Lapselleni ei anneta peliaikaa koripallossa
Poikani on pelannut koripalloa samassa seurassa ja sama valmentaja. Hän on nyt 11-vuotias. Poika on saanut tsemppipalkintoja ja ollut monissa matseissa eniten pisteitä tehnyt pelaaja. Kun joukkueella on matseja, myös uudet joukkueeseen vasta tulleet pelaajat saavat pelata yhtä paljon kuin hän. Mielestäni tämä on väärin, koska miten poikani voi kehittyä, jos on nyt samalla viivalla vasta-aloittaneiden kanssa. He kehittyvät, poikani ei. Seurassa ei ole ns parempitasoisten joukkuetta ikäluokassa. Isoissa seuroissa on kuulema tasojoukkueita. Ärsyttävä tilanne. Onko jotain vinkkejä?
Kommentit (21)
Muut saavat pelata yhtä paljon kuin hän. Reilu peli. Ei se sinun lapsesi mikään stara ole, vaikka itse niin luulisitkin. Koripallo sattuu muuten olemaan joukkuepeli.
Miten ne uudet pelaajat kehittyis, ellei ne sais peliaikaa? On se kumma, ellei poikas kehity samalla peliajalla:)
No lähetä se Markkasen jäljissä Chigaco Bullsseihin, kun kerran on niin superlahjakas erikoisdonkkaaja.
No vaihda seuraa jos kaikki pelaa-malli ei kiinnosta. Tutkimusten mukaan tuo tosin tuo menestystä joukkueelle enemmän kuin muut mallit.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne uudet pelaajat kehittyis, ellei ne sais peliaikaa? On se kumma, ellei poikas kehity samalla peliajalla:)
Yleensä treeneissä kehitytään, ei peleissä. Ilmoita poika c- junnuihin jos on niin hyvä. Pärjäisikö siellä ja saisiko peliaikaa? Meillä pari miniä pelasi ceessä välillä mutta jäivät vähän jalkoihin.
11-vuotiaille lapsille tärkeämpää on yhdessä pelaaminen kuin kilpailu joukkueen kesken. Siksi kaikki saavat pelata saman verran.
Oman lapseni muodostelmaluisteluharrastus alkoi olemaan tuossa iässä sen verran järjetöntä, että pistin koko hommalle stopin. Tyttö tykkäsi käydä treeneissä, oli kiva joukkue ja harrastus sekä laji oli mukava, mutta ei vaan ollut tarpeeksi hyvä...!
Mua vaan jyrppi maksaa harrastusmaksut (useampi sata euroa kuukaudessa) , kisamatkat (sis. satunnaiset hotelliyöpymiset, bussimatkat), joukkueiltamat (meikkaus/kampausopastusta) ja kisapuvut jne ja sitten lapsi ei päässyt ikinä kisoissa jäälle. Nyt tyttö käy kerran viikossa tanssissa, syksy 50e kevät 60e. Ja saa näytöksissä esiityä just niin paljon kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Äidit on lasten joukkuepelien syöpä.
Mun pojan futisjoukkueessa isät on olleet suurempi ongelma.
Näin se on juuri tasapuolista, että kaikille sama minuuttimäärä peliaikaa. Monessa lajissa sitä ohjenuoraa ei ole, joten on "huippulahjakkuuksia", jotka saavat huomiota ja mahdollisuuden loistaa ja sitten on kaikki ne muut. Koripallo on sillä tavalla taktinen ja mielenkiintoinen, että siinä tarvitaan pelisilmää ja taitoja. Nämä kehittyvät vain pelaamalla. Toisaalta koriksessa voi kehittyä vielä 12-vuotiaana lajin aloittava. Monessa muussa lajissa silloin on turha aloittaa, jos tähtää huipulle.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on juuri tasapuolista, että kaikille sama minuuttimäärä peliaikaa. Monessa lajissa sitä ohjenuoraa ei ole, joten on "huippulahjakkuuksia", jotka saavat huomiota ja mahdollisuuden loistaa ja sitten on kaikki ne muut. Koripallo on sillä tavalla taktinen ja mielenkiintoinen, että siinä tarvitaan pelisilmää ja taitoja. Nämä kehittyvät vain pelaamalla. Toisaalta koriksessa voi kehittyä vielä 12-vuotiaana lajin aloittava. Monessa muussa lajissa silloin on turha aloittaa, jos tähtää huipulle.
Kyllä aika monessakin lajissa voi vielä vaihtaa aikuisuuden kynnyksellä, jos on lahjakas ja harrastaa monipuolisesti urheilua, niin huipulle ehtii myöhemmikin.
Poikasi pitää vain määrätietoisesti harjoitella taitojaan, treenatta fysiikkaansa ja opiskella peliä.
Suosittelen ensiksi liittymään myös vanhempaan ikäluokkajoukkueeseen seuran sisällä ennen seuran vaihtoa, jos nykyinen valmentaja on hyvä ja seurassa hommat hoidossa. Ainakin minä olen kehittynyt näin.
Siis hänhän SAA peliaikaa?? Mun 9v pelaa myös korista ja hänen joukkueessaan on ennemmin ongelmana se, että valmentajat peluuttavat ns. hyviä liikaa, ja heikommat istuvat penkillä vaikka heidät on varta vasten peliin pyydetty (omani on näitä keskivertoa parempia pelaajia joten en hänen puolestaan valita). Tuo nakertaa minusta joukkuehenkeä ja poikien motivaatiota. Ja ei ne 3 parasta voi kuitenkaan keskenään muodostaa joukkuetta. Toisaalta ymmärrän että ratkaisevissa turnauspeleissä ja sarjan finaaleissa haetaan sitä voittoakin. Valmentajilla ei ole helppoa.
Mutta meidän seurassa ikäluokan taitavimmat pyydetään usein paikkaamaan vuotta vanhempien peleihin, ei teillä ole tällaista mahdollisuutta?
Itse yrittäisin selittää lapselle, että koris on joukkuelaji ja kaikkien pitää saada kehittyä. Jos lapsesi on tosi tyytymätön (siis itse, ilman sinun yllyttämistä) niin ehkä sitten vaihtoa isompaan seuraan voisi harkita.
Vierailija kirjoitti:
11-vuotiaille lapsille tärkeämpää on yhdessä pelaaminen kuin kilpailu joukkueen kesken. Siksi kaikki saavat pelata saman verran.
Oman lapseni muodostelmaluisteluharrastus alkoi olemaan tuossa iässä sen verran järjetöntä, että pistin koko hommalle stopin. Tyttö tykkäsi käydä treeneissä, oli kiva joukkue ja harrastus sekä laji oli mukava, mutta ei vaan ollut tarpeeksi hyvä...!
Mua vaan jyrppi maksaa harrastusmaksut (useampi sata euroa kuukaudessa) , kisamatkat (sis. satunnaiset hotelliyöpymiset, bussimatkat), joukkueiltamat (meikkaus/kampausopastusta) ja kisapuvut jne ja sitten lapsi ei päässyt ikinä kisoissa jäälle. Nyt tyttö käy kerran viikossa tanssissa, syksy 50e kevät 60e. Ja saa näytöksissä esiityä just niin paljon kuin muutkin.
meillä myös tyttö muodostelmaluistelun tulokasjoukkueessa eikä koskaan pääse kisoissa kun alkuverkkaan. Kummasti vielä motivaatio riittää. Onhan se hassua ostaa monen sadan kisapuku jota ei pääse käyttämään kun seuran joulujuhlassa. Toisaalta heikompaan joukkueeseen voisi päästä kisoihinkin mutta harjoitukset kauempana joten näillä mennään. No ainakin tyttö oppii nöyryyttä ja epäonnistumista jos ei muuta, nämäkin tärkeitä taitoja :). Raha kieltämättä kirpaisee.
Laita vanhempien ikäluokkien kanssa pelaamaan. Niinhän lahjakkaat aina toimivat.