Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä tai tiedättekö ketään, joka on itse kastettu luterilaisen kirkon jäsen, mutta ei ole kastanut lastaan, vaan antaa hänen itse päättää?

Vierailija
09.03.2018 |

Tuli mieleen, että tapahtuuko tällaista ja kuinka yleistä se on? Luterilainen kirkkohan kastaa myös nuoria ja aikuisia joita ei ole vauvana kastettu.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että tapahtuuko tällaista ja kuinka yleistä se on? Luterilainen kirkkohan kastaa myös nuoria ja aikuisia joita ei ole vauvana kastettu.

Ohoh, otsikko oli niin pitkä ettei se näy kokonaan. Otsikon kysymys kuuluu siis: Onko täällä tai tiedättekö ketään joka on itse kastettu luterilaisen kirkon jäsen mutta ei ole kastanut lastaan vaan antaa hänen itse päättää?

Ideana on siis, että antaisi lapsen itse kertoa uskooko hän vai ei ja jos hän uskoo, antaa hänen mennä kasteelle myöhemmin. Luterilaisella kirkolla on käytössä kaksi kastetta, vauvakaste ja uskovan kaste.

AP

Vierailija
2/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on näin. Mä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu. Me emme ole kastaneet lapsiamme, halutaan että ne saa itse miettiä ja päättää uskostaan. Kerrotaan meidän molempien ajatuksista ja mielipiteistä, mutta yritetään olla painostamatta kumpaankaan suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun kirkkoon, mutta en ole vakaumuksellinen kristitty. Lapsia ei ole kastettu.

Vierailija
4/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Sellainen lapsen oikeuksien kunnioittaminenhan olisi ateismia.

Vierailija
5/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Tosin olen itsekin vaan ns. tapakristitty ja suhtaudun kirkollisveroon ikäänkuin tapana tehdä hyväntekeväisyyttä. Lastani en siis ole kastanut, mutta hän on kyllä pienenä käynyt seurakunnan kerhossa ja jouluna kirkossa yms. Lapsi ei kuitenkaan usko Jumalaan lainkaan ja nyt kun isompana saa koulussa itse valita haluaako osallistua johonkin seurakunnan järjestämään juttuun niin ei ikinä osallistu.

Vierailija
6/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun kirkkoon, lapsi ja isänsä eivät. Ei kai tässä ole mitään ihmeellistä?

Vierailija
7/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole. Sellainen lapsen oikeuksien kunnioittaminenhan olisi ateismia.

Ateismi tarkoittaa sitä, ettei usko jumaliin. Se ei liity mitenkään kenenkään kunnioittamiseen tai kunnioittamatta jättämiseen.

Vierailija
8/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo mummo joka kuuluu lut. kirkkoon. Emme kastaneet yhtäkään kolmesta lapsestamme.  Yksi kävi rippikoulun ja samalla hänet ns. kastettiin lut. kirkkoon. Yksi  liittyi ortodoksikirkkoon, koska hänen vaimonsakin siihen kuuluu. Yksi ei ole liittynyt seurakuntaan.

Kaikki lapsemme ovat olleet tyytyväisiä päätökseemme olla kastamatta heitä.

Vierailija
9/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän on tosiaan sillein että itse ollaan suomenkielisiä mutta ei puhuta lapsille mitään. Saavat sitte aikuisena itse päättää mitä kieltä alkavat puhumaan tai haluavatko ylipäätään ollenkaan puhua. Ei voi silleen toisen puolesta päättää.

Vierailija
10/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirkossa

Lapset ja mies ei.

Kaikki kävivät seurakunnan kerhon.

Vanhimman päätostilaisuudessa pappi kertoi ensin että jumala on kaikkialla oleva läpinäkyvä voima.

Sitten kertoi kuinka jumala loi ihmisen kuvakseen.

5 vuotialle tuli kuuma lysymys joka tarvitsi heti kertoa kovaan ääneen. "Miksei me sitten olla näkyläpiviä"

Vierailija
11/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan lapsen, en aio häntä kastaa. Olen itse loukkaantunut vanhemmilleni siitä, että kastoivat minut minun mielipidettäni kysymättä. Kyseessä on jokaisen ihmisen yksityisasia, ja harkittu kanta siihen on mahdollista muodostaa vasta aikuisena.

Lapsenasi olisin kiitollinen, jos et kastaisi minua.

Vierailija
12/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kirkossa

Lapset ja mies ei.

Kaikki kävivät seurakunnan kerhon.

Vanhimman päätostilaisuudessa pappi kertoi ensin että jumala on kaikkialla oleva läpinäkyvä voima.

Sitten kertoi kuinka jumala loi ihmisen kuvakseen.

5 vuotialle tuli kuuma lysymys joka tarvitsi heti kertoa kovaan ääneen. "Miksei me sitten olla näkyläpiviä"

:´D Priceless!!!

Vierailija
13/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillähän on tosiaan sillein että itse ollaan suomenkielisiä mutta ei puhuta lapsille mitään. Saavat sitte aikuisena itse päättää mitä kieltä alkavat puhumaan tai haluavatko ylipäätään ollenkaan puhua. Ei voi silleen toisen puolesta päättää.

Olipa typerä analogia. Jos et itse ymmärrä, miksi, niin en voi auttaa sinua.

Vierailija
14/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nykyaikana aina vain yleistymään päin. Kirkolla paha jäsenkato mm. tämän takia.

Vierailija
15/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me. Minä kuulun kirkkoon ja olen vakaumuksellinen, mies ei. Lasta ei ole kastettu, kasvatan omaan uskooni, olen siis hyvin liberaali kristitty, mutta lapsi päättää itse.

Vierailija
16/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat. Tosin he ovat kirkosta eronneet, vaikka uskovat Jumalaan, sillä eivät usko kirkkoon. Isäni kanta on, että kirkossa on enemmän synnintekijöitä kuin kirkon ulkopuolella. Meille lapsille vanhemmat sanoivat, että saamme itse päättää mihin uskotaan. Olisivat laittaneet rippikouluun, jos oltaisiin haluttu, mutta ei haluttu. Minä en usko Jumalaan ja mun vanhemmille se on ok. Uskonnon tunneilla olin mukana ihan niin kuin muutkin, mikä oli mielestäni hyvä juttu.

Vierailija
17/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla niin jumittunut luterilainen, että kaikki vain tapahtuu. Tosin lapsen rippikoulun käynti olisi pian ajankohtainen ja annan itse päättää meneekö.

Vierailija
18/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Äiti kuului kirkkoon, isä ei. Minua ei kastettu lapsena. Kastettiin sitten 14-vuotiaana, kun itse halusin. Halusin tosin lähinnä siksi, että pääsen parhaan kaverin kanssa samalle rippileirille. Sittemmin olen eronnut kirkosta. Mieheni ja lapseni eivät myöskään kuulu kirkkoon.

Vierailija
19/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi tarkoittaa sitä, ettei usko jumaliin. Se ei liity mitenkään kenenkään kunnioittamiseen tai kunnioittamatta jättämiseen.

Tarkoitushan oli siis vinoilla luulevaisille.

Vierailija
20/22 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitushan oli siis vinoilla luulevaisille.

Niin, ymmärsin sen kyllä. Siinä tulit samalla paljastaneeksi, että kuulut itsekin tuomitsijoiden joukkoon, ja jos sinulla on lapsia, tuskin annat heidän valita, vaan kasvatat heidät omaan vakaumukseesi.