En voisi ryhtyä vegaaniksi koska en voisi elää ilman ihania juustoja.
Ilman lihaa kyllä voisin, mutta kuolisin varmaan juustoikävään.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Me lopetettiin miehen kanssa lihan syöminen pari vuotta sitten. Juustoja ollaan pidetty ruokavaliossa satunnaisesti, mutta hauskasti se makuaisti muuttui kun lihan syöminen loppui. Enää ei esim. maistu halloum ollenkaan, vaikka ennen tykättiin. On nyt totuttu vähempään rasva- ja suolamääriin niin ei juustotkaan kaikki enää ole niin hyviä. Kannattaa ryhtyä kasvispainotteiseksi syöjäksi, sillä on paljon hyvin terveysvaikutuksia ja ympäristövaikutuksia. Vegaanius ei ole ainoa vaihtoehto sekasyönnille, esim. lakto-ovo-vegetaristeja ja joustavia kasvissyöjiä on paljon.
Liharuoka voi olla vähärasvaista ja niukkasuolaista siinä missä kasvisruoka ällörasvaista ja suolaista. Riippuu ihan miten sitä ruokaa valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mutta vältän possun syöntiä. (Possut on älykkäämpiä eläimiä kuin koirat.)
Kyllä ne vähemmän älykkäätkin eläimet kärsivät tehotuotanto-oloissa... Että eettiset perusteet olisi välttää myös niistä saatavia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Luulin samoin aikanani. Nyt teen jo maukkaat vegejuustot käyttööni itse.
Onko sulla jotain hyviä reseptejä, joita voisi kokeilla?
Itse laitoin juuri 300g edamia mikroon sulamaan.
Siihen päälle vielä tabascoa, aijjai!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me lopetettiin miehen kanssa lihan syöminen pari vuotta sitten. Juustoja ollaan pidetty ruokavaliossa satunnaisesti, mutta hauskasti se makuaisti muuttui kun lihan syöminen loppui. Enää ei esim. maistu halloum ollenkaan, vaikka ennen tykättiin. On nyt totuttu vähempään rasva- ja suolamääriin niin ei juustotkaan kaikki enää ole niin hyviä. Kannattaa ryhtyä kasvispainotteiseksi syöjäksi, sillä on paljon hyvin terveysvaikutuksia ja ympäristövaikutuksia. Vegaanius ei ole ainoa vaihtoehto sekasyönnille, esim. lakto-ovo-vegetaristeja ja joustavia kasvissyöjiä on paljon.
Liharuoka voi olla vähärasvaista ja niukkasuolaista siinä missä kasvisruoka ällörasvaista ja suolaista. Riippuu ihan miten sitä ruokaa valmistaa.
Toki, mutta useimmiten siinä lihassa on enemmän rasvaa kuin kasvisruuassa. Ei aina, mutta useimmiten näin.
"Pähkinöitä en voi sietää". Vittu te ootte vammasta!
Jolla nautinto menee eettisten/ekologisten syiden ohi, ei tosissaan ole vegaaniutta harkinnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika, tosin rakastan muitakin maitotuotteita. Lihaa ja kalaa syön harvoin, mutta juustoa päivittäin. Turha tuputtaa tofujuustoja ja muita korvikkeita, soijaa en voi syödä.
Jos tykkäät tuorejuustosta, kokeilepa påmackenia, se on ihana kaurapohjainen "tuorejuusto".
Se on tosiaan ihan ok, mutta ei niin hyvää että luopuisin oikeista juustoista 😊
Vierailija kirjoitti:
"Pähkinöitä en voi sietää". Vittu te ootte vammasta!
No anteex! Allegia ei ole vamma.
Itselleni ainakin tuli vapauttava tunne, kun lopetin maitotuotteet vähäksi aikaa. Ei tullut sellaisia omituisia pakkoajatuksia enää juustoa, suklaata ja jäätelöä kohtaan. En ole vegaani, mutta en enää juo maitoa ja arkipäivään ei myöskään kuulu juusto. Ehkä kerran kuussa saatan syödä, mutta en muuten.
Myös iho parani. Ei ole ollut aknea tai mustapäitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vegaanijuustot ole juustoa, vaan juuston korvikkeita ja maku on hirveä, koostumus vähän sinne päin. Niihin kuulemma tottuu. Miksi pitäisi tottua johonkin, mikä maistuu pahalta ja parempiakin on mitkä maistuu heti hyvältä? Enkä kyllä siihen totu, lisäainesotkujahan ne enimmäkseen sitä paitsi vain ovat.
Itse toki teet päätöksesi ja samaa rataa jatkaminen on yleensä helppo ja miellyttävä valinta, mutta. Kyllähän sä alunperin lapsena tai kasvaessa olet useimpiin makuihin ihan samalla tavalla joutunut totuttelemaan kuin ruokavaliota muuttaessa joutuisit. Ei se niin ole, että jotkut ruuat on objektiivisesti tai luontaisesti hyvänmakuisia ja toiset keinotekoista paskaa jota sietämään täytyy aivopestä itsensä.
Jo on sairasta jos juustoa ei saa syödä! Itse syön vähän lihaa, sikaa en ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/21/vege-einekset-jaljittelevat-li…
Noita ruokia ei kyllä ihmisten pitäisi syödä sekaruokavaliossakaan. Noihan on ns roskaruokaa.
Itse olen jo vuosia ollut kasvissyöjä, helppoa minulle kun en ole ikinä lihasta sen enempiä välittänyt. Yritän syödä mahdollisimman vegaanisesti, mutta en vaan ”pärjää” täysin ilman juustoa. En käytä sitä leivän päällä tms., mutta aina välillä on pakko saada vaikkapa risottoa kunnon parmesanin kanssa tai silloin tällöin oikein hyvä pizza. Olen oppinut elämään omatuntoni kanssa tässä asiassa - maailma ei siihen kaadu, jos näin teen pari kertaa kuussa ja muulloin pysyttelen täysin kasvisruoassa.
Ne vegaaniset ”juustot” ovat aivan kamalia. Ravintohivahiutaileilla saa mukavaa makua moniin ruokiin, mutta kaikessa ne eivät kyllä kunnon juustoa korvaa.
Onneksi näin päälle nelikymppisenä on jo sinut itsensä kanssa eikä tarvitse enää olla kaikessa niin ehdoton 😀
Minä syön muuten vegaanisesti mutta satunnaisesti syön fetaa ja ei-vegaanista pizzaa :)
Ei haittaa vaikka pitäisit juustot ruokavaliossa. Askel eteenpäin on jo se että luovut lihasta, tai jos edes vähennät lihaa. Kaikki vaikuttaa! Tsemppiä ruokavaliosi kanssa. :)
Niin ja rapea Emmentaljuustoraaste lasagnen päällä.