Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydämmen tykytykset mutta verenpaine on ok?

Vierailija
09.03.2018 |

Kärsin sydämentykytyksistä. Tätä jatkunut jo noin 4kuukautta ja on ihan päivittäistä. Ostin verenpainemittarin ja äskeisellä mittauksella paine 109/69 ja syke 71. Olen 22-vuotias perusterve nainen.

Mistä kyseiset tykyttelyt voisivat johtua? On todella pelottavia ja joka kerta säikähdän kun alkavat..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämesi saattaa kasvaa? Oletko alkanut liikkumaan vast ikää?

Vierailija
2/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpaineesi on kyllä aika korkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa että ihanteellinen verenpaine 👌

Vierailija
4/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen.

Rytmihäiriöitä, usein vaarattomia mutta kannattaa tutkituttaa.. Onks sulla ollut paljon stressiä?

Vierailija
5/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunaiset tykytykset ovat normaaleja. Mutta jos mietityttää mene lääkärin puheille. Luultavasti sinulta mitataan kilppariarvot. Mutta toisaalta jos sinulla olisi liikatoiminta olisi sykkeesikin korkeampi.

Onko muita oireita?

Vierailija
6/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute teki mulla tota ja on yleinen oire. Eli ferritiini alhaalla eikä ole hemoglobiinista kyse.

Vierailija
7/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös raudanpuute oli tykytysten takana. Syö vitamiineja ja hivenaineita :) Turhaan pelkäät. Sydän on kestävä.

Vierailija
8/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nuorilla on vaarattomia satunnaisia tykytyksiä, mutta jos sinulla ihan päivittäistä ja tulee huono olo, niin suosittelen aikaa hoitajalle/lääkärille. Ekg:lla tuskin saadaan rytmihäiriöitä kiinni jos ne kestävät vain hetken, mutta mikäli koetaan tarpeelliseksi niin saatat saada 1 tai 2vrk holterin millä rytmihäiriöt voidaan saada kiinni. Et kertonut aloituksessa onko sinulla nuorempana ollut sydänperäisiä oireita, onko suvussanne veri- ja sydänsairauksia jne, mutta näitä sinulta varmasti tullaan vastaanotolla kysymään. Soita heti huomenna ja varaa aika :)

Terveisin, sairaanhoitaja :)

Vierailija
9/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terve.fi/sydamen-vajaatoiminta/39734-sydamen-lisalyonnit-kun…

Monet asiat voivat aiheuttaa palpitaatiota. Näihin kuuluvat:

Stressi, ahdistus ja paniikki

Nestehukka

Hypokalemia

Matala verensokeri

Liika kofeiini, suklaa tai alkoholi

Nikotiini

Liikunta

Pystyyn nouseminen

Nielaiseminen

Kuume

Aikaisempi sydäninfarkti

Mitraaliläppäprolapsi

Anemia

Kilpirauhasen liikatoiminta

Raskaus

Vaihdevuodet

Refluksi (närästys)

Huumeet ja lääkkeet, kuten kokaiini, amfetamiinit, laihdutuslääkkeet, tietyt yskänlääkkeet ja flunssalääkkeet, tietyt antibiootit, kilpirauhashormoni, digoksiini, astmalääkkeet, beetasalpaajat ja rytmihäiriölääkkeet

Ravintolisät, kuten efedra, ginseng, pomeranssi, valeriaana ja orapihlaja

Vierailija
10/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei varmaan oo terveusalan ammattilaisille ärsyttävämpää kun potilaat jotka on GOOGLANNU diagnooseja itelleen :D viittaan viestiin nro 9. Ainoo järkevä viesti tässä ketjussa on tuo sairaanhoitajan kirjottama, siihen luottaisin

Vierailija
11/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samat oireet... Mutta tajusin niiden johtuvan noista ääliömäisistä kirjoitusvirheistä otsikossasi.

Vierailija
12/15 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukausia jatkuneen sydämen tykyttelyn syyksi selvisi kilpirauhasen liikatoiminta. Terveisin toinen sairaanhoitaja.

Vierailija
13/15 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan samat oireet... Mutta tajusin niiden johtuvan noista ääliömäisistä kirjoitusvirheistä otsikossasi.

Ei saatana kuinka typerä olet.

Vierailija
14/15 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sydän muljahdellut ja tykytellyt ihan ihmeellisesti jo yli vuoden ajan. Kävin työterveydessä ja työterveyslääkäri totesi, että ei tiedä mikä minua vaivaa. 2 vk verenpaineseurannan mukaan verenpaine ei ole korkealla, leposyke n. 80 mittauksen aikana. Suvussa on paljon sydän- ja verisuonisairauksia.

Vierailija
15/15 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen rytmihäiriöt harvoin liittyvät verenpaineeseen nuorella ihmisellä.

Mutta rytmihäiriöitä on jokaisella, osa vaan ei tunnista niitä. Jos kyse on semmoisesta yksittäisestä muljahduksesta silloin tällöin, eivät tule rasituksessa, eikä siihen liity kipua tai tajunnan menetystä, niin ota ihan rauhallisesti. Ne ovat vaarattomia lisälyöntejä.

Jos taas sinulla tikittää sydän paria sataa lyöntiä levossa useamman tunnin, mene ihmeessä tutkimuksiin. Takykardian syyt pitää selvittää ja rytmi voi vaatia sähköistä siirtoa.

Ekg on hyvä tarkistuttaa, jos rytmihäiriöt lisääntyvät voimakkaasti tai niihin sisältyy tosiaan kipua tai heikotusta.

Itselläni oli vaihdevuosien lähestyessä kuukauden jakso, jossa rytmi saattoi olla tunnin kaksikin epätahtinen niin, että joka toinen tai kolmas oli lisälyönti. Se liittyi hormonitoiminnan muutokseen, ja meni ohitse. Oli kyllä aika ikävän tuntuista, mutta vaaratonta sekin.

Eli ei, päivittäiset yksittäiset lisälyönnit eivät ole mikään kriisi, yleensä täysin normaaleja ja vaarattomia.

Mutta ainahan sen voi tutkituttaa, mistä MUUTOS johtuu. Ovatko tosiaan kilpirauhasarvot ja rauta-arvot normaaleja? Onko sydänkäyrä normaali muutoin, vai onko merkkejä johtumishäiriöstä? Onko kalsiumaineenvaihdunta normaali?

Holter-mittaus voi olla paikallaan, jos sinulla - kuten yleensä käy - ei osu rytmihäiriötä ekg:lle. Holterissa rintaan pannaan tarralätkät, jotka ovat kiinni nauhurissa, joka nauhoittaa rytmisi 1-4 vuorokautta. Siten häröt varmuudella saadaan nauhalle ja analysoitavaksi. Ei satu ollenkaan.

Myös sydämen ultraääni kertoo paljon mahdollisista rakennevioista tai johtumishäiriöistä.

Mutta toistan, että tuskin sinulla on isoa häikkää missään.

PS. Yhdeksikkö ON oikeassa. Hormonien lisäksi moni lääke ja vaikkapa alkoholi ja stressi lisäävät rytmihäiriöitä. Itse esimerkiksi en tykkää joistakin yskänlääkkeistä, jotka laajentavat keuhkoputkia, koska minulla ne lisäävät rytmihäiriöitä.

Ja kannattaa muistaa, että yleensä myös huolestuminen asiasta lisää rytmihäiriöitä...

T. Viisikymppinen, ikänsä rytmihäiriöistä kärsinyt ja monesti homman tutkituttanut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän