Voiko narsisti rakastaa?
Voiko narsisti aidosti rakastaa ja välittää jostain henkilöstä. Jopa niin että voisi uhrautua tuon toisen puolesta?
Kommentit (27)
Mitä te oikein haette tällä keskustelulla? Lupaa määritellä teitä nuolematta jättävät ihmiset narsisteiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, jolla itsellään olisi narsistin diagnoosi? Anonyymi palsta kun on, niin voi antaa kommenttejakin, kehua itseäsi tai miten vaan.
Ei kai sitä kukaan muu kuin ko. henkilö voi tietää mitä hän tuntee? Lukemieni juttujen mukaan narsistit ovat myös erittäin hyviä näyttelemään ja saamaan toiset ihmiset uskomaan heidän olevan kiinnostuneita, joten sitä hankalampi ulkopuolisen sanoa onko kyseessä aito rakkaus vai pyrkimys saavuttaa jotain.
Arvioini mukaan n.80% palstalaisista on todellisuudessa antisosiopaattisia ongelmia, jotka viittav jonkin tasoisen narsistiseen tai psykopaattisen kyvyttömyyteen.
Koska tämä on palstalla hyvin esiillä, noilla pottilailla tulee hyvin pakonomainen tarve tuoda itsestään ja empatiakyvystä "suuria mielikuvia".
Nämä tomaati ovat mätiä, kuin susi lampaiden vaatteessa tai valkokärpässieni herkkusienien joukossa, Hyvin kavalia.. "Uhritujia" suuressa metelissä.
Tämä. En tajua tällaisen keskustelun pointtia siis.
Mihin kategoriaan uhri kuuluu, jos häntä sekän vihataan, että halveksitaan?
Tiedän, että tuntemani narsisti vihaa minua aivan silmittömästi. Olen periaatteessa alempaa sosiaaliluokkaa kuin hän, mutta tehnyt melko rajun luokkanousun. Tiedän, että tämä on se suurin punainen vaate. Hän etsii jatkuvasti elämästäni asioita, joilla pyrkii osoittamaan "huonommuuteni" ja pyrkii sabotoimaan elämääni monin tavoin. Pohjallahan tässä on ilmeisesti kateus. En ole kuitenkaan luonteeltani koppava, jonka ymmärtäisin häntä ärsyttävän, oikeastaan päin vastoin. Olen hyvin pidetty ihminen, minulla on paljon ystäviä. Tietysti olen sen virheen tehnyt, että olen vastannut hänelle samalla mitalla ja myös jättänyt usein hänet täysin huomiotta. Narsisti ja minä olemme vastakkaista sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myönnän kärsiväni läheisriippuvuudesta. Kontrolloin ja haluan "hoitaa" alkoholi ongelmaista puolisoani. Teen kaikkeni jotta hänellä menisi paremmin, loppujen lopuksi teen vain hallaa sekä itselleni, että hänelle, koska yritän ohkata hänen elämää. Narsisti haluaa että häntä palvotaan, läheisriippuvainen taas tekee kaikkensa että toinen voisi paremmin, unohtaen oman olemassa olonsa. Tää on aika rasittavaa enkä uskalla erota edes ;(
Minulla sama tilanne! Olisi kiva välillä päästä juttelemaan tästä enemmän samaa kokeneen kanssa. Itselläni tähän tilanteeseen liittyy myös minuun kohdistunutta väkivaltaa.
Minun kohdalla ei ole ollut väkivaltaa, mutta minuun kohdistunutta pettämistä, jonka olen jostain syystä antanut anteeksi. Samoin kuin kaikki kännireissut joista on ollut harmia enemmänkin, luultavasti pelkään jääväni ikisinkuksi, en tiedä. Aina sanon nyt erotaan, ja lopulta sanon että ensi kerran jälkeen ero tulee. No ei se tule. Jonkun muun täytyisi tehdä se ratkaisu, ehkä pelkään etten löydä vastaavaa reppanaa tilalle ;(
Olen tullut pohdinnoissani siihen tulokseen, että narsistit varmaan jossain määrin pariutuvat kaltaistensa kanssa.
Itsekin tunnen miehen, joka on ihan avoimesti todella ilkeä varsinkin niille, jotka katsoo jotenkin olevan itsensä alapuolella. Hän on väkivaltainen eläimiä kohtaan, valehtelee, manipuloi, varastaa, pettää vaimoaan jne. Oikea helmi siis. Itse en katselisi sekuntiakaan. Vaimon on pakko olla tietoinen näistä ominaisuuksista, mutta hyvin tuntuu avioliitto kestävän ja kulissit pysyvät pystyssä. Epäilen, että siinä on todennäköisesti kaksi samanlaista toisensa löytäneet.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kategoriaan uhri kuuluu, jos häntä sekän vihataan, että halveksitaan?
Tiedän, että tuntemani narsisti vihaa minua aivan silmittömästi. Olen periaatteessa alempaa sosiaaliluokkaa kuin hän, mutta tehnyt melko rajun luokkanousun. Tiedän, että tämä on se suurin punainen vaate. Hän etsii jatkuvasti elämästäni asioita, joilla pyrkii osoittamaan "huonommuuteni" ja pyrkii sabotoimaan elämääni monin tavoin. Pohjallahan tässä on ilmeisesti kateus. En ole kuitenkaan luonteeltani koppava, jonka ymmärtäisin häntä ärsyttävän, oikeastaan päin vastoin. Olen hyvin pidetty ihminen, minulla on paljon ystäviä. Tietysti olen sen virheen tehnyt, että olen vastannut hänelle samalla mitalla ja myös jättänyt usein hänet täysin huomiotta. Narsisti ja minä olemme vastakkaista sukupuolta.
Tietääkö tämä narsisti, että tiedät hänen olevan narsisti? Narsisti voi kokea uhkana ja epämiellyttävinä ihmiset, jotka näkevät hänen lävitseen.
Minulla sama tilanne! Olisi kiva välillä päästä juttelemaan tästä enemmän samaa kokeneen kanssa. Itselläni tähän tilanteeseen liittyy myös minuun kohdistunutta väkivaltaa.