Kiinnostukseni lässähtää kun joku ilmoittaa raskaudestaan
En tajua miksi, mutta kiinnostukseni kaveria, sukulaista, työkaveria tai jopa julkkista kohtaan lässähtää kun kuulen että kyseinen henkilö on raskaana. Ennen lapsia henkilö on jotenkin kiinnostavampi ja jaksan keksiä yhteisiä juttuja ym. Mutta kun joku saa lapsen, mieleni lokeroi hänet äiti-kategoriaan, ja tavallaan ajattelee että hän on nyt "menetetty tapaus".
Onko kenelläkään muulla tätä samaa? Esim. nuorempana ihailin yhtä sukulaistani, kun hän oli menevä ja keksi aina kaikkea kivaa. Sitten hän sai lapsia ja hävisi perhekuplaan. Nykyään nähdään tylsissä sukujuhlissa, rippijuhlissa ja vastaavissa.
Suurin osa ystävistäkin on jo hävinnyt perhe-elämään, eikä heidän kanssa kahvittelu ole enää sama kuin ennen. Haukotuttaa ja mietin seuraavaksi soittavani ystävälle, jolla ei ole lapsia. Olen kyllä yrittänyt kiinnostua lapsen saaneiden jutuista, mutta vaikka he eivät edes puhuisi lapsijuttuja, niin silti näen heidät enää vain äiteinä.
Julkkiksista sama kokemus. Ihailin ennen esim. Maria Veitolaa, mutta nykyään näen hänet vain perheenäitinä muiden joukossa. :(
Kommentit (22)
Mullakin taitaa olla vähän tota samaa, enimmäkseen alitajunnassa. En haluaisi ajatella niin ja yritänkin olla ajattelematta.
On samaa. Lakkaan panostamasta ihmissuhteeseen, kun saan kuulla naisen olevan raskaana. Tiedän, ettei hänellä riitä enää minulle aikaa ja energiaa.
Olen nainen, ja olen ollut tuollainen ystävieni ja sukulaisteni suhteen, työkavereidenkin. En tiedä miksi. Mutta nyt olen itse raskaana, ja erittäin toivotusti :D .
Kyllähän se äitiys muuttaa ihmistä ja tulee elämässä todella vahvastikin fokukseksi pitkäksi aikaa.
Palautuvat usein ennalleen kun niiden lapset on isoja, siinä välissä on tietenkin iso etu samalle aaltopituudelle pääsemisessä jos on itsekin vanhempi.
Esim. prinsessa Madeleine oli sinkkuaikoinaan suosikkini kuninkaallisista. Kiinnostava ja jäykkiä perinteitä tuulettava, maailmaa nähnyt ja itsenäinen. Nyt hän on silmissäni vain tätimäinen perheenäiti.
Ap
Sinusta on ehkä vain tylsää kun ihmiset muuttuu ja menee eteenpäin elämässä eikä enää halua samoja asioita kun sinä.
Samanlailla joku äidiksi tullut voi miettiä että onpa tollakin tylsä elämä, postaa someen vain jotai viininhuuruisia selfieitä, käy salilla ja napsii kuvia koirastaan, enkä tällä meinannut alotuspostaajaa vaan ihan yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
On samaa. Lakkaan panostamasta ihmissuhteeseen, kun saan kuulla naisen olevan raskaana. Tiedän, ettei hänellä riitä enää minulle aikaa ja energiaa.
Jotain tällaista siinä varmasti on takana. Ei enää tyttöjen reissuja, ex tempore -leffailtoja ja kiireettömiä kahvitteluja. Se tunne, että mikä vaan on mahdollista. Ja innostuminen milloin mistäkin.
Jollain lailla kyllä ihailee naisia "jotka kulkevat omia polkujaan" kokematta vetoa sukeltaa samaan äitisapluunaan ja tuntematta tarvetta lisääntymiseen kokeakseen olevansa "täysi nainen". Ovat kiinnostavampia pelkästään siinäkin suhteessa että heidän osansa ei vielä 2000-luvullakaan ole helppo--- ja siitä nuo näyttävät vähät välittävän.
Velat ovat kiinnostavia koska ovat viitanneet kintaalla niin monelle myytille mitä naisena olemiseen liitetään.
Vierailija kirjoitti:
Esim. prinsessa Madeleine oli sinkkuaikoinaan suosikkini kuninkaallisista. Kiinnostava ja jäykkiä perinteitä tuulettava, maailmaa nähnyt ja itsenäinen. Nyt hän on silmissäni vain tätimäinen perheenäiti.
Ap
Bile-prinsessasta tuli puklumiehustainen hössöttävä perheenäiti joka ei saa kuritonta jälkikasvuaan ruotuun virallisissa tilaisuuksissa kuninkaallisiin perhekuviin siipan yrmyillessä kädettömän hämmentyneenä haahuillen taustalla. Booooooring.
Ajatteletko samoin isistä? Menettääkö mies kiinnostavuutensa tullessaan isäksi? Jos ei, miksi naisille on eri kriteerit? Aikamoista epätasa-arvoa.
Kukaan noin kaavoihin kangistunut ei voi olla mielenkiintoista seuraa. Ennakkoluuloisilla ihmisillä on harvoin mitään kovin kiinnostavaa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan noin kaavoihin kangistunut ei voi olla mielenkiintoista seuraa. Ennakkoluuloisilla ihmisillä on harvoin mitään kovin kiinnostavaa sanottavaa.
samassa lammasjoukossa määkivillä, samaa mallia toistavilla sitten onkin paljon sanottavaa, sitä samaa toistaen mitä muutkin.
Minkä väristä kakkaa elmeriltä pukkas? Joko janina syö pitsaa?
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko samoin isistä? Menettääkö mies kiinnostavuutensa tullessaan isäksi? Jos ei, miksi naisille on eri kriteerit? Aikamoista epätasa-arvoa.
Ekaksi: kuka pitää perheen isukkia seksuaalisesti kiinnostavana muu kun sen oma eukko. Muutoin ovat isukit enemmän kartalla maailman menosta kun äidit, eli siinä mielessä ovat isät kiinnostavampia jutuiltaan ja seuraltaan.
Vierailija kirjoitti:
??
Kaksi lausetta peräkkäin joista molemmat sulkee toisensa pois.
Kikka Vaara ei oo tainnu saada kahavia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kavereina sekä miehiä että naisia. Mun mielestä molemmat menettää kiinnostavuutensa ihmisinä, kun saavat lapsia. En osaa sanoa miksi. Mutta sama koskee siis myös miehiä.
Sama. Ja isimiehet myös epäkiinnostavia.
Juu, ensin ystävän parisuhteen takia ei nähtykään niin usein eikä enää tehty spontaaneja juttuja. Sitten tuli vauva ja nuokin vähäiset tapaamiset vähenivät entisestään.
En haluaisi luovuttaa heti kun joku on raskaana, mutta kyllähän sitä tietää mihin se aika lailla johtaa.
Vähän sama kun 18-vuotiaana bilekaveri ilmoitti seurustelevansa. Tiesi että taas yksi menetetty. Kiehnää vaan raksupoksun kainalossa, eikä enää lähde mihinkään. Kyllähän se tilanne siitä tasoittui, eikä enää oo väliä onko kaveri sinkku vai suhteessa. Toivottavasti sama käy myös tässä aisassa.
Sinussahan tuo ongelma on, et pääse irti ennakkoluuloistasi ja lyöt vaan suoraan kaikkien otsaan äiti-leiman. Mikset kokeilisi olla avomielisempi?