Miksi nuoret ihmiset käy kävelyllä
ja pitävät sitä vielä urheiluna? Ymmärrän, jos on terveysongelmia, niin silloin ei voi juosta ja toki romanttiset kävelyt ymmärrän. Mutta miksi kävely on viikonlopun ainoa urheilumuoto nuorella ja terveellä ihmisellä? Juokseminen on niin paljon tehokkaampaa ja parempaa sydämelle ja keuhkoille.
Kommentit (31)
Juostessa tai pyöräillessä ei voi samalla katsella ihmisten pihoja ja istutuksia, tutkia uusia vaikeakulkuisia paikkoja, pysähtyä tarkkailemaan luonnonilmiöitä, poimia sieniä ja marjoja yms. Kävely on kivaa, ja tekee hyvää päälle ja keholle. Into ei lopahda alkuunsa, koska se ei ole liian rankkaa. Joskus saatan tehdä pienen juoksupyrähdyksen jos tuntuu siltä että on energiaa ja tekee mieli irrotella :)
Vaihtelu on kunnolle paljon parempi kuin tehdä aina sama lenkki samoilla sykkeillä. Voi ja kannattaakin kävellä, tehdä välillä lyhyempiä ja nopeatempoisempia lenkkejä, vaihdella lajeja... Vaikken kilpaurheilija olekaan, olen hakenut urheilussa kahden tai neljän viikon rytmitystä.
Koska myn polvet ei kestä juoksua. Koska metsässä kävely on tehokasta urheilua ja koira voi samalla juosta vapaana (ja mulla on siihen kuulkaa maanomistajan lupa :D).
Olen ylpeä jos saan vartinkin kävelyn hoidettua. Tarkoitus on kohottaa huonoa kuntoa pikkuhiljaa. Jos saan tämän kävelyn edes rutiineihin, niin ehkä joskus onnistuu se juokseminen. Olen yrittänyt kävelyä rankempaa myös suoraan, mutta silloin käy aina niin, että tulen kotiin huonovointisena ja jatkossa tekee entistä vähemmän mieli liikkua.
Koska tulla on liian liukasta juosta ja minulle tulee kivulias rasitusastmakohtaus päiviä kestävine jälkioireineen aerobisesta liikunnasta kylmässä.
Samaa määki ihmettelen.
Ehkä ne ei kehtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei kaikki voi tietenkään juosta, jos on alaraajoissa vaivoja, mutta voihan sitä vaikka pyöräillä tai uida. Nekin on tosi hyviä lajeja. Kävely vaan ei nosta sykettä riittävästi ja siksi se ei ole riittävä liikuntamuoto nuorelle ihmiselle.
Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että pelkällä tunnin juoksulenkillä ei saa riittävästi aerobista liikuntaa.
Jos juoksee kolme tunnin juoksulenkkiä viikossa hengästyen, niin eikö se riitä viikon aerobiseksi liikunnaksi? Paljonko on riittävä määrä aerobista liikuntaa viikossa sitten?
Kävelen 7,5kmx7 ja kelien salliessa fillaroin 30kmx7. Ihan vaan oman terveyteni vuoksi.
T. Läski 21-vuotias.
Onhan se aika omituista, jos terveet, normaalipainoiset nuoret kävelevät. Itte olen yli 50, mutta juoksen ennemmin kuin kävelen.
Nuoret ihmiset ovat käyneet kävelyllä todistetusti jo 2500 vuotta ja luultavasti jo ennen sitäkin.
Ei kaikkea inhimillistä toimintaa pidä katsoa nykyisen arjalais-ortoreksisen kulttuurin kautta.