Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.

Vierailija
11.03.2018 |

Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.

Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.

Kommentit (904)

Vierailija
441/904 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2€

Vierailija
442/904 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten holtitonta voi taloudenpito olla jos pitää olla 50 tuhatta euroa vararahastossa?

Höpö höpö. Yrität vaan saada ihmisiä kateelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/904 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on velkaa 40 000€ ja eläkkeelle 3v!

Mutta perintöä jonka saannu vanhemmiltani ja jätän hätävaraks lapsille 600 000€.

Ja sitte tietenki oma koti 300 000€.

Noista mitään ei voi käyttää ja auto 35v kituuttamistanomilla tuloilla.

- Sairastuin syöpään ja otin velkaa.. Ehkä saan sen maksetuks ennen eläkettä?

Vierailija
444/904 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilillä noin 12 000 e. Duunaripalkka juoksee koko ajan, pärjään oikein hyvin.

Vierailija
445/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einautintoja! kirjoitti:

Mutta perintöä jonka saannu vanhemmiltani ja jätän hätävaraks lapsille 600 000€.

Missä muodossa se perintö on jos siihen ei voi koskea?

Vierailija
446/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einautintoja! kirjoitti:

Missä muodossa se perintö on jos siihen ei voi koskea?

Tyypillisin tapaus taitaa olla että jompikumpi vanhemmista kuolee, perinnöksi jää puolikas asuntoa johon leskellä on elinikäinen asumisoikeus. Jos on iso ja kallis talo eikä vainajalla ole rahavaroja, joutuu käytännössä ottamaan lainaa että saa perintöverot maksettua eikä saa mitään vastineeksi. Leski saattaa elää satavuotiaaksi jolloin on itse kasikymppinen eikä ehdi siitä perinnöstä nauttimaan mitenkäään, tai sittn talo on jossain muuttotappioalueella ja ehtinyt rapistumaan pahasti kymmenien vuosien aikana ja täysin arvoton kun sen lopulta saa itselleen ja perintöverot on menneet täysin harakoille.

Vierailija
447/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulla ole tällä hetkellä kuin 300-400 €, en muista ihan tarkkaan. Joskus on ollut useampi tonni mutta olen ostanut esim. huonekaluja ja panostanut laadukkaampiin vaatteisiin halpisvaatteiden sijasta kun ikää on tullut lisää. Ennen sai rahaa helpommin säästöön, oli isommat lomarahat ja tulospalkkiot ja pienempi vuokra. Nyt ei tunnu jäävän kuin muutama kymppi säästöön kuukaudessa. 100 € säästöön tekee jo tosi tiukkaa.  

Vierailija
448/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisin 130 000 euroa tilillä kun lähtö maailmasta voi tulla vaikka tänään? Elämä on nautintoa, ei säästämistä varten.

Jos haluaa, että on komeat hautajaiset? Tai että perunkirja on esteettisesti kaunis kokemus? 

Minä osakesäästäjänä pyrin siihen, että osakkeita on kauniit tasamäärät. En tykkää mistään sellaisesta, että olisi jotain osaketta vaikkapa 213kpl. Mieluummin vaikka 200, vaikka se onkin vähemmän. Haluan, että perunkirja näyttää kauniilta, tyyliin: Sampo OYJ 500kpl, Kone OYJ 200kpl jne.

Vierailija
449/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan ymmärtänyt tätä sittenkun elämää. Kituutetaan elää silloin, kun voisit nauttia rahoista. Ajatellaan, että sittenkun jään eläkkeelle, niin matkustelen. Itse säästän hieman, mutta nautin rahoistani ja matkustelen nyt, kun olen 35v. en voi tietää oonko enää terve eläkeiässä tai edes elossa.

Me vietettiin aluksi tuollaista nytkun-elämää ja nautittiin rahoista. Ainoa mikä meni säästöön, oli asuntolainan lyhennys ja lapselle säästettiin alusta asti. Kun lapsi oli 7-vuotias ja hänelle oli hiljalleen kertynyt 15000€ potti, tuli suoraan sanottuna kateus lapsen rahoja kohtaan ja alettiin itsekin järkeistää rahankäyttöä. Matkustamisesta ei luovuttu, mutta ruokakaupassa alettiin katsoa hintoja ja valita edullisempia vaihtoehtoja. Muussakin kuluttamisessa alettiin käyttää enemmän selkeää tarveharkintaa. En huomannut minkäänlaista romahdusta elämänlaadussa, mutta rahaa alkoi jäädä säästöön.

Nyt kun meillä on mukavasti säästössä, meillä on halutessamme myös enemmän rahaa kulutettavaksi. Palkkatulojen lisäksi saamme vuosittain noin 6500€ osinkoja nettona. Säästämisen kautta pystyy lisäämään kulutustaan pitkällä aikavälillä.

Vierailija
450/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä pyrin pitämään 8000 saldoa ja suunnitella menot siten että alle 5000 ei saldo ikinä menisi. Säästössä on jotain 160 000 mutta koitan ettei siihen tarvitsisi koskea. On eläkepäiviä varten. Eläkkeelle ajattelin jäädä 10 vuoden päästä kun täytän 60. Nyt olen ollut työttömänä ja vaihtanut kulutusta edullisempiin tuotteisiin yms että pysyisin balanssissa eikä tarvitsisi tinkiä muusta elämänlaadusta kuten pienistä matkoista tai muusta hemmottelusta. Hammasremontti on tulossa, siihen on pakko ottaa säästötililtä, mutta ihan ookoo. Mihinkään humputteluun kuten ylettömiin lomamatkoihin en tykkäisi eläkesäästöjä käyttää, mutta terveys on eri asia.

Vierailija
451/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "nytkun" -ajattelu on muuten sikäli mielenkiintoista, että se on kuin taikasana, jolla voi aina kuitata kaikki vasta-argumentit säästämisen puolesta. Enkä siis halua ketään syyllistää tällä kommentilla!

Mielestäni säästäminen tai varautuminen köyhempiin hetkiin ei todellakaan tarkoita sitä, että jättäisi nauttimatta elämästä tai tästä hetkestä. Päinvastoin. Muutamankin kuukauden tai vuoden järkevällä taloudenhallinnalla on kauaskantoisia seurauksia tulevaisuuteen. Säästöt ja puskurit antavat ainakin itselle henkistä terveyttä, kun meillä ei koskaan tarvitse kinastella rahasta eikä stressata siitä, miten joku arjen tarpeellinen, mutta yllättävä kulu rahoitetaan.

Toinen näkökulma on myös siinä, että onko kaiken kuluttaminen edes tarpeellista. Miksi aiheuttaa kilotolkulla jätettä hankkimalla jotain sellaista, jota ei edes oikeasti tarvitse?

Vierailija
452/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitileillä on yhteensä ehkä 8000e. Osakkeissa nopeasti irroitettavaa rahaa n. 30 000e. Lisäksi omistan kiinteitä sijoituksia, jotka myymällä voisin saada 100 000 mutta niiden myymisessä voisi hetki mennä. 

Minulla ei ole mitään erillistä sairausvakuutusta joten hätätilanteeksi näkisin sellaisen, että sairastuisin vakavasti, en voisi käydä töissä ja sairaudesta tulisi kuluja. On myös kiva ajatella että työttömyys kohdallani ei tarkoittaisi joka sentin laskemista. 

Vierailija
453/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa.

Meillä on mieheni kanssa palkkapäivä 1. Pv.

Siirrän käyttötilille 1200 e ja muuten kaikki rahat laitan asunnonlyhennykseen.

Tämä raha riittää kaikkeen, yhtiövastikkeeseen, ruokaan, laskuihin. Se mitä jää tilille, jää sinne. En ole vuosiin käyttänyt visan puolta.

Miksi ihmeessä pitäisi olla puskurirahasto ? Ollaan jo vuosia maksettu extraa lainassa, jos nyt pitäisi lyhentää vain korkoa, se ei olisi mikään ongelma.

Meillä ei ole kiinnostusta sijoittamiseen, mahdollisuus arvontippumiseen meidän tiedoilla on pientä.

On meillä 3 sijoitusasuntoa, mutta ne lyhentävät itse itseään vuokratuloilla, joten ei voi tähän laskea.

Vierailija
454/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 000 säästötilillä ja 2000 rahastoissa. Kiinteätä omaisuutta pääkaupunkiseudulla oma asunto ja 3 sijoitusasuntoa. Kiinteän omaisuuden arvo karkeasti 660 000 ja lainoja 450 000. Maksettavaa näköjään ihan kiitettävästi. Ikä 35.

Vierailija
455/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tileillä n. 120 000€, erilaisissa rahastoissa 60 000€. Asunto-osakkeessa noin 150 000€. Ei velkaa. Ikää 47, nyt työttömänä, joten vararahat tulevat tarpeeseen.

Vierailija
456/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kymppiä.

Vierailija
457/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullon muutama tonni siroteltuna muutamalle eri tilille. Ihan sattumalta siis, mulla on "laskutili" ja käyttötili ja yksi ulkomaan tili ja kaikille niille tulee vähän eri paikoista tuloja. Ei se oikeastaan ole mikään hätävara vaan säästöjä auton ostoa varten. Toimeentulo on kyllä ihan turvattu (opiskelen ja nostan opintolainaa joista jää kivasti säästöönkin kuukausittain) ilman töitäkin joksikin aikaa.

En jaksa turhia säästellä tai ajatella tulevaisuutta, voin asua tässä halvassa opiskelijakämpässä vielä ainakin seuraavat 6-7 vuotta ja töitä kun jaksan tehdä jonkin verran opiskelujen lomassa niin pärjään kyllä. En varmaan tule ikinä esim. omistamaan asuntoa kun tuntuu olevan aika kallista, stressaavaa ja kannattamatonta remontteineen, lainoineen ja vastikkeineen ym.

Vierailija
458/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 22000

Vierailija
459/904 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittuako se sulle kuuluu

Vierailija
460/904 |