Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ultra bran laulujen sanat. Onko vaan erilaisia lauseita otettu ja ympätty yhteen? "Pensaiden kaikki laulavat linnut aamulla ennen seitsämää"?Alkanut tuntua

Vierailija
10.03.2018 |

ekaksi, olen Ultra Braasta tykkäävä henkilö.
Eilen kuuntelin tota konserttia. Ja huomioni kiinnittyi laulujen sanoihin, ja moniin riitasointuihin, joka on siis heidän "juttu". Periaatteessa monet heidän laulut on tehty tällä kaavalla. Otetaan satunnaisia lauseita, joilla ei ole mitään merkitystä. Ne ei yhteen laitettuna tarkoita yhtään mitään, tai on niin arkipäiväisiä, että kuka tahnsa voi keksiä niitä loputtomasti. Esim. voisin keksiä: "menin keittiöön, kaadoin kahvia mukiin. Katsoin ulos ikkunasta, sinä katsoit lasin läpi ja naurioit..." jne jnejne. tämä lauletaan riitasointuja käyttäen.
"pensaiden kaikki laulavat linnut aamulla ennen seitsemää" No mitä sitten? Miksi se piti sanoa?
"Tai odotin raitiovaunua, tästä menee nykyään neljä. Itse en uskalla puhua nykyään muusta kun raitiovaunuista".....jne. "
"hei hoi Hauki, tervetuloa tukholmaan. Hauki on iloinen kala, sen pää on suuri ja litteä, hauki sihisee kaislikossa, ".
"Älä soita tänne enää koskaan." Kuka, miksi?
Jonniijoutavaa sanasekamelskaa vailla mitään sen syvempää sisältöä. pah.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä Ultra Bran biiseissä on riitasointuja? Pistä esimerkiksi joku kappale, ja kerro missä kohtaa on riitasointu ja millä soinnulla se pitäisi korvata?

Minun korvaani Ultra Bran kappaleet eivät ole mitenkään erikoisilla soinnuilla tai melodioilla kikkailevia.

Whaaaat? Siis totta kai nuo sovitukset kikkailevat mitä hienoimmilla soinnuilla, sointukäännöksillä ja harmonioilla. Kerkko Koskinen on superhyvä säveltäjä! Soinnuissa o paljon jazzia... ja melodiat ovat mielettömän hyviä, tarttuvia muttei liian yksinkertaisia. Oletko aivan epämusikaalinen ihminen kun et tunnista hienoja melodioita ja sointukuvioita Ultra Bran musiikista?

Vierailija
42/70 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile itse säveltää vaikka Pärnu, Helsinki-Vantaa, Sokeana Hetkenä, Ilmiöitä jne. Hienoja sävellyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain Eppujen kappaleissa ei ole ns. päätä eikä häntää...vaikka pidänkin heidän biiseistä yleisesti.

"Joka päivä ja joka ikinen yö sua ajattelen."

Kyllä siinä on pää ja häntä, ja minä olen tuskainen tiikeri siinä välissä.

Vierailija
44/70 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain Eppujen kappaleissa ei ole ns. päätä eikä häntää...vaikka pidänkin heidän biiseistä yleisesti.

"Joka päivä ja joka ikinen yö sua ajattelen."

Kyllä siinä on pää ja häntä, ja minä olen tuskainen tiikeri siinä välissä.

"Ennen syleilin muita, syleillessäni sinua, vanhoja luita, rakastathan minua..."

Vierailija
45/70 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan runoja, tekotaiteellisuutta ja riitasointuja.

Kaikki runot eivät ole sellaisia, mutta nykytrendien mukaista on tehdä sekavaa runoutta.

Vierailija
46/70 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä Ultra Bran biiseissä on riitasointuja? Pistä esimerkiksi joku kappale, ja kerro missä kohtaa on riitasointu ja millä soinnulla se pitäisi korvata?

Minun korvaani Ultra Bran kappaleet eivät ole mitenkään erikoisilla soinnuilla tai melodioilla kikkailevia.

Whaaaat? Siis totta kai nuo sovitukset kikkailevat mitä hienoimmilla soinnuilla, sointukäännöksillä ja harmonioilla. Kerkko Koskinen on superhyvä säveltäjä! Soinnuissa o paljon jazzia... ja melodiat ovat mielettömän hyviä, tarttuvia muttei liian yksinkertaisia. Oletko aivan epämusikaalinen ihminen kun et tunnista hienoja melodioita ja sointukuvioita Ultra Bran musiikista?

Whaaaat itsellesi. Ap sanoi, että Ultra Bran musiikissa on riitasointuja. Tuo, jolle vastasit taas sanoi, ettei hänen mielestään ole, ja pyysi esimerkkejä niistä. Sitten sinä et vastaa pyyntöön, vaan selität kuinka ko. musiikissa on mielestäsi pelkkää hienoa melodiaa ja sointuja.

Eli siis missä ne riitasoinnut ovat?

Vierailija
47/70 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumehöyryisen ihmisen sekaista ajatuksen juoksua, ei sitä kannata tosissaan ottaa. samanlaista kuulee hesarilla vaeltavien pummien suusta.

Vierailija
48/70 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, opettele kirjoittamaan suomen kieltä.

Terveisin Kerkko Koskinen

Vierailija
49/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kroketti on vähän kuin naivismi taiteessa. On selvät sanat, jotka tarkoittavat jotain (vähän kuten taulu, joka selvästi esittää jotain), silti kappale kokonaisuutena on jotenkin arvoituksellinen. Teininä kyllä olin Kroketista paljon lumoutuneempi, siinä oli sellainen unenomainen maailma.

Äh, mä siis tarkoitin Tule pelaamaan meidän kanssa krokettia -kappaletta (huomasin oman virheeni, levy on Kroketti mutta kappaleen nimi tuo). Mutta onhan siellä muitakin kappaleita, joihin tämä ajatus sopii.

Vierailija
50/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultra bra on kyllä melkoista paskaa. Ja ihan siis se musiikki, ihan sama vaikka sanoja ei olisikaan. Toki sanat huonontaa vielä sitä viimeisen päälle paskaa musiikkia.

Mikä sinusta on huippuhyvää musiikkia sekä sanojen että itse musiikin kannalta?

Tämä tyyppi ei ole vieläkään vastannut.

Vierailija
51/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsämää?

Vierailija
52/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen riitasointuja? Ja sanoitukset ovat hyviä.

Vierailija
53/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Whaaaat itsellesi. Ap sanoi, että Ultra Bran musiikissa on riitasointuja. Tuo, jolle vastasit taas sanoi, ettei hänen mielestään ole, ja pyysi esimerkkejä niistä. Sitten sinä et vastaa pyyntöön, vaan selität kuinka ko. musiikissa on mielestäsi pelkkää hienoa melodiaa ja sointuja.

Eli siis missä ne riitasoinnut ovat?

Ei ole mitään riitasointuja :) Ei tietenkään! Jos on joku erikoisempi sointu kuin jvg:n tuotannossa, niin se on jazzia, nimeltään 9-sointu tai 11-sointu, dimi tai vastaava. Otse arvostan musiikissa nimenomaan melodiaa ja harmoniaa (harmonialla tarkoitan esim. niitä sointuja, laulustemmoja ym. sovitukseen liittyviä asioita), sanat eivät merkkaa mitään. Ja nämä asiat ovat täydellisen kohdallaan UB:n musiikissa.

Vierailija
54/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultra bra on kyllä melkoista paskaa. Ja ihan siis se musiikki, ihan sama vaikka sanoja ei olisikaan. Toki sanat huonontaa vielä sitä viimeisen päälle paskaa musiikkia.

Mikä sinusta on huippuhyvää musiikkia sekä sanojen että itse musiikin kannalta?

Tämä tyyppi ei ole vieläkään vastannut.

Niin, mitenköhän pakkomielteisen saa tuhlaamaan koko viikonloppunsa palstalla...

Vierailija
55/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelin jo silloin kun olivat pinnalla - nythän nykynuoriso ei ole heistä kuullutkaan. Ja hyvä niin.

Ei mitään sisältöä todellakaan.

"Sinä et lähtenytkään pois minun hypättävä parvekkeelta"

"Kaksi väsynyttä leijonaa kaivopuiston rannassa minun känsäinen käteni väsyykin viimein"

Hoh hoijaa tosiaan. Ja tämä kaikki esitetään moniäänisesti ja nuotinvierestä pioneerinuorisomaisesti huutaen.

Vierailija
56/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielen taju, symboliikan taju... yleensä kehittyy lukukokemuksen ja taidon myötä. Kyllä ne ”peräkkäiset sanat jotka ei tarkoita mitään” alkaa vielä aueta, paitsi jos on lukematon laiskuri tai päässä humisee vaan tuuli. Samoin myös se, että ne soinnut ei ole riitasointuja.

Vierailija
57/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen riitasointuja? Ja sanoitukset ovat hyviä.

Niin paljon en vapaaehtoisesti suostu ottamaan päihteitä/huumeita että ultra braan sanoitukset alkaisi kuulostaa hyviltä. Soitaa ja laulaa osaavat mutta ne biisit on täyttä shaibaa. Varsinkin sanoitukset on ihan hanurista enkä tarkoita sitä soitinta. Suoraan sanottuna sellaista musiikkia että jos sitä pakosta joutuu kuulemaan enemmän kuin yhden biisin niin alkaa v.t.tt..

Vierailija
58/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ekaksi, olen Ultra Braasta tykkäävä henkilö.

Eilen kuuntelin tota konserttia. Ja huomioni kiinnittyi laulujen sanoihin, ja moniin riitasointuihin, joka on siis heidän "juttu". Periaatteessa monet heidän laulut on tehty tällä kaavalla. Otetaan satunnaisia lauseita, joilla ei ole mitään merkitystä. Ne ei yhteen laitettuna tarkoita yhtään mitään, tai on niin arkipäiväisiä, että kuka tahnsa voi keksiä niitä loputtomasti. Esim. voisin keksiä: "menin keittiöön, kaadoin kahvia mukiin. Katsoin ulos ikkunasta, sinä katsoit lasin läpi ja naurioit..." jne jnejne. tämä lauletaan riitasointuja käyttäen.

"pensaiden kaikki laulavat linnut aamulla ennen seitsemää" No mitä sitten? Miksi se piti sanoa?

"Tai odotin raitiovaunua, tästä menee nykyään neljä. Itse en uskalla puhua nykyään muusta kun raitiovaunuista".....jne. "

"hei hoi Hauki, tervetuloa tukholmaan. Hauki on iloinen kala, sen pää on suuri ja litteä, hauki sihisee kaislikossa, ".

"Älä soita tänne enää koskaan." Kuka, miksi?

Jonniijoutavaa sanasekamelskaa vailla mitään sen syvempää sisältöä. pah.

Olisi ollut kiva, jos ap olisi laittanut vastaesimerkiksi riimittelyjä, jotka ovat hänen mielestään "oikein" tehtyjä. Ultra Bran tekstit istuvat melodiaan ja tahtiin, toimivat laulettuina ja jäävät mieleen. Mitä muuta voi hittsävelmältä toivoa?

Tässä esimerkki Olavi Virran laulusta:

"ken kutrejasi nyt silittää?

Ken onnen saa, mi kuului mulle?

Oi, kunpa parempi oisi hän,

kuin oisin ollut minä sulle …"

Hyvä biisi tuokin (Punatukkaiselle tytölleni). Mutta meneekö se ap:n mielestä oikein? 

Ja kevään, alkukesän aamuina linnut todella laulavat pensaissa, säe on siis tarkka havainto. 

Riitasointu on periaatteessa musiikitermi, jota on vähän tyhmää käyttää lyriikkojen kohdalla. Runoidella on runojalkansa. 

Vierailija
59/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnemäki on hörhö, jos et ole sattunut huomaamaan.

Vierailija
60/70 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muija sanoi tuolta sivusta että kuuntelee mielummin sepi kumpulaista tai juoppojen karaokea kuin ultra braata. Eikä ole ihan teinityttö tuo sivusta sanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä