Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset joilla ei ole mitään vararahastoa hädän varalle, oikein pärjäävät jos jotain mutkia tulee elämässä?
Kun on turva Jumalassa, on asiat mitä parhain päin <3 Kyllä Hän pitää huolen. Ei tarvitse ahdistua.
Aarteita kannattaa kerätä taivaaseen, maallinen mammona on aika roskaa kuitenkin. Plus täältä ei kukaan vie yhtikäs senttiä mukanaan.
Mietitty on mitä tehdä hätätilanteessa. Miten menettelisit, pyytäisit sukulaiselta, ystävältä apua. Kaikilla ei ole muuta kuin oma apu.
Työssäkäyvänä, perheellisenä ja eronneena, 0 euroa.
Nämä aloitukset on taas sarjassaan näitä, kun aloittaja itse on mielestään säntillinen talousasioissaan ja saanut laitettua syrjään mukavan summan (saanut perinnöksi), onkin muikeaa lähteä utsimaan mien surkeasti toisilla on raha-asiat. Sehän nostaa omat fiilarit taivaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri aloitamassa 20-vuotiaana yliopiston ja säästötilillä 11 000 euroa. Käyttötilillä 600 euroa. Koitan pärjätä ilman opintolainaa, vaikka tiedän, että sen voi kaikki laittaa säästöön, mutta en halua ottaa riskiä, että tulee jokin este valmistumiselleni ja en saakaan opintolainahyvitystä, jolloin vain häviäisin rahaa.
Opintolaina on todella edullista (omalla lapsellani 0,5% - 12kk euribor, tällä hetkellä reilut 0,3%), se kannattaa ottaa vaikkei olisi opintolainahyvityksestäkään varma. Säästä se vaikka ASP-tilille niin pääset ostamaan asunnon kun valmistut ja pääset töihin. Korkeasta vuokrasta on nihkeää säästää ensiasunnon omarahoitusosuutta.
Säästötilillä 100e.
2 lapsen yh.
Jotain 55k. En varsinaisesti ole kerännyt mutta ei kiinnosta tuhlailukaan joten siinä sivussa jäänyt taskuun mikä on ihan hyvä asia kun ei tarvi jännittää yllättävätkään kulut.
0e
Opiskelijana ei paljoa säästöjä kerry, kun opintotuki+laina riittävät hädintuskin elämiseen.
Turvana onneksi suht varakas suku, joka luvannut hätätilanteessa auttaa. Tähän mennessä (25v) en onneksi vielä ole apua tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Nämä aloitukset on taas sarjassaan näitä, kun aloittaja itse on mielestään säntillinen talousasioissaan ja saanut laitettua syrjään mukavan summan (saanut perinnöksi), onkin muikeaa lähteä utsimaan mien surkeasti toisilla on raha-asiat. Sehän nostaa omat fiilarit taivaisiin.
Missä kohdassa ap kertoo saaneensa perintöä? Ei ainakaan aloitusviestissä.
Esimerkiksi minä olen ihan omasta palkastani säästänyt 150 000 euroa (no, osa on näistä säästöistä tulleita pääomatuloja). Sen lisäksi olen palkkarahoillani maksanut puolet asunnosta, joka on nyt velaton. (Mieheni maksoi omalla palkallaan toisen puolen.)
Toki olen jo viisikymppinen. Kun 24-vuotiaana valmistuin DI:ksi, omistin vain vaatteeni. Sen lisäksi minulla oli 63 000 markkaa opintolainaa, jonka korko nousi pian yli 10 prosenttiin.
Sain perintöä ja sijoitin osakkeisiin 50000e ja ostin sijoitusasunnon. Ne on mun hätävara. Ennen näitä mulla oli 10000e tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että paskapuhetta 90% näistä teidän säästöistänne.
Pari vuotta sitten oli juttua, että jopa kolmanneksella kotitalouksista ei ole säästöjä, eli eletään kädestä suuhun. Täällä useimmilla on, jopa tavan käyttötilillä, asunnon ostamiseen riittävät varat. Puhumattakaan mittavista sijoituksista ja säästötileistä.
Mutta luonnollisesti tänne kokoontuu aina rikkain promille väestöä.
Samaa mieltä että paskaa puhuu aika moni tai sitten perintöä on.
4 miljoonaa ja en puhu koskaan rahasta tai leuhki. Kaikki perintöä kun vanhemmat kuoli samaan aikaan.
Isän yritys myyty muutama vuosi sitten.
Menkää kakarat muualle elvistelemään säästöillänne.
Monilla on rahat kiinni seinissä.
Vierailija kirjoitti:
Monilla on rahat kiinni seinissä.
Ja velka myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole latiakaan säästössä. Ainoastaan tulevalle lukiolaiselle on 2600 euroa säästetty nä synttärirahoista ja nuoren kesätöistä. Menevät läppäriin ja kirjoihin yms. eikä piisaakaan. Kaikki menee mitä tulee. Olen takuueläkkeellä oleva yh, lapset teinejä. Mies asuu hoitokodissa ja käy joka toinen viikonloppu täällä, silloin menee enemmän rahaa, kuin normaalisti.
Siis mikä tää takuueläke on? Olet 65v. ja sulla on teinejä kotona?
Mitä en ole ymmärtänyt?
Sinccis
Tarkoitin lähinnä sitä, että saan takuueläkkeen suuruisen summan kuukausittain, koska työeläke on niin pieni. Olen kuitenkin kuntoutustuella, ollut jo viisi vuotta.
Säästössä 26 000, josta reilu 6000 varattu taloyhtiön tulevan remonttiosuuden maksuun. Työni on pätkätyötä, jossa sopimukset ovat lyhimmillään 6kk, joten haluan pitää vararahastoa työttömyyden varalta. Sijoittaminenkin kiinnostaisi, mutta pelkään riskejä.
Minulla toiminimiyritys ja sillä tilillä 55t. Liikenevää rahaa 30t. Säästötilillä aina 10t + (täältä matkat, terveys, ratsastus, jne). käyttötilillä vaihtelevasti, mutta yleensä n. 100 - 1000 laskujen jälkee. Sijoituksia ehkä 50 (kuukausittain menee 300 ja välillä enemmän). Omistusasunto.
Ei velkaa kuin 300 euroa.
Valitettavasti isäni kuoli vasta. Siltä taholta tulossa jotain (n. 40 t)
Auto vetää viimeisiään. Siihen varmaan 20t.
F
Itsellä nyt säästössä 15k€. Aluksi säästin uuteen autoon, mutta nyt kun rahaa alkaa olla kasassa niin ei sitä tee mieli pistää kulutukseen.
Kesti kolme vuotta päästä kuiville entisen tuhlailevan vaimon jäljiltä. Huh. Toivottavasti saisin lapsista kasvatettua tarkkoja rahankäyttäjiä, mutta epäilen. Kaikki on niin nopeaa, mulle heti nyt.
Uskon, että suurin osa viesteistä totta, miksi valehdella? Ja kommentteihin "onpa täällä paljon rikkaita".. laskekaa huvikseen kuinka moni kommentoinut elävänsä kädestä suuhun tai joilla vain muutama satanen ylimääräistä. Aika moni.
Miksi pitäisi kaikki tienatut rahat kuluttaa elämiseen jos ei ole haluja ostella turhaa tai juosta viihteellä. Näinollen väkisinkin jää säästöön ylimääräistä. Ja tätä kun toistaa vuodesta toiseen niin säästöt automaattisesti kasvaa, varsinkin jos ne on sijoitettuna fiksusti.
Ymmärrän, ettei kaikilla ole ollut mahdollisuutta tienata tai syystä jos toisesta menot yksinkertaisesti ovat suuret tuloihin nähden. Älkää silti kateellisena kyseenalaistako tai epäilkö suomalaisten kykyä pistää sukanvarteen. Uskon, että hyvin monet meistä on kasvatettu säästämään pahan päivän varalle. Eikä varallisuus näy todellakaan aina päällepäin.
Jos minäkin matalapalkkaisena olen saanut säästöön kymppitonneja about 20 vuoden aikana, niin onhan se selvää, että paremmin tienaavat ihmiset moninkertaisesti siihen nähden. Harva kommentoijista yhdessä yössä on rikastunut! Ja koskaan ei tiedä milloin vararahasto tulee tarpeeseen joten ei sen kerryttäminen yhtään typerää ole.
Vararahastossa alle 1000e. Pitkäaikaissairauden takia muutaman vuoden aikana rahaa on palanut yli 10k, joten se selittää osittain "säästöttömyyden".
No ei luottokorttia käyttäessä ne korot niin kovin kummoiset ole. Mulla on visa goldissa muistaakseni 7% vuosikorko, joten kuukaudessa korko on reilun 0,5%. Jos nyt joutuisin koko 10 000€ hätävaran sieltä käyttämään niin noin 50€ tulisi toisena kuukautena extraa. Ja tuon koko summan maksan suht helposti 4-6kk pois. Tuleehan siitä varmaankin 100€ luokkaa ylimääräistä maksettavaa, mutta ei paljoa siinä vaiheessa haittaa, jos joku hätä tulee jossa noin paljon joutuu ylimääräistä ottamaan.