Madeleinen tytöstä tuli Adrienne
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ääntävät sen? Englantilaisittain eidri-en vai adri-en?
Kunkku äänsi ainakin a:lla. Kun suku tulee Ranskasta, niin sopivat hyvin nuo Adrienne ja Josephine. Olihan Josephine Ranskan keisarinnakin joskus, se onneton joka ei pystynyt synnyttämään Napoleonille poikaa ja joutui sitten väistymään.
Itse asiassa Joséphine de Beauharnais, Napoleon I:n ensimmäinen puoliso, on koko Bernadotte-suvun esiäiti. Hänen poikansa Eugène de Beauharnais'n tytär, joka sai isoäitinsä mukaan nimen Joséphine, meni naimisiin Jean-Baptiste Bernadotten ja Désirée Claryn pojan Oscarin kanssa, ja heistä polveutuu koko Bernadotten nykyinen suku.
Jean-Baptiste Bernadotte, Napoléonin kenraali ja sotaministeri, valittiin Ruotsin kruununprinssiksi 1810. Kiinnostava yksityiskohta on, että hänen puolisonsa Désirée Clary oli Napoléonin ensirakkaus, ja hänen pojastaan ja entisen rakastettunsa poikapuolen tyttärestä tuli pariskunta.
Victorian nimi Désirée lienee siis annettu Désirée Claryn mukaan, ja Madeleinen nimi Joséphine joko Joséphine de Beauharnais'n tai tämän pojantyttären mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen ikäinen, että muistan hyvin, millaisia yllätyksiä nimet Victoria ja Madeleine aikoinaan olivat. Kumpaakaan ei osattu odottaa Ruotsin prinsessan nimeksi, ei etenkään Madeleinea, josta kansa oli aivan häpnadilla lyöty.
Tyttäret vain jatkavat vanhempiensa jalanjäljillä ja antavat omille tyttärilleen Ruotsin kuningashuoneessa epätyypillisiä kutsumanimiä.
Hei, olipa mukava lukea viestisi. Itse olen liian nuori muistamaan noita aikoja, mutta olen kiinnostunut historiasta ja kuningashuoneista, ja olen aina miettinyt, että joko minä olen erikoinen tai sitten ovat todella erikoisia nuo Ruotsin prinsessojen nimet. Varsinkin Victoria Ingrid Alice Desiree... melkoinen sulatusuuni.
Hauska, että kiinnostaa. :)
Olin parikymppinen, kun Victoria syntyi, ja muistan sen olleen mahtava tapahtuma Ruotsissa, jossa ei ollut syntynyt kuninkaallisia vauvoja vuosikymmeniin. Pikkuprinsessa oli todella tervetullut. Nimi oli yllätys, mutta nopeasti siihen totuttiin.
Eikö Victoria nyt ole niin kuninkaallinen nimi kun olla ja voi. Itse en muista mitään päivittelyjä hänen nimestään. Muistaako muut kun tämä lainaamani kirjoittaja?
Minusta siinä ei ollut mitään erikoista, sillä Victorian nimi oli odotettu, sillä hänen isoisoäitinsä nimi oli Victoria (Sibyllan äiti) samoin Victorian täti Margarethan yksi nimistä on Victoria.
En pidä yhdestäkään Ruotsin kuningasperheen lapsen nimestä. Poikkeuksena ehkä Oscar, joka on siedettävä.
Muutenkin perheelle tulee ongelma, mitä tekevät kaikkien näiden uusien prinssien ja prinsessojen kanssa. Kalle Kustaan siskojen lapset eivät saaneet aikanaan kuninkaallisia titteleitä. Siskot ovatkin ruotsalaislehtien mukaan näreissään, kun titteleitä nyt jaetaan oikealle ja vasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää ekasta nimestä. Mutta ei kai mun tarvitsekaan.
Jennin ja Saulin lapsen nimi selviää varmaankin kastetilaisuuden jälkeen. Kannattaa lukea kirkollisia ilmoituksia ahkerasti.
Ei välttämättä selviä ilmoituksista sillä saattavat kieltää nimen julkaisun.
Victorian nimeä kyllä aikanaan kummeksuttiin, kertovat 70-luvun muistavat. Samoin Carl Philipin, sillä joku aiempi saman niminen tunnettiin reppanana. Carl Philip ehti syntyä kruununperijäksi ja nimeksi odotettiin jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kuninkaallinen pullauttaa lapsen seuraavaksi? Catherine? Tuleekohan sieltä prince Arthur / Henry / Philip / Charles vai princess Mary / Elizabeth / Diana / Alexandra ?
Vahva veikkaus et Catherinen vauva on tyttö. Syntyy ensi kuussa.
Ennustin oikein Madeleinen vauvan sukupuolen.
Oletteko huomanneet et kuninkaalliset saavat yleensä tyttöjä ja poikia eikä niin että saisivat pelkästään poikia tai tyttöjä. Espanjassa taitaa olla vain tyttöjä mut yleensä molempia.
Kuninkaallisilla on viimeistään kolmas lapsi toista sukupuolta.Mitä alapeukuttamista tuossa on ? En tajua.
Sitten sä olet varmaan se ainoa yläpeukuttaja;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että Victoria ja Taneli ovat yksinkertaisesti tykännyt nimestä Estelle eniten ja tota kautta löytäneet nimelle myös perustelut. Se heille suotakoon!
Voi olla, ja Ruotsin hovihan muutenkin on ollut aina vapaamielisemmästä päästä.
Asiasta aidanseipääseen. Joskus aikoinani naureskelin sille, että miten nämä kuninkaiden naimat tavikset sattuvat olemaan kelvollisilla kuninkaallisilla nimillä varustettuja. Niin kuin Englannin Catherine tai Tanskan Mary. Että olisipa se hupaisaa, jos jonkun mielitietty olisikin Tiffany tai Amber tai Megan...
Samoin Daniel, Christopher ja Sofia.
Daniel on kyllä ihan tavisnimi Ruotsissa. Ei mitään kuninkaallista.
Vierailija kirjoitti:
En pidä yhdestäkään Ruotsin kuningasperheen lapsen nimestä. Poikkeuksena ehkä Oscar, joka on siedettävä.
Muutenkin perheelle tulee ongelma, mitä tekevät kaikkien näiden uusien prinssien ja prinsessojen kanssa. Kalle Kustaan siskojen lapset eivät saaneet aikanaan kuninkaallisia titteleitä. Siskot ovatkin ruotsalaislehtien mukaan näreissään, kun titteleitä nyt jaetaan oikealle ja vasemmalle.
Oscarin lisäksi minä tykkään paljon Gabrielistä eikä Leonoressakaan ole mitään vikaa. Vasta ton sun tekstin luettua mulla pälkähti mieleen että meinaako tää koko katras tulevaisuudessa nauttia oman osansa verorahoista?! Sitte kyllä vähempikin riittäis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ääntävät sen? Englantilaisittain eidri-en vai adri-en?
Kunkku äänsi ainakin a:lla. Kun suku tulee Ranskasta, niin sopivat hyvin nuo Adrienne ja Josephine. Olihan Josephine Ranskan keisarinnakin joskus, se onneton joka ei pystynyt synnyttämään Napoleonille poikaa ja joutui sitten väistymään.
Itse asiassa Joséphine de Beauharnais, Napoleon I:n ensimmäinen puoliso, on koko Bernadotte-suvun esiäiti. Hänen poikansa Eugène de Beauharnais'n tytär, joka sai isoäitinsä mukaan nimen Joséphine, meni naimisiin Jean-Baptiste Bernadotten ja Désirée Claryn pojan Oscarin kanssa, ja heistä polveutuu koko Bernadotten nykyinen suku.
Jean-Baptiste Bernadotte, Napoléonin kenraali ja sotaministeri, valittiin Ruotsin kruununprinssiksi 1810. Kiinnostava yksityiskohta on, että hänen puolisonsa Désirée Clary oli Napoléonin ensirakkaus, ja hänen pojastaan ja entisen rakastettunsa poikapuolen tyttärestä tuli pariskunta.
Victorian nimi Désirée lienee siis annettu Désirée Claryn mukaan, ja Madeleinen nimi Joséphine joko Joséphine de Beauharnais'n tai tämän pojantyttären mukaan.
Yksi Kaarle Kustaan siskoista on Désirée
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kuninkaallinen pullauttaa lapsen seuraavaksi? Catherine? Tuleekohan sieltä prince Arthur / Henry / Philip / Charles vai princess Mary / Elizabeth / Diana / Alexandra ?
Ottaen huomioon että hänen isosiskonsa toiset nimet on Elizabeth ja Diana niin mitäpä luulet? Kai heilläkin vähän laajempi skaala etteivät sentään samassa perheessä kierrätä samoja nimiä.
Hyvä jos heillä on laajempi skaala. Tanskan kuninkaat ovat olleet vuorotellen Fredrik ja Kristian vuosisatoja. Edes nykyinen kruununprinssi (Frederik) ei uskaltanut tehdä poikkeusta, vaan nimesi esikoispoikansa Christianiksi.
No eipä ole Frederikin pojilla Christianilla ja Vincentilläkään nimiä ristiin.
Mitäs sanot Mette-Maritista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että Victoria ja Taneli ovat yksinkertaisesti tykännyt nimestä Estelle eniten ja tota kautta löytäneet nimelle myös perustelut. Se heille suotakoon!
Asiasta aidanseipääseen. Joskus aikoinani naureskelin sille, että miten nämä kuninkaiden naimat tavikset sattuvat olemaan kelvollisilla kuninkaallisilla nimillä varustettuja. Niin kuin Englannin Catherine tai Tanskan Mary. Että olisipa se hupaisaa, jos jonkun mielitietty olisikin Tiffany tai Amber tai Megan...
Mun oli pakko tarkistaa mikä olikaan Meghanin oikea etunimi mutta ei taida Rachel olla sen kuninkaallisempi😉
No pääasia että rakkaus kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Victorian nimeä kyllä aikanaan kummeksuttiin, kertovat 70-luvun muistavat. Samoin Carl Philipin, sillä joku aiempi saman niminen tunnettiin reppanana. Carl Philip ehti syntyä kruununperijäksi ja nimeksi odotettiin jotain muuta.
Muistan 70-luvun, mutten muista mitään ihmettelyä Victorian nimestä. Madeleinea kyllä oudoksuttiin, koska sillä ei katsottu olevan mitään kuninkaallista taustaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sanot Mette-Maritista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun oli pakko tarkistaa mikä olikaan Meghanin oikea etunimi mutta ei taida Rachel olla sen kuninkaallisempi😉
No pääasia että rakkaus kukoistaa.
Näinpä! Ja heillä kun ei taida enää edes se rakkauskaa kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Madde on ilmoittanut isälleen, että lapsistaan tulee kuninkaallisia koska siskonkin on. Ja isiä viedään kuin pässiä narussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon että hänen isosiskonsa toiset nimet on Elizabeth ja Diana niin mitäpä luulet? Kai heilläkin vähän laajempi skaala etteivät sentään samassa perheessä kierrätä samoja nimiä.
Hyvä jos heillä on laajempi skaala. Tanskan kuninkaat ovat olleet vuorotellen Fredrik ja Kristian vuosisatoja. Edes nykyinen kruununprinssi (Frederik) ei uskaltanut tehdä poikkeusta, vaan nimesi esikoispoikansa Christianiksi.
No tuskin heilläkkän yhdessä perheessä on kahta samannimistä poikaa. Vähän eri asia kierrättää nimiä suvussa kun perheessä sisarusten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Daniel on kyllä ihan tavisnimi Ruotsissa. Ei mitään kuninkaallista.
Minusta kuitenkin sopii kuninkaalliselle. Yhtä lailla Mary ja Catherine ovat tavisnimiä maassaan.
Ei ole kovin kaunis nimi tuo Adrianne. Josephinestakaan en pidä. Alice on ihan ok.
Mary ja Catherine ovat olleet monen kuningattaren nimiä.