaa tietää :/ yo-kokeet päälle enkä haluaisi niissäkään mokata. Lisäksi pitäisi töitäkin saada jostain. Tuntuu että nyt kasaantuu hirveästi asioita. Sitten vielä pääsykokeisiin luku jos saan jotain aikaiseksi hakuvaihtoehdoissa.
Kommentit (34)
Terveysteknologia tai kansanterveystiede? Yhdistäisi molempia sun kiinnostuksenkohteita.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi?
Sekään ei oikein tunnu omalta. Moneen työpaikkaanhan tuosta voi työllistyä, mutta LTO tai kuraattori ei kiinnosta, vammaistyö ei myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat noin monta?
No reaalit siksi nuo kolme koska ne kiinnostavat minua. Matikan ja enkun koe tärkeäksi, äikkä on pakollinen. Ruotsia kadun, se oli vähän turha, en osaa sitä enkä ole kiinnostunut kielestä ja näkyy arvosanasta.
Vierailija kirjoitti:
Terveysteknologia tai kansanterveystiede? Yhdistäisi molempia sun kiinnostuksenkohteita.
Hmm, millaista nuo olisivat työnä? En ole tutustunut ollenkaan. Työllisyys kiinnostaa noista vaatimuksista ehkä eniten.
Ap
Miksei terveystiedon arvosana vastaisi osaamista? Terveystieteitä olisin myös ehdottanut, mutta vuorotyötähän ei siellä toki ole.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä?
Sosiaalityöntekijä on ehdoton ei. Sinne en halua. Hankalaa kun tiedän aika varmasti mitä en halua, mutta en sitä mitä haluan :O
Ap
Juuh, siis terveys- ja sosiaaliala kiinnostaa, mutta sairaanhoitajan, lastentarhanopen ja kuraattorin hommat on out, samoin vammaistyö. Ei siis kiinnosta kuitenkaan. Kuulostaa siltä, että haluat vain istua siistissä toimistossa ja viilailla kynsiäsi samalla kun muut tekevät työt.
Toimintaterapeutti? Entäs terveydenhoitaja tai kätilö? Ainakin terkkari voi työskennellä monissa eri tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi?
Sekään ei oikein tunnu omalta. Moneen työpaikkaanhan tuosta voi työllistyä, mutta LTO tai kuraattori ei kiinnosta, vammaistyö ei myöskään.
Sosionomit työllistyy myös lastensuojeluun, perhetyöhön, aikuiskoulutus sos. puolelle, päihde ja mielenterveys, kuntoutus yms! Mutta jos nämäkään ei tunnu omalta, niin ymmärrän. Toivottavasti löydät mieluisan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi?
Sosionomit työllistyy myös lastensuojeluun, perhetyöhön, aikuiskoulutus sos. puolelle, päihde ja mielenterveys, kuntoutus yms! Mutta jos nämäkään ei tunnu omalta, niin ymmärrän. Toivottavasti löydät mieluisan.
Autocorrect, siis aikuissosiaalityö.
Vierailija kirjoitti:
Miksei terveystiedon arvosana vastaisi osaamista? Terveystieteitä olisin myös ehdottanut, mutta vuorotyötähän ei siellä toki ole.
Minulla oli opettajan mukaan ja omastakin mielestä hyvät mahkut saada E. Syksyn terveystiedon yokoe ei ollut sitä mitä yokokeen pitäisi olla eli perustua lukion pakollisiin ja valtakunnallisiin syventäviin kursseihin. Kokeessa kysyttiin mm. korvan osia ja tietotekniikan osaaminen on todella isossa roolissa. Tästä syntyi ihan uutisjuttu ja pisterajat romahtivat alas.
Puheterapia olis kiinnostavaa! Niistä on myös tosi kova pula. Toisaalta melko vaikea päästä opiskelemaan logopediaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuh, siis terveys- ja sosiaaliala kiinnostaa, mutta sairaanhoitajan, lastentarhanopen ja kuraattorin hommat on out, samoin vammaistyö. Ei siis kiinnosta kuitenkaan. Kuulostaa siltä, että haluat vain istua siistissä toimistossa ja viilailla kynsiäsi samalla kun muut tekevät työt.
En sanonut että sosiaaliala kiinnostaa. Haluan vaikuttaa asioihin ja tehdä enemmän ehkä projektityötä. Itse kuulostat kyllä ahdasmieliseltä ja ennakkoluuloiselta :D en halua tehdä sairaanhoitajan hommia tai sosiaalityötä. En ole mikään pinnallinen ihmispaska jota ei työt kiinnosta. Tiedän vain mitä haluan työltäni.
Mietin myös yhteiskuntatieteitä mutta ei siitäkään ole mitään hajua mitä tekevät työkseen ja onko työllistävä. Jos joku pitäisi valita näistä aloista niin terveydenhoitaja tai kätilö, ne ovat jotenkin sellaisia mikä ns. "menisi" mutta ei siltikään kolahda. Toimistohommissa ei ole mitään pahaa, työtä sekin on ja jonkun on sekin tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli opettajan mukaan ja omastakin mielestä hyvät mahkut saada E. Syksyn terveystiedon yokoe ei ollut sitä mitä yokokeen pitäisi olla eli perustua lukion pakollisiin ja valtakunnallisiin syventäviin kursseihin. Kokeessa kysyttiin mm. korvan osia ja tietotekniikan osaaminen on todella isossa roolissa. Tästä syntyi ihan uutisjuttu ja pisterajat romahtivat alas.
Joo, minun tyttärenikin kirjoitti terveystiedon syksyllä. Soveltavahan se koe toki oli, mutta kyllä siinä ainakin meidän tytön koulussa oli tullut ihan omantasoisia arvosanoja. Pisterajojen alasmeno taas ei oikein selitä omaa tasoa heikompaa arvosanaa.
Toki diagrammitehtävä oli vaikea, jos ei osaa yhtään käyttää taulukkolaskentaohjelmaa. Oli kuitenkin varsin hyvin tiedossa, että sellainen tehtävä voi tulla, eli opettajan vika jollei ole opettanut teitä.
Voisiko jotkut yhteiskuntatieteet yliopistossa olla vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minun tyttärenikin kirjoitti terveystiedon syksyllä. Soveltavahan se koe toki oli, mutta kyllä siinä ainakin meidän tytön koulussa oli tullut ihan omantasoisia arvosanoja. Pisterajojen alasmeno taas ei oikein selitä omaa tasoa heikompaa arvosanaa.
Toki diagrammitehtävä oli vaikea, jos ei osaa yhtään käyttää taulukkolaskentaohjelmaa. Oli kuitenkin varsin hyvin tiedossa, että sellainen tehtävä voi tulla, eli opettajan vika jollei ole opettanut teitä.
Meillä oli huono opettaja se on sanottava. Mutta oikeastaan pisterajojen lasku kertoo sen että arvosanani on ns parempi kuin pitäisi. Olin valtavan pettynyt tuohon C. Tiedän osaamiseni ja osaan soveltaa, mutta tuo koe oli jotain aivan muuta kuin lukion oppimäärään perustuva. Harmittaa vielä nykyäänkin tuo. Voi olla että menen syksyllä sen uusimaan.
Ap
Entä tradenoniksi opiskelu? Suuntautua voi kiinnostuksen mukaan.
Miksi kirjoitat noin monta?