Mikä on mielestäsi hyväksyttävä syy lopettaa imetys reilusti ennen suositusikää?
Milloin on järkevämpi antaa pullosta kuin jatkaa imetystä? Tuttavani mielestä vain huumeiden käyttö tai kova tupakointi ovat hyviä syitä, muita hän ei hyväksy. Lääkkeitäkin tulisi välttää niin kauan kuin imettää. Minun mielestäni äidin totaalinen väsymys on jo hyvä syy, mutta tuttavani sanoi, ettei niin suurta väsymystä voi ollakaan, ettei jaksaisi imettää. En sitten viitsinyt jatkaa keskustelua. Haluaisin itse jo lopetella, vauva on 7kk ja saanut kiinteitäkin 2 kk.
Kommentit (12)
menee pilalle" .
Minusta voisit ihan hyvin alkaa jo vähennellä imetystä jos vauva on siihen valmis (ts. juo muutakin maitoa). Eihän sitä tarvitse lopettaa kuin seinään vaan vaikka yksi imetyskerta kerrallaan.
Harmitti kyllä, mutta oli saatava oma pääkoppa kuntoon. Lääkkeet ja imetyksen lopettaminen auttoivat parissa kuukaudessa selvästi. Saipahan lapsi ainakin vähän ä-maitoa ja mieleltään tasapainoisemman äidin.
imetys oli hyvin, hyvin vaikeaa ja vaativaa sekä minulta että vauvalta.
Lapsi syntyi niin pienenä, että sai heti sairaalassa lisämaitoa pullosta, ei jaksanut imeä rintaa, mutta piti jatkuvasti kokeilla ettei maidon tulo olisi loppunut, pumppasin muutaman tunnin välein ja juotin maitoani pullosta, yritin imettää rintakumien avulla, mutta vauva halusi pullosta ja samlla sai aina lisämaitoa kun omani ei vielä riittänyt...
Minä tuskastuin ja koin olon tosi masentuneeksi, ja päätin lopettaa moisen rumban, ja kas, kaikki asiat tuntuivat paremmilta ja olo parani kaikilta!
Vauvalla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia!
Minä voisin lopettaa sujuvan imetyksen ennen 1v ikää jos jotuisin aloittamaan jonkin lääkityksen, joka estää imetyksen tai lapsen allergian vuoksi. En osaa kuvitella että olisin niin väsynyt että vaihtaisin helpon imetyksen pullojen pesemiseen, joka mielestäni on vaivalloisempaa. Jos imetys taas ei ottaisi luonnistuakseen vaikka huonon imuotteen tms. syyn vuoksi hakisin apua varmaan viikkoja ennen kuin päätyisin pulloruokintaan, senkin jälkeen pyrkisin edes osittain imettämään. Nämä siis minun mielipiteitä yhden hyvin onnistuneen lähes kahden vuoden imetyksen jälkeen. Toisen lapsen jälkeen voin olla ihan toista mieltä.
äidin väsymys on ihan hyvä syy. itselläni oli semmoinen tilanne että poika oli oikea tissihiiri.. kokoajan olisi pitänyt olla tissillä. en ees kauppaan päässyt.. yritin ja yritin että edes välillä joisi pullosta, mutta ei. pulloa ei huolinut, ja itse olin ihan loppu. oli vielä 2 v. esikoinen joka kaipasi huomiota (huom. poika todellakin oli tunnin välein tissillä). ajattelin ettei oma maito riitä, kun kokoajan pitää tissitellä, ja yritin antaa pullosta mutta ei huolinut. se oli todella stressaavaa. oli kesä, eikä kunnolla edes ulos päässyt kun aina piti olla syöttämässä. aikani totuttelin pulloon (pumppasin omaa + korvikkeita) ja vihdoin tottui. ajattelin että imetän silti aina kun mahdollista, mutta kävikin niin että ei sitten enää huolinit tissiä kun tottui pulloon. no onneksi minulle ei kukaan siitä kyllä valittanut! olisin halunnut jatkaa osaimetystä kauemminkin, varsinkin öisin, mutta sitten kävikin näin. teet juuri niin kun itsestä hyvältä tuntuu. ei kai lapselle ole hyväksi jos äiti kovasti stressaa.
rajoittaa todella suppeaksi. Minulle itselleni se oli riittävän hyvä syy.
tältä on tuntunut jo 3x silloin kun lapsi on 7 kk ja seuraavan kk:n aikana olen lopetellut - jo se että lapsen suu alkoi vilkkua hampaita täynnä antoi sysäyksen sille, että suu on nyt tarkoitettu eri ravinnon syöntiin...
voi lopettaa jos tuntee itsensä tosi väsyneeksi, mutta siihen 3kk:n ikään asti pitäisi yrittää vaikka hampaat irvessä.
Itselläni on imetys ollut koko ajan vaikeaa, mutta päivä kerrallaan on menty. Olen kuitenkin todella tyytyväinen että tänne asti päästiin, vauva 7,5 kk ja nyt loppuu tältä mammalta puhti tässä taistelussa. Ja ihan hyvällä omallatunnolla.
Vierailija:
voi lopettaa jos tuntee itsensä tosi väsyneeksi, mutta siihen 3kk:n ikään asti pitäisi yrittää vaikka hampaat irvessä.Itselläni on imetys ollut koko ajan vaikeaa, mutta päivä kerrallaan on menty. Olen kuitenkin todella tyytyväinen että tänne asti päästiin, vauva 7,5 kk ja nyt loppuu tältä mammalta puhti tässä taistelussa. Ja ihan hyvällä omallatunnolla.
Väsymys on ainakin hyvä syy. Itse otan imetyksen päivä kerrallaan. Vauva syö enemmän yöllä kuin päivällä ja oon joskus niin väsynyt että itken. Jos jaksan vuoden ikään asti niin ihme.
imettää. jos susta ei tunnu enää hyvältä, lopeta.
Ei kenelläkään pitäis olla mitään ssanottavaa siihen!:)