Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 12v millään tavoin pieni,

Vierailija
08.03.2018 |

vai vain jo iso ja pärjäävä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin on lapsi vielä.

Vierailija
22/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pieni sillähän voi olla jo hitusvinkulassa karvoja

Ei voi olla! En usko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai riippuu asiastakin. Jossain asioissa pärjää jo hienosti itse, kuten pukemisessa, syömisessä ja kouluun menossa. Mutta monissa asioissa ja kehityksessä vielä aivan keskeneräinen, lapsi vielä!  Miksi kysyt?

Vierailija
24/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin twelveteen?

Oletko tyhmä? Kaksitoista, 12

Jaa, olen aina luullut, että 12 on twelve, eiks se enää olekaan?

...toista = ...teen

KolmeTOISTA = thirTEEN

kuusiTOISTA = sixTEEN

KaksiTOISTA = twelveTEEN

Aikuisviihteen puolelta löytyy myös thirtyfiveteen ja jopa fourtytwoteen

Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen niin 12v on jo iso siinä mielessä että pärjää yksin kotona ja liikkuu omatoimisesti kouluun sekä harrastuksiin ja kavereille.

Tuossa iässä osa alkaa olla selvästi vanhempia kuin toiset. Varsinkin tytöt.

Väärin. Tytöt kehittyvät poikia hitaammin, siten tyttö on uhri aina ja läpi elämänsä. Asiasta ei voi valittaa.

Vierailija
25/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vielä lapsi, mutta ei nyt mikään sylilapsi, tuon ikäiset on vieläkin joissain maissa jo työikäisiä, ei siitä niin pitkä ole kuin täälläkin oli. Teini-iän kynnyksellä, yläasteelle meno muuttaa paljon.

Ja yhtälailla myös lapsi. Muualla Euroopassa ei alle 12v. voi yksin olla julkisilla paikoilla, eikä edes kävellä koulumatkoja, vaan aikuisen on oltava mukana.

Jostakin syystä, Suomi on harvoja maita, jossa jopa vanhemmat ylpeilevät, kuinka 12v pärjää yksin ja on suoriutuja, muualla sitä pidetään lapsen heitteellejättönä

Vierailija
26/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vielä lapsi, mutta ei nyt mikään sylilapsi, tuon ikäiset on vieläkin joissain maissa jo työikäisiä, ei siitä niin pitkä ole kuin täälläkin oli. Teini-iän kynnyksellä, yläasteelle meno muuttaa paljon.

Ja yhtälailla myös lapsi. Muualla Euroopassa ei alle 12v. voi yksin olla julkisilla paikoilla, eikä edes kävellä koulumatkoja, vaan aikuisen on oltava mukana.

Jostakin syystä, Suomi on harvoja maita, jossa jopa vanhemmat ylpeilevät, kuinka 12v pärjää yksin ja on suoriutuja, muualla sitä pidetään lapsen heitteellejättönä

Millä tavoin muuttaa asioita ylä-asteelle siirtyminen? Onko sitten jo täysin iso ja pärjäävä?

Vierailija
27/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin twelveteen?

Oletko tyhmä? Kaksitoista, 12

Jaa, olen aina luullut, että 12 on twelve, eiks se enää olekaan?

...toista = ...teen

KolmeTOISTA = thirTEEN

kuusiTOISTA = sixTEEN

KaksiTOISTA = twelveTEEN

Eli myös 11 = eleventeen?

:DD

Oneteen, twoteen, threeteen...

Vierailija
28/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin noin 12, äitini alkoi hokea, että olen aikuinen. Aikuinen ihminen eikä tuollaista osaa. Mikä minä olen aikuista ihmistä palvelemaan. Sinähän olet jo aikuinen. Minä olin sinun iässäsi kesät töissä.

Vierailija
29/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 12-vuotiaana fyysisesti kehittynyt jo täysin aikuismaiseksi, mutta henkisesti olin vielä lapsi ja vieläpä hieman jäljessä muita, koska fyysinen kehitys vei voimia ja aivot kehittyivät vasta vähän myöhemmin. En missään tapauksessa kokenut olevani mitenkään aikuinen tai "iso", mutta epänormaali tiesin olevani.

Nykyään murrosikäkin alkaa aikaisemmin kun lapset ovat niin lihavia ja syövät huonoa ruokaa, eivät ole kauaa lapsia ainakaan fyysiseltä kehitykseltään.

Vierailija
30/35 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, on niin kovin pieni vielä. Suuri pieni, matkalla teini-ikään. Kaipaa vielä syliä ja silti jo itsenäisiä juttuja vaikka kunka paljon. Mutta lapsi tai nuori on vielä ja saa ollakin vielä kauan <3

t. lapseton nainen

12v on jo teini, twelveTEEN

Ei ole teini eikä  tuollaista lukua ole, kuten itsekin hyvin tiedät. Teini-ikä  alkaa 13. ikävuodesta.

Vierailija
31/35 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ulkoisesti iso, mutta sisäisesti pieni. Minulla on tuon ikäinen ja puhun, että minulla on pieni lapsi itselläni.

Vierailija
32/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon nuoresta ja kasvatuksesta. Tuossa iässä näkee on jo aika helppo erottaa ne, jotka vanhemmat on passanneet pilalle ja ne, joilta on vaadittu vastuuta ja jonkinmoista itsenäisyyttäkin.

Esim. Joku ei osaa kulkea mihinkään ilman että vanhemmat kuskaavat, toinen kulkee sutjakkaasti busseilla ja kävellen. Joku ei osaa aikoja yhtään kun tottunut että vanhemmat on soittelemassa perään joka ruoka-aikaan ja muutoin, toinen osaa tulla sovittuun aikaan kotiin ilman erillisiä ilmotuksia. Joku ei edes osaa olla kotona yksin paria tuntia aiheuttamatta tuhoa tai itkemättä kun kuolee nälkään, toinen tekee itselleen välipalat ja hoitaa läksyt sun muut velvotteet ihan automaattisesti.

Vierailija
33/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssdldslkd kirjoitti:

Minä jouduin 12-vuotiaana pitämään itsestäni jo melko pitkälle itse huolta, koska oli 1990-luvun lama ja vanhemmille oli tärkeää säilyttää työpaikkansa ja saada tarpeeksi rahaa kaikkeen tarpeelliseen. Kyllä meillä esim. ruokaa kaapissa oli ja minulla oli aina ainakin melko siistit vaatteet päällä, mutta itse jouduin esim. aamulla heräämään, suorittamaan aamuaskareet ja pitämään huolta, että lähden ajoissa kouluun. Koulusta tulin aina tyhjään kotiin, söin välipalaa, huolehdin läksyistä itse, ulkoilutin koiran, hoidin koirasta muutenkin, laitoin usein ruoan valmistumaan, että vanhemmat saivat mahdollisimman nopeasti ruokaa töistä tultuaan jne. Että ainakin tarvittaessa 12-vuotias voi olla aika isokin, mutta ainakin toisinaan hän on kyllä pieni.

Nykyään tähän perusarkeen kykenee jo ekaluokkailainenkin. :D 12- vuotias alkaa olemaan jo iässsä joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Joten pitää antaa jo sitä tilaa osallistua itseään koskeviin päätöksiin, jne...

Vierailija
34/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/35 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias ei pärjää arjessa ilman aikuista, joten siinä mielessä pieni (lapsi) on. Monessa asiassa normaalisti kehittynyt 12-vuotias on jo toki iso ja pärjäävä. Riippuu mihin vertaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän