Luotatko intuitioon vai järkeen?
Jos on jokin asia minkä kaiken järjen mukaan sinun pitäisi valita, mutta intuitio eli ns. mahatunne sanoo että ei, kumpaan luotat enemmän ja kumman mukaan valitset?
Kommentit (13)
Nykyisin kuuntelen järjen ääntä. Nuorempana uskoin intuitioon ja pahemmin eivät olisi voineet ne valinnat mennä metsään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin kuuntelen järjen ääntä. Nuorempana uskoin intuitioon ja pahemmin eivät olisi voineet ne valinnat mennä metsään.
Jännää, minulla just päinvastoin. Nuorempana oli vanhempien opit niin tuoreessa mielessä että tein asioita vaikka voin niistä huonosti koska oli järkevää tehdä niin. Nyt kuuntelen enemmän sydäntä.
Vierailija kirjoitti:
Intuitio ei ole kertaakaan pettänyt.
Jep. Jos joku asia tuntuu siltä että ei, niin silloin ei.
Nuo eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Intuitio voi johtaa järjellisiin ratkaisuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää, minulla just päinvastoin. Nuorempana oli vanhempien opit niin tuoreessa mielessä että tein asioita vaikka voin niistä huonosti koska oli järkevää tehdä niin. Nyt kuuntelen enemmän sydäntä.
Jälkeenpäin ajatellen voi olla niinkin, ettei kyse ollut aidosta intuitiosta. Saatan olla herkkä manipulaatiolle ja kuvitella siten, että jokin olisi elämää suurempaa, vaikka kyseessä on huijaus.
Yleensä fifti-fifti, enkä kyllä keksi tilannetta jossa intuitioni olisi ollut jotenkin järjenvastainen. Ja intuitioni ei ole kyllä kertaakaan pettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Nuo eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Intuitio voi johtaa järjellisiin ratkaisuihin.
Toki, mutta jos ei tulevaisuudesta tiedä ja sillä hetkellä järkiratkaisu on varma esim. taloudellisesti esim. varma työpaikka, jossa voit huonosti vrs työttömyys.
Yleensä järkeen. On ihan eri asia tekeekö päätökset ns. Fiilispohjalta vai onko sulla faktat tiedossa ja niiden perusteella teet intuitiivisen ratkaisun asiassa, jota ei voi järjellä perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta jos ei tulevaisuudesta tiedä ja sillä hetkellä järkiratkaisu on varma esim. taloudellisesti esim. varma työpaikka, jossa voit huonosti vrs työttömyys.
Ei mun mielestä järkiratkaisu olis se varma työpaikka, jos tiedän että joku siinä työssä mahdollisesti saa mut voimaan huonosti? Miksi ihmeessä valitsisin sen? Mun mielestä taas järki ja intuitiivinen vaihtoehto on se työttömyys ja avoimet mahdollisuudet työhön jossa tulen voimaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä järkiratkaisu olis se varma työpaikka, jos tiedän että joku siinä työssä mahdollisesti saa mut voimaan huonosti? Miksi ihmeessä valitsisin sen? Mun mielestä taas järki ja intuitiivinen vaihtoehto on se työttömyys ja avoimet mahdollisuudet työhön jossa tulen voimaan hyvin.
Niin, se on miten katsoo asioita. Taloudellisesti järkevä ratkaisu, mutta kuinka kauan jaksaa tehdä työtä jolloin menettää sekä mielenterveyden että taloudellisen puolen ja jatkossa ei ehkä pysty töihin ollenkaan jos mt mennyt.
Intuitio ei ole kertaakaan pettänyt.