Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuja?! Millaiset vaunut esikoiselle?!

Marjukka
10.03.2018 |

Oletan, että täällä on paljon asiantuntijoita aiheesta :)

Suosikkimerkit ja suosikkimallit?
Mitä tulee ottaa huomioon?
Mistä kannattaa hankkia?

Suuri kiitos jo etukäteen :)

T: tuleva äiti

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde suosittelemaan vaan neuvon kokeilemaan eri malleja. Vain sillä tavalla löydät ne vaunut, joista sinä tykkäät.

Ja suosittelen katsomaan käytettyjä vaunuja. Hyviä käytettyjä, jopa täysin uudenveroisia lastenvaunuja on myynnissä pilvin pimein. Siinä säästä monta sataa euroa, jotka voi sitten käyttää muuhun, vaikka turvaistuimeen tai sitteriin.

Vierailija
2/22 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kokeilemalla löydät omasi. Paljon riippuu ympäristöstä, jossa vaunuja käytät (esim. maaseudulla hiekkatiellä, kaupungissa, käytätkö paljon bussia ym.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi vaunuksi hankkisin jonkun jo aktiivikäytöstä poistetun mutta toimivan vaunun, esim suomalainen T-72 on ihan hyvä perusteiden opetteluun.

Vierailija
4/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti käytetyt otetaan huomioon. Ilmeisen kalliita nuo vaunut niin ei haitaksi, mikäli käytettyinä ostaa. Silti tässäkin kohtaa sitä miettii, että mitä kaikke pitää ottaa huomioon. Asun kaupungissa ja harvemmin on tarvetta autolla mennä minnekään. Onko sellaisia asioita tullut kokeneemmilta vastaan, että joita harmittelee jälkeenpäin kun ei osannut ottaa huomioon. Käytettynäkin iso investointi niin koittaa eliminoida mahdollisimman monta mokaa jo etukäteen :)

Vierailija
5/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain kokeilemalla löydät omasi. Paljon riippuu ympäristöstä, jossa vaunuja käytät (esim. maaseudulla hiekkatiellä, kaupungissa, käytätkö paljon bussia ym.).

Suurimmaksi osaksi kaupungissa ja jonkin verran myös bussilla kuljen. Harvemmin kuitenkin, kun asun ihan keskellä kaupunkia ja kävellen pääsee kaikkialle.

Vierailija
6/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytetyt ihan alkuun ja sitten kokemuksen myötä ostat vauvan ollessa noin 6kk sellaiset, jotka vastaa omia mieltymyksiä ja omaa elämää vauvan kanssa.

Vierailija
7/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta käytetyt ihan alkuun ja sitten kokemuksen myötä ostat vauvan ollessa noin 6kk sellaiset, jotka vastaa omia mieltymyksiä ja omaa elämää vauvan kanssa.

Käytettyjä olen ajatellutkin, mutta miellään kuulisin yleisimpiä vinkkejä varusteluun ja malleihin. Mitkä asiat tärkeitä ja mitkä oikeasti ei. Toki myöhemmin voi vielä lisää hifistellä, mutta mielelläni löytäisin heti anonut hyvät rattaat, jotka toimivat ainakin kaksi vuotta.

Vierailija
8/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntyvät etupyörät, jotka saa lukittua myös suoraan, mutta tämä ominaisuus löytyy melkein kaikista. Jos suurin käyttö on kaupungissa niin hanki mahdollisimman pienet ja kapeat.

Vierailija
9/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkikäyttöön pienet sirot vaunut, joissa kääntyvät (ja lukittavat) etupyörät. Malleja on valtavasti, paras mennä ihan liikkeeseen kokeilemaan tuntumaa.

Vierailija
10/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset, missä aisan korkeutta voi säätää. Kopan sisämitta kannattaa tarkistaa, jos suvussa syntyy pitkiä vauvoja, jotkut mallit on tosi ahtaita. Sellaiset ovat näppärät, mihin kopan tilalle voi vaihtaa istuimen, se vaunuvaihe on yllättävän lyhyt.

Vierailija
11/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin esikoiselle Teuronian BeYou yhdistelmärattaat perusteellisen nettiarvostelujen selailun perusteella ja olen kyllä 100% tyytyväinen valintaan. Ostettiin käytettynä tori.fistä, saatiin uutena 1200€ maksanut, reilun vuoden käytössä ollut paketti 400 eurolla. Todella näppärät vaunut, kääntyvät ympäri paikallaan, helpot niin kaupungilla kuin lenkkipoluilla. Kääntyvän heittoaisan kanssa saa räntäsäällä isot pyörät eteen ja on helmpompi työntää. Työntöaisan saa säädettyä eri pituisille ihmisille (mulla ja miehellä 30cm pituusero), jne.

Vierailija
12/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntyvät etupyörät on hyvät, mutta turhat umpihangessa. Eli erikseen sitten talvirenkaat tai vaihtoehtoisesti pienet matkarattaat kaupungille ja ulkoiluun kunnon isopyöräiset vaunut.

Myös kannattaa miettiä, tarvitseeko parvekerattaita erikseen, jos asuu esim. kerrostalossa ja säilyttää rattaita varastossa.

Mutta itselleni tärkeimpiä asioita ollut:

Säädettävä työntöaisa

Kunnolliset renkaat (ilmakumi)

Suojaava kuomu

Iso tavarakori

Kapeat, että mahtuu hyvin esim. bussiin.

Itselläni ei autoa, joten meillä ollut Emmaljungan yhdistelmät ja matkarattaat. Yhdistelmillä menty ulkoilut yms. ja matkarattailla kaupungille sitten. Yhdistelmät myytiin pois, kun nuorinlapsi täytti 2v ja ostettiin istumarattaat tilalle.

-kolmen äiti-

Vierailija
13/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos! Tosi hyviä pointteja!

Vierailija
14/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevä tietty jos esim kaukalo on yhteensopiva myös rattaiden runkoon.Meillä Britaxia ja kaikki osat käy yhteen.Toki sitten ostettiin Go runko lenkille,se taas iso ja hankala autossa.Sitten piti hankkia b-motion sitä varten.Joku malli voisi kattaa molemnat tarpeetkin,jos näitä osaisi miettiä ennakkoon.

Vierailija
15/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin käytettynä Britaxin B-agile 4:t joihin sai turvakaukalon ja vaunukopan kiinni, koska en uskonut meidän hirveästi vaunuja tarvitsevan ja koko roskan sain alle 100€. Nyt esikoinen on 1v4kk ja käyttää rattaita edelleen, joten ovat olleet ihan hintansa väärtit. Ostimme tälle talvelle erilliset talvipyörät, koska viime talvena niiden kääntyvien ja pienten etupyörien takia loskassa tarpominen oli ihan tuskaa.

+ pienet, mahtuvat hyvin bussiin ja auton takakonttiin

+ pitkäikäiset

+ paljon lisävarusteita ja muokkausmahdollisuuksia

- ei jousitusta

- ei säädettävää työntöaisaa (ei tosin haittaa minua, kun olen juuri sopivan pituinen)

- rattaissa lapsen jalat roikkuvat, joten päiväunien nukkuminen myöhemmin voi olla epämukavaa

Vierailija
16/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin käytettynä Britaxin B-agile 4:t joihin sai turvakaukalon ja vaunukopan kiinni, koska en uskonut meidän hirveästi vaunuja tarvitsevan ja koko roskan sain alle 100€. Nyt esikoinen on 1v4kk ja käyttää rattaita edelleen, joten ovat olleet ihan hintansa väärtit. Ostimme tälle talvelle erilliset talvipyörät, koska viime talvena niiden kääntyvien ja pienten etupyörien takia loskassa tarpominen oli ihan tuskaa.

+ pitkäikäiset

- ei jousitusta

- ei säädettävää työntöaisaa (ei tosin haittaa minua, kun olen juuri sopivan pituinen)

- rattaissa lapsen jalat roikkuvat, joten päiväunien nukkuminen myöhemmin voi olla epämukavaa

Olet kyllä edullisesti löytänyt! Toivoisin, että käytettynä pärjäisi 400€, mutta tuo 100€ olisi unelma :)

Vierailija
17/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt pitäisi lähteä vaunuistoksille, ostaisin nämä:

http://babyjogger.elevenbaby.it/en/passeggini/city-elite/

Samassa kaikki:

Voi ostaa kovan vaunukopan

Turvakaukalon saa kiinni runkoon

Itse rattaat saa ihan makuuasentoon, joten niihin voi laittaa vastasyntyneenkin

Hyvä tavarakori ja selkänojan takana myös tasku

Loistavat lisätarvikkeet ( kts. Baby jogger)

Hyvät lenkillä maastossa kuin maastossa

Isot renkaat

Kestävä runko, joka kestää isommankin lapsen painon

Suojaava kuomu

Näppärä kasata

Käyttöikä 0v->

Vierailija
18/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt pitäisi lähteä vaunuistoksille, ostaisin nämä:

http://babyjogger.elevenbaby.it/en/passeggini/city-elite/

Samassa kaikki:

Voi ostaa kovan vaunukopan

Turvakaukalon saa kiinni runkoon

Itse rattaat saa ihan makuuasentoon, joten niihin voi laittaa vastasyntyneenkin

Hyvä tavarakori ja selkänojan takana myös tasku

Loistavat lisätarvikkeet ( kts. Baby jogger)

Hyvät lenkillä maastossa kuin maastossa

Isot renkaat

Kestävä runko, joka kestää isommankin lapsen painon

Suojaava kuomu

Näppärä kasata

Käyttöikä 0v->

Tässä parempi linkki:

https://www.lastenturva.fi/lapselle/tuote/baby-jogger-city-elite-rattaa…

Vierailija
19/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjukka-- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+ pitkäikäiset

- ei jousitusta

Olet kyllä edullisesti löytänyt! Toivoisin, että käytettynä pärjäisi 400€, mutta tuo 100€ olisi unelma :)

Joo, oli kyllä todellinen löytö! Ostin siis ratasosan ja kopan erikseen, niin että rattaat 50€ ja koppa 40€.

Vierailija
20/22 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitä huomiota kuomuun: iso ja hiljainen on paras käyttää. Kaverillani oli Brio Smilet ja harmitteli aina, että kuomusta kuuluu kamala naksahtelu, kun sen sulkee. Vauva heräsi helposti siihen ääneen.

Meillä taas oli Emmaljungissa niin painava jarru, että vauva heräsi siihen jysähdykseen, kun jarrun painoi alas :D Eli tsekkaa myös jarrun käyttö! Olen tykännyt Babyjoggereiden käsijarrusta tosi paljon. Rattaita voi siirtää bussissakin nousematta itse penkistä, koska jarru on käden ulottuvilla. Kätevää silloin, kun kyytiin tulee toiset vaunut - ei tarvi hosua itse siinä edessä.

Babyjoggerit ovat olleet muutenkin todella hyvät kaupunkikäytössä. Isot takarenkaat + kääntyvät etupyörät = kulkee joka maastossa hyvin. Ei mitään ongelmia edes lumihangessa. Iso tavarakori on ehdoton. Itse tykkään myös, että kännykälle ja muulle pikkutavaralle on rattaissa tasku. Emmaljungissa ei ollut, ja se ärsytti kesäisin, kun vaatteissakaan ei aina ollut taskuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan