Listataan asioita, jotka voivat tehdä ihmisestä ärsyttävän oloisen, vaikka hän oikeasti sitä olisikaan.
Jossakin ihmisessä voi ärsyttää suunnattomasti joku tietty tapa tehdä joku asia tietyllä tavalla, esim. kävelytyyli tai ihmisen perusilme voi olla ärsyttävä, esimerkiksi pistävän tuimat silmät.
Mutta kun tällaisiin ihmisiin tutustuu paremmin, niin voi huomatakin että hän on jostain ärsyttävästä piirteestään huolimatta todella mahtava tyyppi.
Tai joku ihminen voi olla perusluonteeltaan todella kiva ja mukava (esim. vaikka Roope Salminen tai Wirtasten pariskunta), mutta kun hänet laitetaan jokaiseen mahdolliseen ohjelmaan juontamaan tai esiintymään, niin se tekee tästä henkilöstä ärsyttävän oloisen. Vaikka hän ei sitä oikeasti olisi.
Kommentit (82)
Monella tässä keskustelussa peiliin katsomisen paikka.
Naisten ärsyttävin tapa vauvasta mummoon on se, että on ihan pakko olla se oma kainalokananen, bestis tms., että uskaltaa olla olemassa. Vielä keski-iässäkin on naisia, joille ilmeisesti on mahdotonta olla olemassa ja toimia, jos heillä ei ole sitä omaa kainalokanasta, sitten ollaan siitä kainalokanasesta vielä niin mustiksia, että siihen ei muita hyväksytä, kun ”Voi kauheeta, jos joku varastaa mun bestiksen itselleen ja mä jään yksin, byääääh.” eli ei mitään kasvua tai kehitystä sitten leikkikouluikäisten tyttölöiden. Tällainen ärsyttää, kun pitäisi aikuisten elämässä tehdä esim. ryhmätöitä ja jättää tällaiset lapselliset ”mää oon sun kaveri, mut en sun” taakseen ja kasvaa aikuiseksi vihdoinkin.
Ujot ärsyttää. Koen heidät ylimielisiksi.
Todella äänekkäät tyhjää länkyttävät (Reino Nordinin tyyliset) ärsyttää.
Itse olen se kassalla hidastelija ja myöhästelijä. Silti myöhästelevät ihmiset välillä ärsyttää.
Opetan aikuisia ja olen oppinut varomaan hienorouva tyyppisiä rouvia, tyyli sellainen korostuneen fiini ja varakkuutta korostava. Usein siinä kuitenkin joku falskaa, liian kankea musta hiuspehko, räikeä meikki, liikaa koruja tms. He ovat opiskelijoina usein vaikeita, nirppanokkia, vaativat huomiota ja haukkuvat entiset opet. Ulkoinen tyyli heijastaa huomiohakuisuutta ja lievää vinksahtaneisuutta.Saattavat käydä yhdellä tunnilla ja alkavat mouhota miten huono ja vaikea kurssi oli kun ovat itse ottaneet liian vaikean kurssin.
Ehkä joskus tapaan herttaisenkin fiinimummon! Rokkihenkiset vanhemmat naiset taas muuten ovat reiluja ja rempseitä useimmiten.
Mua ärsyttää yleensä puhetyyli. Joku puhuu liian hitaasti tai liian kovaa tms..
Tästä ketjusta huomaa, että moni ottaa todella nopeasti itseensä :D Minäkin löysin itseni muutamasta mutta mitä sitten, ei meistä kukaan ole täydellinen.
Minua ärsyttää herkästi se, että puhe on vaikeaselkoista. Hirveästi ylimääräisiä sanoja ja selitetään asiaa kierrellen ja kaarellen. Raskasta kuunnella kun pitää ihan kaivaa se asian ydin kaiken sekamelskan joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää akkalaumat niin koulussa kuin töissä tai ihan missä vaan. Kaakatetaan ja hihitetään ja pidetään hirveää mölyä ja kun kuuntelee aiheita, niin sellaista täyttä diipadaapaduuta, ei päätä, ei häntää jutuissa, pääasia tuntuu vain olevan, että kieli laulaa.Varsinaista melusaastetta, kun tuollaiset moottoriturvat pääsevät vauhtiin.
Anteeks mutta kuulostat kateelliselta, ehkä sua harmittaa ettet itse pääse nauramaan porukassa.
Itseäni saattavat ärsyttää:
- Hitaat ja yksinkertaiset ihmiset, jotka eivät kuitenkaan ole holhottavia. Kaikkina päivinä en jaksaisi toistaa ja vääntää rautalangasta. Mutta ärsyynnyn yleensä, jos olen jo itse valmiiksi väsynyt. Pirteänä jaksan ymmärtää muita paremmin.
- Muiden aikaa turhaan tuhlaavat ihmiset. He eivät välttämättä huomaa tätä itse.
- Liian hiljaiset ja ujot ihmiset, jotka eivät saa kerrotuksi ajatuksiaan tai kantaasa, vaikka näitä kysyisikin heiltä ystävällisesti tai pehmeästi. Tai ihmiset, joiden kommentit rajoittuvat myötäilyyn "Joo, niin, ihan sama".
- Sössöttävä, white trash -puhetyyli
Oman paremmuuden julkituominen jatkuvasti. Minulla on yksi ystävä joka on kaikin puolin tosi mukava ja kivaa seuraa. Hänellä on silti tapana pönkittää (luultavasti ei edes itse huomaa tätä) omaa egoaan aina kun tilanne sen suo.
Muutama esimerkki.
Olimme vaateostoksilla: "Mä en kyllä varmaan löydä täältä mitään kun mulla on niin lihaksikkaat reidet ja kapea vyötärö ettei näitä tavallisia farkkuja oo tehty mulle. Mut katotaan jos sulle löytyis jotkut kivat!".
Olimme ulkona syömässä ja otin hampurilaisaterian: "Mä en kyllä viitsi ottaa mitään noin raskasta kun oon niin pienikokoinen, että sellainen pienikin turpoominen näkyy heti!"
Olen itse osa-aikaisessa työssä (pidän siitä koska pärjään tuloillani ja onpahan enemmän vapaa-aikaa). Kaverini tekee yrittäjänä töitä pitkää päivää: "Mä en kyllä voisi olla noin vähän töissä kun tuntuis siltä ettei saa mitään aikaan. Vaikka oon kellon ympäri duunissa niin illalla on vielä pakko tehdä paperihommia tai muuten tuntuu että lorvailee vaan".
Ah.
Myöhästely. Rakas ystäväni on muuten ihan 10/10 mutta hänellä on tapana olla myöhässä ihan joka tilanteessa. Eikä edes mitään 5-10 minuuttia vaan helposti joskus tuntikin. Tämä on vaan niin älyttömän epäkunnioittavaa, että en voi uskoa miten kiva ja herttainen tyyppi muuten on. Ja kyllä, tästä on puhuttu.
Ärsyttää ihmisten epäloogisuus ja epäjohdonmukaisuus. Siksi olen jatkuvasti ärsyyntynyt.
Joku jo mainitsikin täytesanat. Ärsyttävin henkilö, jonka tiedän, ei osaa puhua kunnolla, ja yli puolet hänen muutenkin *nasaalista* puhestaan on täytesanoja. "Siis joo tota silleen niinku, sit me tehtiin silleen niinku se meni silleen et me niinku tota käytiin siel yhes jutus.." Aaargh! Tämän vuoksi hän vaikuttaa todella yksinkertaiselta. Onneksi hän puhuu sentään nopeasti niin ei tarvitse kauaa kuunnella. 😅
Kauniita ihmisiä pidetään yleensä kusipäinä. Niitä, jotka ovat lähes poikkeuksetta kaikkien mielestä kauniita.
Johtuu omista ennakkoluuloista ja itsetunnosta, joka alenee kauniin ihmisen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Kauniita ihmisiä pidetään yleensä kusipäinä. Niitä, jotka ovat lähes poikkeuksetta kaikkien mielestä kauniita.
Johtuu omista ennakkoluuloista ja itsetunnosta, joka alenee kauniin ihmisen vieressä.
Väitän rehellisesti että minulla ei ole mitään ennakkoasenteita kauniita kohtaan ja he ovat ihania ihmisiä enimmäkseen. Mutta sitten poikkeuksena nämä kauniit, joilla on pissa noussut päähän ja jotka jatkuvasti puhuvat pelkästään siitä, kuinka heitä on kehuttu kauniiksi tai yritetty iskeä siellä ja täällä. Kyllä sellainen jatkuva itsensä korostaminen ja itserakkaus ärsyttää. Onneksi se on aika harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tutkimusten mukaan asia on juuri päinvastoin, ja kauniisiin ihmisiin liitetään alitajuisesti muitakin positiivisia ominaisuuksia, kuten luotettavuus ja rehellisyys.
Vaikuttaa siltä, että useimmilla kommentoijilla olisi peiliin katsomisen paikka. Ärsyyntymisenne kertoo lähinnä teistä itsestänne; ennakkoluuloistanne, peloistanne yms. Työskennelkää omien negatiivisten tunteittenne kanssa, niin ärsyyntyminen helpottaa kuten muukin elo.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että useimmilla kommentoijilla olisi peiliin katsomisen paikka. Ärsyyntymisenne kertoo lähinnä teistä itsestänne; ennakkoluuloistanne, peloistanne yms. Työskennelkää omien negatiivisten tunteittenne kanssa, niin ärsyyntyminen helpottaa kuten muukin elo.
Poistu ketjusta, jos et kestä sitä, että olet muiden mielestä ärsyttävä.
Ärsyynnyn pitkäveteisestä, pikkutarkasta ja seikkaperäisestä tavasta kertoa asioita esim. että kauppareissusta kerrotaan pitkään ja hartaasti. En vaan jaksa kuunnella
Mua ärsyttää jatkuvasti valittavat ihmiset!Yks työkaveri oli semmonen, heti aamu 8 alko:työ on paskaa samoin pomot, työpaikan ruoka jne....Sit mua vielä ärsytti se kun pomo anto jonku homman se hymy korvissa lupas sen tehdä.Samantien kun esimies poistui alko kiukuttelu siitä hommasta. Todella raskasta:(
Ässän suhistaminen "seksikkäästi" puhuessa. Yksi työkaveri tekee tätä aina jos miehiä tulee paikalle. Muuten puhuu normaalisti.