Mitä te " tiukat" äidit vaatisitte tältä lapselta?
Toinen poikani on ikiliikkuja. Ei mitenkään erityisen vilkas, eikä tiettävästi mitään erityisongelmia. Mutta koko ajan hän liikkuu. Kun hänelle lukee, niin hän keskittyy ja kuuntelee, mutta koko ajan kaivaa nenää tai raapii itseään. Tai jotain.
Hän on vauvasta asti nukahtanutkin liikkeessä, eli ei ole koskaan " rauhoitttunut" , vaan nukahtanut kesken kuperkeikan. Huusin kerran raivosta 3-vuotiaalle, kun ei illalla lopettanyt pyörimistä. Tänä päivänä hän on 6 v, ja kun istuu kerhossa, niin koko ajan rapsuttaa ja kiehnää, laittaa jalat ristiin, jalat suoriksi, kiehnää, rapsuttaa...
Kuusi vuotta olen häntä " kasvattanut" . Kyllä hän on oppinut seisomaan kassajonossa: koko ajan pyörii ja hyörii, eli aina tönii jota kuta. Eikä itse huomaa
Mutta pidän positiivisena, että hän ei kassajonossa mitään ota, katselee ja tutkii vain. Hän ei myöskään lähde kauaksi, vaan on siinä vieressä. Tietää myös, että meillä on oma paikka, eikä muita saa kiilata.
Nyt minua on alkanut tämäkin huolestuttamaan. Luen tätä av-palstaa, ja muut äidit kritisoivat lasten kasvatusta. Luulen, että kun te tiukat äidit näette hänet kauppajonossa, niin paheksutte kovasti.
Siis kertokaa, mitä te häneltä vaatisitte?
Kommentit (10)
Itselläni on samantapainen 5vuotias vilkas poika, jonka kanssa olemme olleet neurologia myöten tutkimuksissa, mutta mitään kummempaa ei ole ilmennyt (ADHD-epäily, vielä on neuropsykokologi käymättä)kuin että ei oikein malta keskittyä, on liikkeessä lähes koko ajan, hyörii ja pyörii. Onhan se toisaalta hyvä tutkiakin, että saadaan varmuus siitä, mikä lapsella on.
Eri asia, jos koko ajan tekee tuhmiaan. Anna lapsellesi jotakin Aapiskukkoa tai mitä niitä nyt onkaan, kalanmaksaöljykapseleita. Triomegaa tms. Pitäisi auttaa juuri tuohon vaivaan.
ja taatusti tulee " vaikeuksia" jos lapsi ei osaa istua paikallaan ja keskittyä.
En vaan osaa neuvoa mitä tehdä, kannattaa jutella esim neuvolassa asiasta.
Keskittyykö hän kunnolla? Siis jos ajattelit esim. koulua. Pystyykö hän keskittymään tunnilla?
Vaikuttaa rauhalliselta lapselta, jolla on " oireita" . Voisiko olla esim. tourettea? Täsmääkö ticseihin " oireet" ?
Anna vaan pljon tekemistä (usein) esim. piirtämistä, askartelua, liikuntaliikkeitten matkimista, kaikkea mitä ikinä keksit! Joku soitin voisi olla hyväksi ja vähän alkuopastusta, opettele ensin alkeet itse esim. pari laulua kosketinsoittimella, nokkahuilulla, kitaralla tai melodikalla. Olisin kyllä sitä mieltä että lääkärit saisi tutukia sydämen, koska jatkuva liike hereillä ollessa VOI liittyä verenkiertohäiriöön.
Sinänsä se on vain persoonallinen piirre, jota oppii kyllä hallitsemaan kunhan ikää kertyy... ja muutenkin alkaa käyttäytyä ja näytellä vieraitten ihmisten edessä ollessa...Puhuuko hän kunnolla? Vilkkaat ihmiset tarvitsevat paljon tekemistä myös aivoille, pohdittavaa. Joskus on hankalan tuntuista jos lapsi on ihan erilainen kuin äitinsä, oli sitten vilkkaanpi tai rauhallisempi.
et varmaan halunnut tällaista vastausta, mutta lapsen etua ajatellen opettaisin häntä kyllä seisomaan kauniisti paikoillaan heilumatta. Ja ennenkuin kukaan riemastuu, pitää kertoa, että minulla on kaksi adhd-lasta (tai no pienemmällä ei ole vielä diagnoosia, tulee varmaan) jotka tekevät juuri tuota jatkuvaa sähläämistä. Liikkuvat paikallaankin.
Lapselle tekee hyvää opetella rauhassa niitä asioita joissa hän on huono. Kun lapsesi menee kouluun, siellä ei ole aikaa kenelläkään aikuisella opettaa hänelle paikallaan istumista rauhallisesti. Lapsesi tulee siis saamaan huonoa palautetta ja paljon. Et varmaankaan halua sitä? Lisäksi hän tulee häiritsemään muiden keskittymistä. Esimerkiksi minun tarkkaavaisuushäiriöiselle tytölleni tuollainen vierustoveri olisi painajainen. Tytön koulunkäynnistä ei tulisi mitään. Oletko ajatellut sitä, että lapsesi tulee häiritsemään muita?
Tietenkään levotonta lasta ei saa seisomaan ja istumaan aina paikallaan, mutta hänelle tekee hyvää tietää, että hän jaksaa edes joskus. Usko pois, lapsesi tulee kuulemaan aika monta kertaa elämässään, että sinä se et sitten osaa olla paikallasi! On hyvä siis jos hän tietää osaavansa, edes vähän.
Aluksi ihan vaan puoli minuuttia, sitten pidempään. Harjoitelkaa! Ja paljon kehuja aina kun onnistuu, niin lapsi oppii saamaan tyydytystä siitä, että vaatii jotain itseltään.
Tämä on siis vain lapsen etua ajatellen. Minua nyt ei taatusti häiritse jatkuva liikkuminen, mutta tiedän, että lapseni tulevat kärsimään siitä, että heitä pidetään levottomina ja huonotapaisina. He kun ovat vain levottomia. Molemmilla on pinna pidentynyt ja vanhempi istui viime viikolla vartin bussimatkan paikallaan! Ei siis noussut eikä potkinut penkkiä eikä kiivennyt sille. Istui.
Aika moni ei tajua, miten hieno suoritus se on;)
Tosin ticsejä ei yleensä ole noin montaa eri laatua vaan 1-2 jota toistetaan eli esim jatkuva yskä tai liike.
Vierailija:
Keskittyykö hän kunnolla? Siis jos ajattelit esim. koulua. Pystyykö hän keskittymään tunnilla?Vaikuttaa rauhalliselta lapselta, jolla on " oireita" . Voisiko olla esim. tourettea? Täsmääkö ticseihin " oireet" ?
teillä taitaa olla melkoinen Duracell-pupu toi lapsi
Mulla menis hermo kyllä ihmisen pitää oppia olemaan myös ihan paikallaan.
En tiedä miten tuosta tavasta voisi oppia pois koska ei ole kokemusta.
Vierailija:
teillä taitaa olla melkoinen Duracell-pupu toi lapsiMulla menis hermo kyllä ihmisen pitää oppia olemaan myös ihan paikallaan.
En tiedä miten tuosta tavasta voisi oppia pois koska ei ole kokemusta.
Ei tuo ole epänormaalia, täällä kaikki tekstit tuntuvat suuremmilta kuin ovatkaan!LUKEKAA JARI SINKKOSEN KIRJA-ELÄMÄNI POIKANA ja tulkaa sitten tänne! Hän mm. sanoo, että tavallinen sähläävä poika saa nykyään aivan liian herkästi psykiatrisen diagnoosin!!!! Älä ole ap huolissasi!Kyllä hän koulussa rauhoittuu!