Miksi nuoret ihmiset käy kävelyllä
ja pitävät sitä vielä urheiluna? Ymmärrän, jos on terveysongelmia, niin silloin ei voi juosta ja toki romanttiset kävelyt ymmärrän. Mutta miksi kävely on viikonlopun ainoa urheilumuoto nuorella ja terveellä ihmisellä? Juokseminen on niin paljon tehokkaampaa ja parempaa sydämelle ja keuhkoille.
Kommentit (31)
Ja mistä muuten tiedät, etteivät juokse tai hölkkää matkan aikana?
En voi juosta, siksi en juokse. Yksinkertaista, kuten sinäkin ystäväiseni.
Kävely on mukavampaa ja kävellen jaksaa tehdä pidempiä lenkkejä.
Itse yleensä kävelen ensimmäisen ja viimeisen kilometrin. Siinä välissä 10 km juoksua. Ehkä moni luulee tätäkin kävelylenkiksi.
En ole koskaan tykännyt juoksemisesta, nuorenakaan. Mieluummin kävin tanssimassa ja kävelemässä.
Vaikka minäkin halveksin kävelyä niin onhan se järkevämpää kuin tämän mamman puolet vuodesta täysiä lenkkiä ja sitten puole vuodesta sohvalla akillesjänteen kivun/polvivamman takia.
Aika kylmä tulee, jos oikeesti juoksee 10km ja sen jälkeen kävelee 1km. Huh, mä jäätyisin.
En sano sitä urheiluksi, mutta käyn metsässä kävelyllä lähes joka päivä ihan siksi että se tekee mielelle niin hyvää.
Kuntoilen sitten salilla ja hevosen selässä.
Urheilin nuorempana turhan aktiivisesti huonoilla kengillä, minkä vuoksi mulla on polvet ja nilkat edelleen aika huonossa kunnossa, eivätkä oikein kestä siitä juoksemisesta aiheutuvaa rasitusta. Sen vuoksi käyn usein pitkillä kävelylenkeillä joilla saatan välillä myös juosta jos pohja on tarpeeksi pehmeä. Ulospäin olen siis ihan terve ja kyllä voin myös juosta, mutta mielummin kävelen sillä se on parempi jaloilleni
Lopeta se muiden stalkkaaminen ja ala itse juosta.
No, ei kaikki voi tietenkään juosta, jos on alaraajoissa vaivoja, mutta voihan sitä vaikka pyöräillä tai uida. Nekin on tosi hyviä lajeja. Kävely vaan ei nosta sykettä riittävästi ja siksi se ei ole riittävä liikuntamuoto nuorelle ihmiselle.
Ap, vaikka kuvitteletkin olevasi kuntoekspertti, et sitä ole. Sitä paitsi miksi se nuorella ei nosta, mutta vanhemmalla nostaa? Kyse on kunnosta. Kävelylenkistä voi saada sykettä heittelevän pitkäkestoisen treenin. Ihminen tarvitsee sekä aerobista että anaerobista liikuntaa. Yksi liikuntamuoto ei ole se oikea. Parasta on monipuoliset vaihtelevat liikuntamuodot. Juoksu on sitä paitsi erittäin niveliä rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
No, ei kaikki voi tietenkään juosta, jos on alaraajoissa vaivoja, mutta voihan sitä vaikka pyöräillä tai uida. Nekin on tosi hyviä lajeja. Kävely vaan ei nosta sykettä riittävästi ja siksi se ei ole riittävä liikuntamuoto nuorelle ihmiselle.
Mistä te tiedätte, urheileeko se kävelyllä oleva nuori muuten tarpeeksi? Käyn pitkällä kävelyllä vähintään kerran viikossa, mutta sen lisäksi minulla on sykettä nostava urheiluharrastus 3 kertaa viikossa ja käyn salilla nostamassa painoja 3-4 kertaa viikossa.
Kävely, etenkin metsässä, on minusta kivaa, juokseminen ei. Siksi kävelen.
Itse asiassa reipastahtinen kävely voi polttaa rasvaa tehokkaammin ja pitkäkestoisemmin kuin juoksu. Jos on esim laihiksella niin reipas pitkä kävely on todella tehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että pelkällä tunnin juoksulenkillä ei saa riittävästi aerobista liikuntaa.
Mun treeniohjelmassa on lepopäivänä venyttely ja kävelylenkki.
Nuorilla on niin paljon mielenterveysongelmia että kävelykin on nykyään suoritus. Silloinkin kännykkään vilkaistaan 100m välein.
Tykkään siitä. Juokseminen on pakkopullaa, mutta kävellen metsässä voi parhaimmillaan kuluttaa vaikka koko päivän tai useammankin jos lähtee ihan vaeltamaan.
Kävelykin polttaa kaloreita. Itse teen parin tunnin reippaita kävelylenkkejä pari kertaa viikossa enkä harrasta muuta liikuntaa, painoa silti alle 50kg ja syön ihan normaalin kokoisia annoksia.