Kanslaisaloite toisen asteen koulutuksen maksuttomuudesta meni läpi
Mitä mieltä tästä?
itse olen ollut hieman yllättynyt siitä, miten paljon lukio on tullut ekana vuotena maksamaan.
- Läppäri n. 600 €, tämä oli halvimmasta päästä. Ei toki halvin, mutta hintataso oli about tuo
- Laskin 150 € /opettaja ja koulutyyppi IB vaativat juuri tietynlaisen laskimen
- Kirjat, sanotaan nyt 50-200 €/jakso. Tätä en oikeasti ole edes laskenut, tytär ostaa kirjat ja/tai minä lunastan luottokortilla lisenssin. Huomattavan paljon vaaditaan noita digikirjoja. Meillä olisi tulossa heti ensi vuonna seuraava lukiolainen, mutta digikirjoja ei voi käyttää. Tästä syystä ostettiin mm. järkälemäinen IB:n ekan vuoden matikankirja ihan paperiversiona. Käytettyjä ostavat aina kun voi, tuntuu, että uuden OPS:n myötä Jämerässä suorastaan jonotetaan käytettyjä kun niitä on niin vähän saatavilla. Halutuimpia ei edes saa vielä, kun nyt vanhat panttaavat tietenkin niitä kirjoituksiin.
Joku äiti laski, että lukio tulisi maksamaan n. 3000 € nykyisellään. Jonotettiin Gigantissa läppärin ostajien joukossa ja siellä oli amikseen menijöitä, joilla oli paljon kovemmat vaatimukset sen läppärin suhteen, eli ostettiin sellaisia tonnin koneita sinne. Ei koske siis pelkästään lukioita. Kaikilla aloilla ei vaadita tietotekniikkaa, mutta muuten työvälineet ja -vaatteet saattavat maksaa maltaita
Kuitenkin 2. asteen koulutus on tosi tärkeä asia jos ajatellaan nuorten syrjäytymistä. Peruskoulusta ei oikein kukaan ponnista työelämään ja olisi aika tärkeää saada nuoria koulutukseen.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne rahat revittäisiin? Lukukausimaksut korkeakouluihin? Perhevapaiden heikentäminen? Päivähoidon kallistuminen? Ilmaisten palveluiden loppuminen?
Edelleen, pidemmällä tähtäimellä syrjäytymisen aiheuttamista kuluista. Nuori ilman toisen asteen koulutusta on varma pommi elämään koko elämänsä yhtsiekunnan varoista.
Mutta oikeastaan jo tolkuttoman kirjojen ostattamisen lopettaminen toisi mukanaan toisen asteen kulujen kohtuullistamista. Ei vaatisi yhteiskunnalta muuta kuin jonkun säännön, ettei kirjoja saa uusia älyttömillä syillä ja usein tai ettei opettaja voi vaatia ostamaan itse tekemänsä kirjan digilisenssiä (!!!!) Tätä tapahtuu ja paljon. Virkamies ei saa ottaa lahjusta, mutta näemmä saa vaatia ostamaan jotain, mistä itse saa rojalteja.
Läppärin vaatiminen ylioppilaskirjoituksiin on uusi juttu ja lisää kustannuksia huimasti. Eriarvoista, että osa lukioista kustantaa läppäri opiskelijoille, suurin osa ei. Täällä valtion koulu Norssi hankkii kaikille opiskelijoille MacBook Pro:n (Hinta alkaen 1200 €), muissa lukioissa ostat läppärin itse. Toki pitää sitten olla hyvä koulussa, mutta kuitenkin. Kyllä meillä iso osa lukiokustannuksista kuittaantui pelkästään tolla läppärillä, jonka saa sitten halutessaan lunastaa itselleen murto-osalla uuden kustannuksista.
Periaatteessa minä ponnistin, 9 vuotta taxiammattia kun ei saanut koulutusta vastaavaa työtä, olisin hyvin voinut jättää opiskelematta, nyt yritän taas päästä opiskelemaan kun terveys ei kestä tätä autossaistumista enää, jotain käytännöllisempää tilalle siis, eli en ole töitä välttelevä! Väitän kuitenkin että on parempi vaihtaa alaa kun selkä ja polvet ei kestä...
En kannata toisen asteen opintojen täydellistä maksuttomuutta, koska suurella osalla perheistä (itsellänikin) on varaa maksaa lastensa lukio- tai ammattikouluopinnot. Olisi tietysti kivaa, jos kenenkään ei tarvitsisi maksaa mistään mitään, mutta se nyt vaan ei ole yhteiskunnan resurssien kannalta järkevää. Sen sijaan tekisin muutoksia opintotukeen. Toisen asteen opinnoissa opintotuki (ilman opintolainaa) on naurettavan pieni. Lisäksi opintotuessa huomioitujen vanhempien tulojen tulorajaa voisi nostaa. Nythän kahden varsin pienipalkkaisenkin vanhemman lapsen opintotuki on pyöreä nolla, koska vanhemmat ovat "liian rikkaita". Ja kolmas asia on, että kun vanhempien tulot vielä vaikuttavat, tässä ei huomioida lainkaan sitä, että vanhemmilla voi olla muitakin huollettavia lapsia. Tietenkin on vanhempien oma valinta, onko tehnyt yhden vai viisi lasta, mutta tämä ei ole sen opiskelevan nuoren valinta eikä hän voi asialle yhtään mitään. Vähävaraisten perheiden lasten toisen asteen opintoja tukisin mieluummin muutoksilla opintotukeen kuin että kaikki saisivat maksuttoman toisen asteen koulutuksen.