Saako koiran viedä ostoskeskukseen?
Entä kauppaliikkeeseen? Kahvilaan?
Onko astmaisella suurempi oikeus saada asioida kaupoissa, kahviloissa ja ostareissa kuin koirilla?
Ymmärtävätkö koiraihmiset, koiranomistajat, että koira-allerginen voi lääkkeistä huolimatta saada koirasta oikeasti vakavan astmakohtauksen, johon täytyy pikaisesti kutsua ambulanssi? Vai onko se vain sen astmaisen ongelma?
Itseäni puistattaa joidenkin koiranomistajien täysin välinpitämätön suhtautuminen koira-allergisiin. Ihan kuin se allergia olisi vain jotain itse keksittyä satua! Ei ole!!! Lapsellani on em allergia ja on joutunut ambulanssilla sairaalaan hoitoon, kun taju mennyt kohtauksen tultua, lääkityksestä huolimatta.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ravintolat ja kahvilat saavat itse päättää, saako heille tulla koiran kanssa. Moniin paikkoihin nykyään ovat koirat tervetulleita. Myös kauppakeskukset saavat vapaasti päättää. Monissa on eläintarvikeliikkeitä, jolloin niihin on oikeastaan pakko päästä koirankin kanssa.
Nämä eläinliikkeet olisi hyvä sijoittaa niin, että niihin olisi oma ovi / mahdollisimman lähellä ulko-ovea, jotta ei tarvitse koko kauppakeskuksen läpi talsia koiran kanssa. Luulen, että järkevät koiranomistajat eivät koiriaan juuri kauppakeskuksissa ulkoiluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko astmaisella suurempi oikeus saada asioida kaupoissa, kahviloissa ja ostareissa kuin koirilla?
Ymmärtävätkö koiraihmiset, koiranomistajat, että koira-allerginen voi lääkkeistä huolimatta saada koirasta oikeasti vakavan astmakohtauksen, johon täytyy pikaisesti kutsua ambulanssi? Vai onko se vain sen astmaisen ongelma?
Itseäni puistattaa joidenkin koiranomistajien täysin välinpitämätön suhtautuminen koira-allergisiin. Ihan kuin se allergia olisi vain jotain itse keksittyä satua! Ei ole!!! Lapsellani on em allergia ja on joutunut ambulanssilla sairaalaan hoitoon, kun taju mennyt kohtauksen tultua, lääkityksestä huolimatta.Opaskoirat saavat siitä huolimatta tulla ihan joka paikkaan, ruokakauppaan, ravintolaan ja sairaalaankin. Eikö teillä ole mitään estolääkettä käytössä, vaan liikutte kaupoissa ym valtavalla riskillä saada kunnon henkeä uhkaava reaktio? Ihmisten vatteissakin kulkeutuu yhtä paljon allergeenejä kuin että se koira ois siinä fyysisesti paikalla
Edellinen kirjoitti, että lapsella taju on mennyt lääkityksestä huolimatta.
Itse en todellakaan halua ostaa valmiiksi koirankarvaisia tai kuolaisia vaatteita.
Mielestäni on hyvä, että monissa paikoissa on olemassa ulkona häkkejä koirille. Näitä soisi näkevän enemmänkin. Lisäksi pakko ihmetellä, että jos se shoppailu on niin tärkeää, niin onko se karvakamu pakko ottaa mukaan?
Niin että näkövammaiset pysyköön kotonaan? Totta hemmetissä se koira on tärkeä ottaa mukaan, se mahdollistaa itsenäisen liikkumisen, ruokaostosten teon ym.
Jos nyt sille linjalle lähdetään että koiria ei saa viedä ollenkaan kauppakeskuksiin niin sitten pitäisi kieltää asiointi myös niiltä jotka omistavat karvaisen eläimen tai käyvät tallilla, elleivät vaihda vaatteita ennen kauppakeskukseen tuloa. Ulkona on hiukkasia ja allergeeneja joka lähtöön, ihmetyttää vähän näiden tiettyjen allergikkojen valikoiva oireilu.
Koiran kanssa on kätevä asioida eläinliikkeessä (jotka usein ovat kauppakeskusten yhteydessä ilman omaa ulko-ovea) sovittamassa pannat ja takit paikan päällä ennen ostamista.
T: allerginen astmaatikko
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa asuessani koirat olivat mukana joka paikassa, vaatekaupoissa, kahviloissa. Ruokakaupoissa koirat odottelivat tuulikaapissa, lämpimässä siis. Ja oli hyvä järjestely.
Siellä on varmaan paremmin koulutetut koirat mitä Suomessa. Kaupan tuulikaapissa uriseva ja hampaita näyttävä vihainen koira karkottaa hyvin muut asiakkaat, mutta sitähän minäminäkoiranomistaja ei osaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää tämä suuntaus, että lapsia ei saisi missään tapauksessa ottaa mukaan julkiselle paikalle, mutta haisevien, kuolaavien piskien pitäisi päästä joka paikkaan.
Miten ja missä tämä suuntaus näkyy?
Tällä palstalla ja suoli24 koirapalstalla esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni puistattaa joidenkin koiranomistajien täysin välinpitämätön suhtautuminen koira-allergisiin. Ihan kuin se allergia olisi vain jotain itse keksittyä satua! Ei ole!!! Lapsellani on em allergia ja on joutunut ambulanssilla sairaalaan hoitoon, kun taju mennyt kohtauksen tultua, lääkityksestä huolimatta.Opaskoirat saavat siitä huolimatta tulla ihan joka paikkaan, ruokakauppaan, ravintolaan ja sairaalaankin. Eikö teillä ole mitään estolääkettä käytössä, vaan liikutte kaupoissa ym valtavalla riskillä saada kunnon henkeä uhkaava reaktio? Ihmisten vatteissakin kulkeutuu yhtä paljon allergeenejä kuin että se koira ois siinä fyysisesti paikalla
Edellinen kirjoitti, että lapsella taju on mennyt lääkityksestä huolimatta.
Itse en todellakaan halua ostaa valmiiksi koirankarvaisia tai kuolaisia vaatteita.
Mielestäni on hyvä, että monissa paikoissa on olemassa ulkona häkkejä koirille. Näitä soisi näkevän enemmänkin. Lisäksi pakko ihmetellä, että jos se shoppailu on niin tärkeää, niin onko se karvakamu pakko ottaa mukaan?
Niin että näkövammaiset pysyköön kotonaan? Totta hemmetissä se koira on tärkeä ottaa mukaan, se mahdollistaa itsenäisen liikkumisen, ruokaostosten teon ym.
Voi kai tuon noinkin tulkita, jos noin loukkaanutmisintoinen on :D
Itse olen allerginen enkä näe sillä merkitystä, jos isossa ostoskeskuksessa sattuu olemaan pari koiraa. Allergeenejä tulee muutenkin ihmisten mukana niin paljon ettei oireilta voi välttyä. Pidän eläimistä enkä ole koskaan kokenut, että eläinten tarvitsisi pysyä poissa tieltäni. Voin itsekin mennä raittiiseen ilmaan, jos alkaa ahdistamaan.
Ainakin opaskoirat saavat mennä joka paikkaan, niitä ei voi kieltää vaikka olisi kuinka monta pahasti allergista.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on noin vaikea allergia niin suosittelen muita ajanviettopaikkoja kuin kauppakeskusta. Useimpiin saa viedä koiran, ainoastaan ruokakaupat ja ravintolat ovat poikkeus.
Jos koira on allerginen lapsille, ehkä kannattaa välttää lapsellisia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi perus rekkua itseäänkin ahdistavan ostoskeskukseen joutuminen. Vai nauttivatko jotkut koirat tuollaisesta? (Opaskoirat ym työtään tekevät koirat on tietysti koulutettu kestämään tuokin tilanne.)
Mun koirat tykkää ihmisitä. Eli kaupungissakäynti on heille mielekäs reissu.
Mä otan mun koiran mukaan kaikkiin paikkoihin, missä se vain on sallittua. Yleisesti ottaen ostoskeskuksiin ja kauppoihin, paitsi elintarvikekauppoihin, saa tulla koiran kanssa. Myös ravintoloilla, kahviloilla ja baareilla on oikeus toivottaa koirat tervetulleiksi ja käynkin usein paikoissa, johon koiran saa ottaa mukaan.
Mun koira on todella pienikokoinen, rauhallinen ja rakastaa olla ihmisten ilmoilla. Ei hauku tai muutenkaan ole kenellekään häiriöksi. Tottakai pari kertaa on tullut joku koirapelkoinen vastaan ja se on tietysti aina harmillista, mutta minä en koe olevani vastuussa toisen ihmisen traumapohjaisesta pelosta. Loppujen lopuksi näitä koiraystävällisiä paikkoja on niin vähän, että en pode huonoa omatuntoa siitä, jos joku mielenosoituksellisesti lähtee pois minun koirani takia. Kaupunki on täynnä kahviloita ja kuppiloita, joihin koirat eivät saa tulla.
Allergisuus on tietysti vakavasti otettava asia, mutta jos on kovasti allerginen, niin varmasti riittää jo se, että vieressä istuu joku, jolla on koira kotona. Ne allergeenit nimittäin kulkevat vaatteiden mukana ja leijailevat ilmassa. Tietysti se koiran näkeminen voi allergisella jo aiheuttaa psykosomaattisen allergiareaktion, toisin kuin ne samat allergeenit jonkun vaatteissa.
Jos koirat ovat tervetulleita ravintolaan, niin minä kierrän paikan kaukaa. En ole allerginen, en vaan tykkää koirista. Inhoan niiden hajua, läähätystä, karvoja, tuijotusta... Mitä isompi koira, sitä ällöttävämpi.
Ostoskeskus on todella iso paikka. Miten allergikot pärjäävät ulkoilmassa, kun vastaan tulee kuitenkin monta koiraa??
Vierailija kirjoitti:
Luulisi perus rekkua itseäänkin ahdistavan ostoskeskukseen joutuminen. Vai nauttivatko jotkut koirat tuollaisesta? (Opaskoirat ym työtään tekevät koirat on tietysti koulutettu kestämään tuokin tilanne.)
Riippuu ihan koirasta. Edellinen koira rakasti ostareita ja muita paikkoja missä oli ihmisvilinää, tykkäsi istuskella ja toljottaa ihmisiä ja tietysti satunnaiset rapsuttelijat oli plussaa. Nykyinen taas ahdistuu silminnähden jo kadulla kun on hälyä, ihmisiä ja talot tiivisti ympärillä joten sen kanssa suuntana on metsä eikä ostari.
Vierailija kirjoitti:
Jos koirat ovat tervetulleita ravintolaan, niin minä kierrän paikan kaukaa. En ole allerginen, en vaan tykkää koirista. Inhoan niiden hajua, läähätystä, karvoja, tuijotusta... Mitä isompi koira, sitä ällöttävämpi.
Tuohon sinulla on täysi oikeus, samoin kun ravintolalla toivottaa koirat tervetulleiksi. 😊 Jokaiselle löytynee se mukava ravintola.
Suomessa on vaan niin hemmetisti huonosti käyttäytyviä koiria. Yksikin tuulikaapissa saisi kaaoksen aikaan. Olen nähnyt bussissa koiran usein istuvan penkillä. Eri ihmisten koirat ja kerran kaksi kerralla. Joillakin ns.koiraihmisillä vain ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Päätös on aina liikeen/kauppakeskuksen/ravintolan!
Joihinkin kauppakeskuksiin saa, samoin liikkeisiin kuten Verkkokauppa, Stockmann jne. Samoin ravintolat saavat itse päättää sallitaanko koirat vai ei. Helsingissä on monta hyvää koiraystävällistä ravintolaa. Esimerkiksi merenrannassa Cafe Carusel:iin ovat koirat tervetulleita. Heille jopa oma juomakuppi aulassa jne.
Lainsäädäntö muuttui aikaa sitten siten, että yrittäjä itse saa päättää koiramyönteisyydestään tai -kielteisyydestään.
Totuus on, että allergia on surkea peruste kieltää koirat yleisistä tiloista ..vaatteiden mukana kulkeutuu niin paljon allergisoivia hiukkasia, ettei itse nelijalkaisen ohikävely tilannetta enää muuttaisi mihinkään. Minkä tahansa henkeä uhkaavan, diagnosoidun allergian kohdalla suosittelen siedätyshoitoa, oman hyvinvointinsa tähden. Lentokoneessa kun 8h lennolle istuu viereen joku kissa/koira-kennelin pitäjä niin minkäs teet, kaipa allerginen mieluummin hengissä haluaisi perille kuin sinkkiarkussa.
Tämän takia en voi matkustaa julkisissa, vain omalla autolla. Eli ulkomaan matkat ovat minulta ohi. Samoin yöpyminen muualla kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minun koirani tekisi aina lenkin kauppakeskuksen kautta, jos se saisi itse valita. Siellä on Musti ja Mirri.
Vierailija kirjoitti:
Mä otan mun koiran mukaan kaikkiin paikkoihin, missä se vain on sallittua. Yleisesti ottaen ostoskeskuksiin ja kauppoihin, paitsi elintarvikekauppoihin, saa tulla koiran kanssa. Myös ravintoloilla, kahviloilla ja baareilla on oikeus toivottaa koirat tervetulleiksi ja käynkin usein paikoissa, johon koiran saa ottaa mukaan.
Mun koira on todella pienikokoinen, rauhallinen ja rakastaa olla ihmisten ilmoilla. Ei hauku tai muutenkaan ole kenellekään häiriöksi. Tottakai pari kertaa on tullut joku koirapelkoinen vastaan ja se on tietysti aina harmillista, mutta minä en koe olevani vastuussa toisen ihmisen traumapohjaisesta pelosta. Loppujen lopuksi näitä koiraystävällisiä paikkoja on niin vähän, että en pode huonoa omatuntoa siitä, jos joku mielenosoituksellisesti lähtee pois minun koirani takia. Kaupunki on täynnä kahviloita ja kuppiloita, joihin koirat eivät saa tulla.
Allergisuus on tietysti vakavasti otettava asia, mutta jos on kovasti allerginen, niin varmasti riittää jo se, että vieressä istuu joku, jolla on koira kotona. Ne allergeenit nimittäin kulkevat vaatteiden mukana ja leijailevat ilmassa. Tietysti se koiran näkeminen voi allergisella jo aiheuttaa psykosomaattisen allergiareaktion, toisin kuin ne samat allergeenit jonkun vaatteissa.
Liian monella on se "hyvin käyttäytyvä" koira pitkän hihnan päässä riekkumassa. Koira päästetään ihmisten kinttuihin ja pieniä saa varoa tallomasta.
Päätös on aina liikeen/kauppakeskuksen/ravintolan!
Joihinkin kauppakeskuksiin saa, samoin liikkeisiin kuten Verkkokauppa, Stockmann jne. Samoin ravintolat saavat itse päättää sallitaanko koirat vai ei. Helsingissä on monta hyvää koiraystävällistä ravintolaa. Esimerkiksi merenrannassa Cafe Carusel:iin ovat koirat tervetulleita. Heille jopa oma juomakuppi aulassa jne.
Lainsäädäntö muuttui aikaa sitten siten, että yrittäjä itse saa päättää koiramyönteisyydestään tai -kielteisyydestään.
Totuus on, että allergia on surkea peruste kieltää koirat yleisistä tiloista ..vaatteiden mukana kulkeutuu niin paljon allergisoivia hiukkasia, ettei itse nelijalkaisen ohikävely tilannetta enää muuttaisi mihinkään. Minkä tahansa henkeä uhkaavan, diagnosoidun allergian kohdalla suosittelen siedätyshoitoa, oman hyvinvointinsa tähden. Lentokoneessa kun 8h lennolle istuu viereen joku kissa/koira-kennelin pitäjä niin minkäs teet, kaipa allerginen mieluummin hengissä haluaisi perille kuin sinkkiarkussa.