Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako talvitakkia omistat?

Vierailija
08.03.2018 |

Tahtoisin uuden untuvatakin alennusmyynnistä mutta oikeasti en ehkä tarvitse. Mulla on 8v vanha Joutsenen untuvatakki, kevytuntuvatakki ja 2 villakangastakkia. Villakangastakeilla entosin tarkene pakkasella Ja niihin tarttuu ikävästi kaikki karvat ja kaulahuivien nukka.
Yritän perustella miksi mun tarvitsis hankkia uusi takki (olen niin kyllästynyt vanhoihin)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaa ei valvota puolueettomasti

Näkemykset ovat kaukana toisistaan, ja niiden paikkansapitävyyttä on mahdoton tarkistaa. Untuvatuotteidensa eettisyydestä palkitun Fjällrävenin kestävän kehityksen päällikön Aiko Boden mukaan yksikään puolueeton taho ei valvo alan toimintaa.

- Yksi iso ongelma on, että kukaan ei ole tehnyt kelvollista tutkimusta aiheesta.

Viime vuonna perustettu eettisen untuvan kansainvälinen sertifikaatti Responsible Down Standard käy kyllä tutkimassa asiakasmerkkiensä tuotantotiloja, mutta heilläkään ei ole elävänä kynimisen yleisyydestä tietoa.

Vaikka luvuista on kiistaa, elävänä nyppimistä todistetusti tapahtuu, eikä sitä ole vaikea löytää. Pohjoismaissa untuva nousi otsikoihin, kun Ruotsin television Kalla Fakta -ohjelma kuvasi vuonna 2009 Unkarissa untuvadokumentin Elävältä kynityt. Ohjelmassa näytetään koko elävänäkynimisprosessi.

Dokumentin tekijät vahvistivat tuolloin omissa tutkimuksissaan eläinoikeusjärjestöjen arviot oikeiksi.

- Haastattelemistamme 10 unkarilaisesta ja 20 kiinalaisesta untuvantuottajayrityksestä noin 90 prosenttia kertoi tarjoavansa elävistä linnuista kynittyä untuvaa. Nämä yritykset ovat alan suurimpia tuottajia, kertoo ohjelman toimittaja Per Hermanrud.

Hermanrudin mielestä teollisuuden esittämää prosentin tai kahden arvioita on syytä epäillä, sillä elävänä nyppiminen ei ehkä ole kaunista, mutta kannattavaa se on.

- Kuolleen linnun voi kyniä kerran, mutta elävän neljä tai viisikin kertaa. Elävänä kyniminen on siis monta kertaa tuottavampaa.

Valvonta kasvattaa hintaa, ei kiinnostusta

Tuotantotapojen valvominen sen sijaan on kallista ja vaikeaa, ja kaatuu kokonaan untuvatuotteita valmistavien firmojen niskaan. Ehrnrooth arvelee, ettei tuotantoa tästä syystä juurikaan valvota.

- Kaiken alan kestävän kehityksen ongelma on, ettei se yleensä tuota rahaa käydä farmeilla katsomassa oloja. Valvominen nostaa tuotteen hintaa, eikä suuri osa kuluttajista vielä ole valmiita maksamaan enemmän eettisesti tuotetusta tuotteesta.

"Halvoin harvoin eettistä"

Ruuth päätyi käyttämään mallistossaan kierrätettyä untuvaa, jotta pystyi varmistumaan materiaalin eettisyydestä.

- Hain lopulta untuvan kierrätyskeskuksesta, sillä untuvan alkuperästä on hankala varmistua. Se on kuitenkin vain oma valintani. En halua osallistua untuvatuotannon ongelmiin.

Kun valmistajatkaan eivät tiedä käyttämänsä untuvan alkuperää, kuluttajalle sen selvittäminen on lähes mahdotonta. Ehrnroothin mukaan hinnasta voi silti päätellä jotakin.

- Kuluttajalle valitseminen on todella vaikeaa, mutta halvin on harvoin eettistä.

https://www.ess.fi/uutiset/art2278145

Vierailija
22/26 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt, lämmin toppatakki ulkoiluun.

Lyhyt untuvatakki. Tätä en oo paljon pitänyt.

Pitkä untuvatakki pakkaspäiviin. Niitä täällä pohjoisessa riittää.

Kevyt toppatakki pikku pakkasiin.

Villakangastakki parempiin menoihin.

Sit hiihtoon oma takki, ei oo toppaa, mut talvikäyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on seitsemän talvitakkia: kaksi villakangastakkia, joista toinen lyhyt, toinen reisimittainen, kolme kevyttoppatakkia, joista yksi on pitkähkö ja kaksi muuta lantiomittaisia, lisäksi vielä yksi paksu untuvatakkki ja yksi paksu toppatakki. Töissä olen päivittäin paljon ulkona, joten tykkään, että on joka säähän sopiva talvitakki. Villakangastakkeja en töissä käytä.

Vierailija
24/26 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Puolipitkä untuvatakki, jossa aitoa turkista hupussa.

2. Yksi pitkä musta villakangastakki.

3. Yksi puolipitkä beige villakangastakki.

4. 20 vuotta vanha puolipitkä ruskea minkkiturkki, ei ole ollu tänä talvenakaan niin kylmää, et olis sitä tarvinnut.

Vierailija
25/26 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Toppatakki, 2 reisipituista villakangastakkia, 1 nilkkapituinen villakangastakki. Näillä pärjään talvet kelissä kuin kelissä ja kaikissa tilaisuuksissa ja vaihtelunhalukin tulee tyydytettyä.

Vierailija
26/26 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi talvitakki, mutta ei yhtään talvikenkiä :)

Miten sä olet pärjännyt talven?

Takki on uusi ja lämpöinen, villasukat mahtuu noihin nahkatennareihin, ok, vähän liukkaat kyllä ovat. pipo ja nahkasormikkaat löytyy myös, ja tuultapitävät ulkoiluhousut, niiden alla sitten pitkikset. Kesällä vaan taitaa nuo tennarit olla liian väljät :O, ja juu, ne on siis ainoat. Täytyy jostain löytää uudet, ja ensi talveksi yritän löytää talvikengät, ei tämä ihan herkkua ole ollut, mutta siis olen pärjännyt ihan hyvin.

Hyvä. Sun jaloista olikin huolissani, mutta on sentään nahkatennarit ja villasukat:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi