Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia, kun persoonallisuushäiriöinen työkaveri syyttelee.

Vierailija
12.03.2018 |

En tiedä, mistä häiriöstä on kyse, mutta on sekoitus arvaamattomuutta ja ylireagointia. Hyvin yksityinen ihminen, eikä kukaan tiedä mitään privaattielämästä. Vaatii erityiskohtelua. Lisäksi hyvin huomaavainen ja ystävällinen.

Nyt olen joutunut sähköpostikirjeenvaihtoon hänen kanssaan. Minä olen osallisena tapahtumassa, jossa hän koki tulleensa väärinkohdelluksi. Olen pahoitellut omaa osuuttani ja osoittanut, miksi minä muut toimimme niin kuin toimimme. Viestit jatkuvat senkin jälkeen. Ne syyllistävät, kyseenalaistavat minun ammattitaitoni, ja ylläpitävät henkilön loukkaantumisen tunnetta.

Mikä on oikea tapa toimi? Kuten sanoin, niin selitin jo käyttäytymiseni syyt ja pahoittelin. Onko tällaisen ihmisen kanssa hyvä jatkaa keskustelua ja toistaa samaa asiaa kerta toisensa jälkeen? Onko tarpeen lähteä puolustuslinjalle? Nouseeko vielä suurempi haloo, jos totean, että minulla ei ole kommentoitavaa? Mikä on paras tapa toimia, jotta henkilö päästäisi jo irti?

Kokemuksia?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mistä häiriöstä on kyse, mutta on sekoitus arvaamattomuutta ja ylireagointia. Hyvin yksityinen ihminen, eikä kukaan tiedä mitään privaattielämästä. Vaatii erityiskohtelua. Lisäksi hyvin huomaavainen ja ystävällinen.

Nyt olen joutunut sähköpostikirjeenvaihtoon hänen kanssaan. Minä olen osallisena tapahtumassa, jossa hän koki tulleensa väärinkohdelluksi. Olen pahoitellut omaa osuuttani ja osoittanut, miksi minä muut toimimme niin kuin toimimme. Viestit jatkuvat senkin jälkeen. Ne syyllistävät, kyseenalaistavat minun ammattitaitoni, ja ylläpitävät henkilön loukkaantumisen tunnetta.

Mikä on oikea tapa toimi? Kuten sanoin, niin selitin jo käyttäytymiseni syyt ja pahoittelin. Onko tällaisen ihmisen kanssa hyvä jatkaa keskustelua ja toistaa samaa asiaa kerta toisensa jälkeen? Onko tarpeen lähteä puolustuslinjalle? Nouseeko vielä suurempi haloo, jos totean, että minulla ei ole kommentoitavaa? Mikä on paras tapa toimia, jotta henkilö päästäisi jo irti?

Kokemuksia?

Luetelit just psykopaatin tuntomerkit. Voi olla parempi päästä tilanteesta irti ajoissa.

En tiedä psykopaatista, mutta kyllä siinä narsistin vikaa voi olla. Eipä se paljoa parempi tilanne ole. Jos esimiehetkin ovat jo antaneet olla, niin ei kai sitä enää ihmeitä tarvitse itsekään tehdä. Antaa olla ja jos kaveri jatkaa meuhkaamista niin itsensähän se siinä nolaa.

Vierailija
22/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteneväiset vastaukset teillä.

Tässä viestiketjussa on jo esimiehet cc:nä, eli siksi minulle tulee tarve puolustautua edelleen, vaikka olenkin jo kaiken tapahtumaan vaikuttaneen asian kommentoinut. Olen muutenkin herkkä selittelemään tilanteita.

Tässä viimeisimmässä viestissä on seitsemän kysymystä henkilöltä tyyliin ”haluaisitko itse, jos sinulle tehtäsiin näin?”. Vastaukseni on, että ihan sama, ei hetkauttaisi minua. Tai ”miten kukaan voi toimia noin epäammattitaidottomasti?”. Ööö, no minä vissiin?

Ap

Kai pyörität noita vastauksia vain pääsi sisässä?

Siis JOS vastaan tuohon viestiin, niin vastaukseni tuohon kysymykseen on, että minä en olisi häiriintynyt, jos minä olisin ollut hän.

Mutta en siis vastaa, vaan odottelen, josko jokin ketjun cc:nä olevista esimiehistä reagoi.

Ap

Omien viestien ilmestyminen osalta en kyllä lähettäisi jotakin hankaus viestejä esimiehen sähköpostiin jos työkaveri niin haluaa tehdä tehkööt. Yhä enemmän tuntuu siltä että jättäisin vastaamatta kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä viestiketjussa on jo esimiehet cc:nä, eli siksi minulle tulee tarve puolustautua edelleen, vaikka olenkin jo kaiken tapahtumaan vaikuttaneen asian kommentoinut. Olen muutenkin herkkä selittelemään tilanteita.

Tässä viimeisimmässä viestissä on seitsemän kysymystä henkilöltä tyyliin ”haluaisitko itse, jos sinulle tehtäsiin näin?”. Vastaukseni on, että ihan sama, ei hetkauttaisi minua. Tai ”miten kukaan voi toimia noin epäammattitaidottomasti?”. Ööö, no minä vissiin?

Ap

Siis JOS vastaan tuohon viestiin, niin vastaukseni tuohon kysymykseen on, että minä en olisi häiriintynyt, jos minä olisin ollut hän.

Mutta en siis vastaa, vaan odottelen, josko jokin ketjun cc:nä olevista esimiehistä reagoi.

Ap

Omien viestien kohdalta en kyllä lähettäisi jotakin jankkaus viestejä esimiehen sähköpostiin jos työkaveri niin haluaa tehdä tehkööt. Yhä enemmän tuntuu siltä että jättäisin vastaamatta kokonaan.

Pahoittelut että en tarkistanut viestiä ennen kuin sen lähetin.

Vierailija
24/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tällaisen ihmisen kanssa kannattaa ottaa vastuuta omalle niskoilleen?

Vierailija
25/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No nyt selvisi 😂

Ap

Ap

Omien viestien kohdalta en kyllä lähettäisi jotakin jankkaus viestejä esimiehen sähköpostiin jos työkaveri niin haluaa tehdä tehkööt. Yhä enemmän tuntuu siltä että jättäisin vastaamatta kokonaan.

Vierailija
26/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No nyt selvisi 😂

Ap

Ap

No nyt selvisi 😂

Ap

Vierailija
27/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainut ketä alkoi kiinnostaa että mistä ap:n työkaveri loukkaantui?

Vierailija
28/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi paljastaa. Korostettakoon, että kyse ei ollut juoruamisesta tai mistään negatiivisesta.

Ap

Vierailija
29/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi paljastaa. Korostettakoon, että kyse ei ollut juoruamisesta tai mistään negatiivisesta.

Ap

Niin sinun mielestä. Jos kyse ei ole mistään negatiivisesta, kai sen voi rehdllisesti myös kertoa.

Vierailija
30/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kysyä esimieheltä, onko ok lopettaa viestiketju vastaamalla näin: ”Asia on minun osaltani loppuunkäsitelty. En ota kantaa ammattitaitoani kyseenalaistaviin kommentteihin.”

Kollegasi kuulostaa henkilöltä, jolla on tunteiltaan epävakaa persoonallisuushäiriö. Olen työskennellyt diagnosoidun tapauksen kanssa, joka oli hankala, vaikka tiedostikin ongelmansa. Muista oma itsekunnioituksesi! Jankkaamalla ET voita mitään. Näiden ihmisten kokemusmaailma on vinoutunut. Älä kuitenkaan puhu pomoille persoonallisuushäiriöepäilyistä...

Vierailija
31/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet.

Vierailija
32/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin sinun mielestä. Jos kyse ei ole mistään negatiivisesta, kai sen voi rehdllisesti myös kertoa.

Tunnistettavuuden vuoksi en viitsi kertoa.

Tietenkin henkilön itsensä mielestä asia on negatiivinen, mutta hyvin harvaa ihmistä sellainen häiritsee.

Ap

Vierailija
33/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takes two to tango.

Kyllä tapahtui jotain, mitä kaikki ovat jo pahoitelleet. Se jokin on asia, mistä kukaan muu ei olisi pillastunut.

Ap

Tämä henkilö EI OLE kukaan muun vaan henkilö joka käy asiaa läpi ja kokee sen olleen epäoikeuden mukainen. Toisten tunteita ei voi vähetellä siltä pohjalta, että eihän kukaan muu asiaa noin koe. 

Vierailija
34/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takes two to tango.

Kyllä tapahtui jotain, mitä kaikki ovat jo pahoitelleet. Se jokin on asia, mistä kukaan muu ei olisi pillastunut.

Ap

Tämä henkilö EI OLE kukaan muun vaan henkilö joka käy asiaa läpi ja kokee sen olleen epäoikeuden mukainen. Toisten tunteita ei voi vähetellä siltä pohjalta, että eihän kukaan muu asiaa noin koe. 

Ei tietenkään. Mutta jos asiaa on jo pahoiteltu ja pyydetty anteeksi, niin ei sen enempää voi tehdä.

Ap

Vierailija
35/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takes two to tango.

Ap

Ei tietenkään. Mutta jos asiaa on jo pahoiteltu ja pyydetty anteeksi, niin ei sen enempää voi tehdä.

Ap

Joihinkin tekoihin vain pahoittelut ei valitettavasti riitä. Ja tätä tekoahan ap ei meille tule paljastamaan.

Vierailija
36/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tietenkin henkilön itsensä mielestä asia on negatiivinen, mutta hyvin harvaa ihmistä sellainen häiritsee.

Ap

Pystyisitkö kuitenkin vihjaamaan vähän sinne päin?

Vierailija
37/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takes two to tango.

Ap

Ap

Joihinkin tekoihin vain pahoittelut ei valitettavasti riitä. Ja tätä tekoahan ap ei meille tule paljastamaan.

No kerro, mitä muuta minä voin tehdä?

Tekoja ei saa tekemättömiksi tai sanoja sanomattomiksi. Voin vain pahoitella, että tein mitä tein. Ja syy siihen miksi toimin kuten toimin on se, että työpaikalla on toimittu samoin muiden ihmisten kanssa. Ja kaikille se on ollut aina ok.

Ap

Vierailija
38/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ihmiset ovat todella raskaita työyhteisössä. Itse olen ollut lähimpänä esimiehenä yhdelle tällaiselle.

Joo, tottakai pitää kaikkien tunteet ottaa huomioon, mutta jos tiimissä on parikymmentä henkeä ja työaikaa palaa tämän yhden mielenpahoitteluiden selvittelyihin ja ne muut 19:sta saavat vuoronperään olla milloin minkäkin syytösten kohteena niin kyllä se vika löytyy silloin sen marttyyrina kaikkien ongelmien keskiössä pyörivän "erityisherkän" kuupassa.

Jos yksi  ei kykene toimimaan työyhteisössä ei se ole kaikkien muiden syy . Enkä puhu nyt mistään työpaikka kiusaamisesta vaan siitä että joku loukkaantuu jatkuvasti ihan kaikesta, välillä jopa muiden puolesta ja  vaatii palavereita jossa asiaa puidaan  ja vatvotaan tuntikausia. Minusta tuntui kuin loukkantuminen olisi ollut tuolle harrastus. Minä olin töissä, mutta minusta tuntui kuin olisin ollut tuolla tarhatätinä tuolle aikuiselle eskarilaiselle.

Vierailija
39/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Pystyisitkö kuitenkin vihjaamaan vähän sinne päin?

Se liittyy henkilön yksityisyyteen. Kukaan ei siis tiedä hänestä mitään. Jotain meidän muiden mielestä neutraalia tuli ilmi. Vähän sama kuin henkilö olisi saanut huonon asiakaspalautteen, ei johtuisi hänestä, vaan prosessista. Ja minä menin muuttamaan prosessia. Hän siis veti herneet nenään, että hänen asiakaspalaute tuli julki, ja että minä tein jotain, vaikka minun ei olisi kuulunut edes tietää palautteesta.

Ap

Vierailija
40/53 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takes two to tango.

Ap

Ap

No kerro, mitä muuta minä voin tehdä?

Tekoja ei saa tekemättömiksi tai sanoja sanomattomiksi. Voin vain pahoitella, että tein mitä tein. Ja syy siihen miksi toimin kuten toimin on se, että työpaikalla on toimittu samoin muiden ihmisten kanssa. Ja kaikille se on ollut aina ok.

Ap

Jos toiminta kuuluu työpaikan toimintatapoihin en todellakaan selvittäisi asiaa ensimmäiselläkään viestillä. Käytäntöjen selvittäminen kuuluu mielestäni esimiehelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä