Jos ranne murtunut, pystyykö sitä liikuttamaan yhtään?? Teini oli kaatunut
turvonnut ranne, tai sellainen möllykkä siinä. Kipeä on, mutta pystyy vähäsen sitä liikuttamaan. Pohdin tässö mennäkkö lääkäriin vai ei. Teini itse sanoo että mennään huomenna jos on vielä kipeä, mutta itse ajattelen että jos onkin jossain sellaisessa kohdassa murtuma mikä ei estä kokonaan liikuttamista, onko edes mahdollista?
Kommentit (27)
Kannattaa mennä lääkäriin, varsinkin jos ranteessa on leposärkyä. Itselläni oli rannemurtuma, ja ranne liikkui silti ihan normaalisti. Käsi kipsattiin ensiavussa.
Kyllä pieni liike onnistuu. Jos on noin pahasti turvonnut, todennäköisesti siellä ainakin pientä murtumaa on. Päivystykseen.
Heti lääkäriin. Ranteessa on mm. veneluu, joka murtuu todella helposti ja luutuu huonosti. Kipsi pitää olla päivälleen 2 kuukautta jos haluaa että ranne tulee kuntoon. Itsellä ei ollut ranne edes erityisen kipeä, kun veneluuhun tuli kaatumisen seurauksena murtuma.
Jos rannetta ei kuvata ja siellä on jokin pieni luu murtunut, niin elinikäinen vaiva jää jos ei hoideta kunnolla.
"Kokemusta on"
Mä pystyn taivuttamaan ylös alas mut en kiertämään. Kiertäminen sattu ihan helvetisti. Lääkäriin menisin teidän tilanteessa.
Käsi on niin tärkeä että ilman muuta käytte näyttämässä.
Itsellä murtui ranne ja luulin aluksi et tärähti vaan kovaa kun liikkui kuitenkin ja kipu ei ollut mitenkään erityisen kova. No kuvattiin ja murtumahan siellä. Kuukausi kipsisä ja ranne toimii 2v jälkeenkuin mitään ei olisi koskaan käynytkään
Lääkäriin mars! Ties vaikka jotain olisi mennyt niin pahasti rikki että pitää leikata.
Mulla on murtunut ranne ja pystyin liikuttelemaan sitä ihan hyvin. Ei kannata siis sanoa että on murtunut vain silloin jos ei pysty liikuttamaan. Sattuihan se liikuttelu toki eikä kädellä mitään varsinaisesti tehnyt.
Kuvissa sitten paljastui murtumat.
Kannattaa käydä kuvauttamassa jos arka ja varoo liikuttelua
Kyllä murtumaa voi liikuttaa. Kipeää se tietenin käy, mutta onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä murtumaa voi liikuttaa. Kipeää se tietenin käy, mutta onnistuu.
tietenkin*
Minulla rannemurtumassa en kyllä voinut liikuttaa kättä yhtään. Se oli vinossa omituisessa kulmassa, ei kipeä ihme kyllä. Ensin luulin että on vain venähtänyt tai muuta sellaista, mutta kun se vain jatkui enkä saanut rannetta suoraksimenin ensiapuun.
Murtunut oli, ja ensin kipsattiin mutta kahden viikon kontrollisuvassa näkyi että luutuu väärään asentoon. No, ei muuta kuin leikkaukseen. Ranne murrettiin uudelleen, teräslevy ja 9 ruuvia. Kipsissä taas 3 viikkoa, kuvattiin, kipsi pois mutta ortoosia jouduin pitämään vielä kaksi viikkoa. Ei siis ihan pikkujuttu.
Nyt kolme vuotta myöhemmin käsi ihan entisellään, ruuvit ja levy yhä paikallaan mutta voidaan poistaa jos alkaa vaivata. Kyllä ehdottomasti kannattaisi mennä kuvauttamaan ettei pääse liikkumaan pahasti virheasentoon.
Se pitää kuvata. Kunnon lääkäriin.
Sisarellani murtui jalka, mutta eivät suostuneet tk:ssa kuvaamaan kun pystyi sillä kävelemään kuitenkin. No alkoi sitten luutua väärään asentoon.
Ihan oikeasti, se että voi liikutella ei tarkoita sitä ettei murtumaa ole.
No jos siinä on möllykkä niin lääkärikielellä se tarkoittaa, että ranne on virheasennossa ja tarvitsee kuvata ja sitten kipsata murtuma.
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä löydät sen Kunnon lääkärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. Pohjolan omasairaaloissa on taitavia käsikirurgeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin Mehiläisen käsikirurgilla Töölössä. Hoito erinomaista. Minnekään arvauskeskuksen puoskarille en tod teinin rannetta uskoisi. Tai julkisen päivystyksen.
Onko teillä tapaturmavakuutus, pääsisitte yksityiselle? Päivystyksessä tuollaisen vamman kanssa kannattaa varautua jonottamaan tunteja.
Voi kyetä hieman liikuttamaan vaikka on murtuma. Ei kun lääkäriin vaan.