Miksi tämän palstan naiset suuttuvat, jos ulkonäköä kehutaan?
Kommentit (56)
En suutu, mutta en pidä sitä tarpeellisena. En tee työtä ulkonäölläni enkä muutenkaan panosta siihen sen erityisemmin. Olen siis ihan siisti ja puhdas olemukseltani, mutta en ole kiinnostunut muodista ja uusimmista trendeistä enkä todellakaan jaksaisi juosta jossain ripsi- ja kynsihuolloissa tai hiustenpidennyksiä ottamassa. Elämässä on miljoona kiinnostavampaakin asiaa kuin ulkonäkö, joten siihen kohdistuva kommentointi ei tunnu ikäänkuin kuuluvan mihinkään. Koen sen omasta elämästäni irrallisena asiana. En myöskään itse kommentoi muiden ihmisten ulkonäköä.
Riippuu siitä kuka sen sanoo. Jos on joku random tyyppi baarissa niin se on aika epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntönä en arvosta mitään sukupuolittuneita kohteliaisuuksia. Niistä tulee paha olo ja jos kohteliaisuuden sanojan tarkoituksena on ilahduttaa minua ja ilmaista arvostuksensa, hänen pitäisi huomioida tämä. Jos pitää sen miettimistä, miltä kohteliaisuus minusta tuntuu liian isona vaivana, se on selvä merkki että oikeasti motiivina ei ole minun arvostamiseni tai ilahduttamiseni ollenkaan.
Poikkeuksia on, ne liittyy ensisijaisesti tilanteeseen ja sanojaan ja toissijaisesti siihen mitä mieltä olen kohteliaisuuksien sisällöstä.
Sellaisten miesten joiden kanssa olen korkeintaan tuttavallisissa väleissä on aivan turha kehua ulkonäössäni mitään. Tapoja tehdä tuo onnistuneesti ilman alentumisen tai seksualisoinnin häivääkään on liian vähän, eikä ne miehet joilla joku hinku ulkokuorestani on puhua ole yleisesti ottaen riittävästi ymmärrystä onnistua.
Naiset saavat vapaasti kommentoida vaatteitani, tukkaani yms., silloin kun sen tietää olevan kommentti onnistumisestani henkilökohtaisen tyylin kautta tapahtuvassa itseilmaisussa. Niitä juttuja, että olen nuori tai hoikka tai kiltin tai luonnollisen näköinen kunnon konservatiivinen tyttö hyvästä perheestä en halua kuulla naisiltakaan, niissäkin on taustalla seksistisiä oletuksia ja tarvetta ohjata minua rooliin jonka puhuja hyväksyy, hyi.
Sitten aivan eri maailma aukeaa jos ollaan ystävällisissä väleissä. Miespuolinen paras ystäväni saa ihan rauhassa ilmaista, että tissieni olemassaolo ja ajoittainen vaatteista pakeneminen parantaa hänen elämänlaatuaan. Naispuoliset ystäväni saavat ihan rauhassa sanoa että olen kaunis ja piristän ihmisten päivää olemalla ällöttävän söpö ja hymyilemällä joka suuntaan kaduilla, tai tehdä siitä pienen piikittelynumeron jos multa tarkistetaan ainoana kaljaa ostaessa paperit. Kaverin kaveri jonka kanssa olen jutellut koko illanistujaisten ajan huomattavasti enemmän kuin kenenkään muun kanssa saa aamuyöstä sanoa, että olen hänen mielestään todella kaunis ja seksikäs, ja jos hän ajattelee niin eikä osaa tai uskalla suoraan vaan pyytää minua ulos, pidän toivottavanakin että sanoisi. Mutta jos tämäkin tyyppi sanoisi näin heti esittelyn yhteydessä, ei varmasti tulisi koko iltana juteltua sen enempää.
Sinun kannattaisi kirjoittaa kirja tästä asiasta: Miten lähestyn suomalaista naista.
Keskeinen viesti olisi, että unohda kaikki se mikä on tähän asti ollut luonnollista ja kohteliasta ja opettele säännöt.
Kirjan liitteeksi voisit laatia lomakkeen, jolla annetaan suostumus rakasteluun, jota tulevaisuudessa tullaan vaatimaan. Suostun, edestä,takaa, kumin kanssa, ilman kumia jne, Poikkeama merkitsisi aina raiskausta.
Ei sellaisten kirjojen kirjoittaminen auta ketään. Ne jotka eivät nykyisellään osaa lähestyä naisia loukkaamatta heitä eivät sitä lukisi, ja jos lukisivat, eivät oppisi muuttamaan asennettaan vaan ainoastaan teeskentelemään paremmin etteivät ole seksistejä joiden mielestä asioiden tulisi jatkua niinkuin menneisyydessäkin siitä huolimatta, ettei se ole koskaan toiminut naisten kannalta.
Usko tai älä, niitä miehiä on hyvin paljon joille tämä tilanne ei tuota mitään vaikeuksia enää suunnilleen sen jälkeen kun ovat sen maagiset 25 vuotta. He arvostavat naisia muutenkin kuin tietyn roolin/funktion täyttäjinä ja siksi heitä ei harmita, jos naiset eivät siihen enää suostu. He pitävät nyt tapahtuvaa kehitystä positiivisena.
Tulit tiivistäneeksi hyvin sen, mitä telaketjuvöki ajattelee miehistä: he ovat seksistejä.
Niinpä niin, Jospa se malka onkin omassa silmässä taikka ongelma omien korvien välissä. Positiivine lausahdus tai kommenttin onkin seksistinen tuulahdus menneisyydestä.
Luitko kommenttiani ihan loppuun asti? Nimenomaan korostin kuinka suuri osa miehistä ei ole seksistejä.
Siinä minä taas olen ihan oikeassa, että sinä olet.
Oletko koskaan miettinyt, mitä sinä ihan oikeasti sisimmässäsi haluat sillä saavuttaa, että kehut naisen ulkonäköä? Oletko miettinyt, miksi koet tarvetta siihen kehumiseen ylipäätään? Äläkä nyt sano, että haluat ilahduttaa naista, koska se että valitat siitä että kaikki naiset eivät ilahdu kertoo, että tämä ei ole korkein prioriteettisi. Jokin muu on tärkeämpää. Ole itsellesi rehellinen ja mieti, mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia.
Kun minua aidosti kehutaan, sanotaan, että olen luova ja kurinalainen tutkija, erinomainen ja opiskeljakeskeinen opettaja, tehokas julkaisija, vakavasti otettava hakija, isojen projektirahoitushakemusten läpisaaja. Jos aito kehuja on joku yksityispiirissä, hän sanoisi, että hyvä äiti, loistava kumppani, lojaali ystävä. Nämä ovat kehuja, joilla on väliä.
Jos joku sanoo, että kiva tukka, tai tissit tai takapuoli, tai ylipäänsä kommentoi ulkonäköä, hän vähättelee sitä, mikä minussa oikeasti on tärkeää.
Et ehkä olet sinut ulkonäkösi kanssa, on minusta outoa, että koet, että jos hiuksiasi kehutaa, otatkin sen vähättelynä. Miksi sua saa kehua vain hyvänä äitinä, rautaisena ammattilaisena tms? Jos olet kaunis, olet sitä, ei se voi olla noin kamalaa.
Ei tällä olemitään tekemistä ulkonäköni kanssa tai sen kanssa, olenko sinut. Vaan sen kanssa, että kehujen määrä on rajallinen sekä tässä maailmassa että työyhteisöissä, enkähalua kokea esim. tilanteita, joissa pomo kehuu miespuolisia kollegoja hyvintehdystä työstä tai innovaatiosta, jotka oikeasti olivat minun tekemiäni, ja sanoo minulle sitten, että on kiva kun ulkonäköni piristää koko työyhteisöä.
Haluan kehut siitä, millä on väliä. Elämässäni ei ole tilanteita, joissa ulkonäkö olisi se tärkein juttu.
"Onpa sinulla nätisti laitettu tukka!"
"Painu helvettiin siitä arvottamasta sovinisti!"
Vierailija kirjoitti:
"Onpa sinulla nätisti laitettu tukka!"
"Painu helvettiin siitä arvottamasta sovinisti!"
Jos tämä on jotenkin reaktio edelliseen kommenttiin, paljastat ymmärtävästi kyllä mistä on kyse. Sinun on jätettävä konteksti eli koko kirjoittajan pointti pois, ja vääristeltävä tilanne kokonaan voidaksesi esittää sen naurettavana ja kohtuuttomana käytöksenä.
Uskokaa nyt jo miehet ettei naiset enää nykyään halua tulla määritellyiksi ulkonäkönsä kautta. Jos ovat koskaan edes halunneetkaan. Se on eri asia sitten kun sänkyyn meno jo häämöttää, silloin on ihana kuulla olevansa kuuma ja seksikäs, molemmin puolin. Mutta avaa vain kaikin mokomin keskustelu ulkonäön kehumisella jos haluat vaikeuttaa pariutumistasi. Saahan sitä vapaassa maassa tehdä elämästään just niin vaikeaa kuin haluaa.
Tässäkin on taas kyse siitä että miehet haluavat alentaa naista. Ymmärtävät sisimmässään että toisen fyysisten ominaisuuksien kommentointi on vallankäyttöä ja haluavat jatkaa sitä. Siinähän jatkavat, yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on taas kyse siitä että miehet haluavat alentaa naista. Ymmärtävät sisimmässään että toisen fyysisten ominaisuuksien kommentointi on vallankäyttöä ja haluavat jatkaa sitä. Siinähän jatkavat, yksin.
Niinpä! Miehillä olisi nyt valinnan paikka: koittavatko pitää kiinni ennen toimineesta dynamiikasta, jossa mies kohtelee naista paternalistisen alentuvasti ja saa sillä sekä naisen että valta-aseman suhteessaan häneen. Vai hyväksyvätkö ettei menneeseen ole paluuta ja päättävät elää parhaan elämänsä nykypäivän maailmassa, tarkoitti se sitten naisten rauhaan jättämistä kokonaan, jälkijunassa tulevien naisten etsimiseen panostamista, tai naisten kunnioittamista tasa-arvoisina ihmisinä ja heidän kohtelemistaan sen mukaisesti.
Hitaammat eivät tunnu millään älyävän, että asiasta valittamalla sitä ei enää voi muuttaa, ja että entisen mallin mukainen käytös on nykyään varma tapa saavuttaa päinvastainen tulos kuin 20 vuotta sitten. Se laskee miehen statusta eikä kohota sitä.
Näiden syväluotaavien analyysien jälkeen voimme jälleen todeta, että kyllä saa kehua, mutta se riippuu täysin siitä kuka kehuu, miten kehuu ja milloin kehuu.
Eli tilannetaju. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt jo miehet ettei naiset enää nykyään halua tulla määritellyiksi ulkonäkönsä kautta. Jos ovat koskaan edes halunneetkaan. Se on eri asia sitten kun sänkyyn meno jo häämöttää, silloin on ihana kuulla olevansa kuuma ja seksikäs, molemmin puolin. Mutta avaa vain kaikin mokomin keskustelu ulkonäön kehumisella jos haluat vaikeuttaa pariutumistasi. Saahan sitä vapaassa maassa tehdä elämästään just niin vaikeaa kuin haluaa.
No ulkonäkö nyt vain on se mihin ensimmäisenä kiinnitetään huomio. Ihan turha ulista siitä, että pitäis kiinnittää huomio älykkyyteen, lahjakkuuteen yms., kun kyllä se tutustuminen tapahtuu niin, että katsotaan, että onpas tuossa kivan näköinen nainen/mies ja sitten tehdään tuttavuutta. Miten ihmeessä oletat, että sinusta kiinnostutaan älykkyytesi tms.kautta vaikkapa baarissa tanssilattialla.
-Niinpä, kyllä se nyt vain on se ulkonäkö mikä sen kiinnostuksen ensin herättää.
Ja minä naisena en vaan voi ymmärtää miten KUKAAN itseään arvostava nainen voi loukkaantua ulkonäön kehumisesta. Oikein käy sääliksi miehiä tänä päivänä, kun kaikki mitä tekee on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ulkonäkö nyt vain on se mihin ensimmäisenä kiinnitetään huomio. Ihan turha ulista siitä, että pitäis kiinnittää huomio älykkyyteen, lahjakkuuteen yms., kun kyllä se tutustuminen tapahtuu niin, että katsotaan, että onpas tuossa kivan näköinen nainen/mies ja sitten tehdään tuttavuutta. Miten ihmeessä oletat, että sinusta kiinnostutaan älykkyytesi tms.kautta vaikkapa baarissa tanssilattialla.
-Niinpä, kyllä se nyt vain on se ulkonäkö mikä sen kiinnostuksen ensin herättää.Ja minä naisena en vaan voi ymmärtää miten KUKAAN itseään arvostava nainen voi loukkaantua ulkonäön kehumisesta. Oikein käy sääliksi miehiä tänä päivänä, kun kaikki mitä tekee on väärin.
Hei hieno tilanne sulla, saat miehiltä keräiltyä loputtomasti irtopisteitä kun kerrot aina olevasi Erilainen Kuin Ne Tyhmät Naiset.
Ulkonäön rooli kiinnostuksen herättämisessä ei ole tässä ollut kenelläkään kritiikin kohteena, sen keksit aivan itse.
En suutu. Tuntemattoman tai puolitutun miehen keskustelun avauskommenttina se on vain hieman vaivaannuttavaa, ei tee ihmeempää vaikutusta eikä siihen osaa oikein antaa vastakommenttia - outo keskustelun aloitus siis. Nyt ikää on jo sen verran ettei tätä enää niin usein kuulekaan.
Muutenkin väärässä paikassa kuten töissä ulkonäköön kohdistuvat kommentit ovat tytöttelyä ja epäasiallista vallankäyttöä. Sopivassa paikassa oikein sanottuna otamme kohteliaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia.
Kun minua aidosti kehutaan, sanotaan, että olen luova ja kurinalainen tutkija, erinomainen ja opiskeljakeskeinen opettaja, tehokas julkaisija, vakavasti otettava hakija, isojen projektirahoitushakemusten läpisaaja. Jos aito kehuja on joku yksityispiirissä, hän sanoisi, että hyvä äiti, loistava kumppani, lojaali ystävä. Nämä ovat kehuja, joilla on väliä.
Jos joku sanoo, että kiva tukka, tai tissit tai takapuoli, tai ylipäänsä kommentoi ulkonäköä, hän vähättelee sitä, mikä minussa oikeasti on tärkeää.
Ja musta aurinko nousee...
Nää on just näitä suomi-ämmiä, jotka vievät kaiken pienen hauskuuden elämästä. Kyllä ennen vanhaan saattoi naispuoliselle kollegalle sanoa, että sinulla on vaikkapa nätti pusero tms, tai jos oli selvästi käynyt ottauttamassa kalliin kampauksen, niin ilahtui kun sitä kehaisi.
Mutta eipä nämä suomi-lehmät moisista enää ymmärrä. Meetoo on vetänyt syvän juovan miesten ja naisten välille.
Eli ennen olit varsinainen herrasmies, mutta naisten takia muutuitkin suomilehmittelijäksi ja käytöstavattomaksi idiootiksi? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Niinpä, kyllä se nyt vain on se ulkonäkö mikä sen kiinnostuksen ensin herättää.Ja minä naisena en vaan voi ymmärtää miten KUKAAN itseään arvostava nainen voi loukkaantua ulkonäön kehumisesta. Oikein käy sääliksi miehiä tänä päivänä, kun kaikki mitä tekee on väärin.
Hei hieno tilanne sulla, saat miehiltä keräiltyä loputtomasti irtopisteitä kun kerrot aina olevasi Erilainen Kuin Ne Tyhmät Naiset.
Ulkonäön rooli kiinnostuksen herättämisessä ei ole tässä ollut kenelläkään kritiikin kohteena, sen keksit aivan itse.
Jep, kaikkea mikä kiinnittää huomiota ja kiinnostusta ei kuitenkaan tarvi ääneen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, tuttu tilanne. Heti kun joku nainen kertoo olevansa eri mieltä, ja jopa ymmärtävänsä miehiä, niin eikös heti olla ampumassa alas muiden naisten toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, tuttu tilanne. Heti kun joku nainen kertoo olevansa eri mieltä, ja jopa ymmärtävänsä miehiä, niin eikös heti olla ampumassa alas muiden naisten toimesta.
Mitä sitten pitäisi, hymistellä tyhmiä puhuvaa koska on nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kaikkea mikä kiinnittää huomiota ja kiinnostusta ei kuitenkaan tarvi ääneen sanoa.
Ei tämä ole mikään joko-tai asettelu. Kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen, mutta jotain voi sanoa ääneen, oikeassa tilanteessa. Ei ainoa vaihtoehto ole pitää kaikki mölyt mahassa ja olla kehumatta koskaan ketään missään. Paitsi tietysti hänen uskomatonta ammatillista älykkyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään joko-tai asettelu. Kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen, mutta jotain voi sanoa ääneen, oikeassa tilanteessa. Ei ainoa vaihtoehto ole pitää kaikki mölyt mahassa ja olla kehumatta koskaan ketään missään. Paitsi tietysti hänen uskomatonta ammatillista älykkyyttään.
Eikä kukaan ole niin täällä sanonutkaan, paitsi sinä. Jos ei sulla ole tässä ketjussa muuta tekemistä kun taistella seksististen miesten puolesta tuulimyllyjä vastaan, panoksesi ei nosta diskurssin tasoa.
Tulit tiivistäneeksi hyvin sen, mitä telaketjuvöki ajattelee miehistä: he ovat seksistejä.
Niinpä niin, Jospa se malka onkin omassa silmässä taikka ongelma omien korvien välissä. Positiivine lausahdus tai kommenttin onkin seksistinen tuulahdus menneisyydestä.