Kuinka paljon ihmiset oikeen juo alkoholia?
Kävin lääkärissä ja lääkärihän kysyi polttamiset ja juomiset. Kerroin rehellisesti, että juon kerran viikossa. Lääkäri totesi, että juominen vähäistä.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertojen määrä ei mun mielestä yksin määritä käytön vähäisyyttä. Kerran viikkoon kaatokännit on jo reippaasti riskikäyttöä, kun yksi viinilasi vaikka sunnuntaiaterialla on varsin vähäistä.
Ite juon ehkä kymmenkunta alkoholiannosta vuodessa ja koskaan en kolmea enempää kerralla; moni tituleeraa (väärin perustein) absolutistiksi. Se olisi musta turhaa elämän hankaloittamista jos pitäisi miettiä että eihän tässä vain ole alkoholia. Jos alkaa vähänkään tuntua alkoholin mieltä samentava vaikutus lopetan heti (siitä tunteesta en pidä).
Minä olen absolutisti. Mut nyt en oikein ymmärrä, miten esim. huoltsikalta ostetusta kahvista tai itse korkattu limpparipullo tai hanasta otettu vesi, niin miten näistä pitäisi miettiä ettei vaan ole alkoholia?
Tarkoitin lähinnä juhlia ja muiden tarjoamisia. Se jyrkkä mentaliteetti ettei voi johonkin vakaumukseen perustuen; juon minkä juon (yleensä en). Toki alkoholistille absolutismi on yleisesti ainoa toinen vaihtoehto. En minäkään huumeita kokeilisi, mutta niistä ei yleensä tarvitse kahvipöydässä murehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja lääkärihän kysyi polttamiset ja juomiset. Kerroin rehellisesti, että juon kerran viikossa. Lääkäri totesi, että juominen vähäistä.
Juot kerran viikossa? Mitä se tarkoittaa? Käyt kirkossa ehtoollisella, vai juot kaiken käsiisi saaman alkoholin niin kauan kuin olet tajuissasi?
En kumpaakaan näistä vaihtoehdoista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kertojen määrä ei mun mielestä yksin määritä käytön vähäisyyttä. Kerran viikkoon kaatokännit on jo reippaasti riskikäyttöä, kun yksi viinilasi vaikka sunnuntaiaterialla on varsin vähäistä.
Ite juon ehkä kymmenkunta alkoholiannosta vuodessa ja koskaan en kolmea enempää kerralla; moni tituleeraa (väärin perustein) absolutistiksi. Se olisi musta turhaa elämän hankaloittamista jos pitäisi miettiä että eihän tässä vain ole alkoholia. Jos alkaa vähänkään tuntua alkoholin mieltä samentava vaikutus lopetan heti (siitä tunteesta en pidä).
Öö...millaisessa tilanteessa oikein muka joutuisi miettimään, onko juomassaan alkoholia vai ei? Kyllähän sen kai nyt aina tietää, mitä on juomassaan on. Ei kai ole tavallista, että joku tulee vaikka maitolasiin salaa lirauttamaan viinaa? Mikä voisi olla sellainen juoma. että joutuisi oikein miettimään, että mahtaako siinä alkoholia olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juot kerran viikossa? Mitä se tarkoittaa? Käyt kirkossa ehtoollisella, vai juot kaiken käsiisi saaman alkoholin niin kauan kuin olet tajuissasi?
Niinno, on sitten aika vaikea sanoa "juon kerran viikossa" - tiedon perusteella, onko se vähäistä vai vai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö...millaisessa tilanteessa oikein muka joutuisi miettimään, onko juomassaan alkoholia vai ei? Kyllähän sen kai nyt aina tietää, mitä on juomassaan on. Ei kai ole tavallista, että joku tulee vaikka maitolasiin salaa lirauttamaan viinaa? Mikä voisi olla sellainen juoma. että joutuisi oikein miettimään, että mahtaako siinä alkoholia olla?
En juomia tarkoittanutkaan sillä. Esimerkkinä rommilla kostutettu kakku. Absolutisti käsittääkseni kieltäytyy siitäkin.
Viimeaikoina noin 10 kertaa kuussa. Viime vuonna meni enemmän.
En juo väkeviä. Lasi viiniä tai yksi lonkero. Noin kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen absolutisti. Mut nyt en oikein ymmärrä, miten esim. huoltsikalta ostetusta kahvista tai itse korkattu limpparipullo tai hanasta otettu vesi, niin miten näistä pitäisi miettiä ettei vaan ole alkoholia?
Tarkoitin lähinnä juhlia ja muiden tarjoamisia. Se jyrkkä mentaliteetti ettei voi johonkin vakaumukseen perustuen; juon minkä juon (yleensä en). Toki alkoholistille absolutismi on yleisesti ainoa toinen vaihtoehto. En minäkään huumeita kokeilisi, mutta niistä ei yleensä tarvitse kahvipöydässä murehtia.
Ei kai tuo juhlissakaan mitään miettimistä aiheuta?E i kai kukaan viiniä mehuna tarjoa, eikä yleensä tarvitse miettiä, onko kahvin sekaan kaadettu kenties konjakki valmiiksi, tai että voisikohan tämä olut olla kenties alkoholitonta vaikka onkin kolme tolppaa etiketissä?
Tai mistäs minä tiedän millaisissa juhlissa sinä oikein käyt.
Olen suurkuluttaja. Se on vaan niin ihana rentouttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, ok. Mä sanoin taas juovani kahden viikon välein ja nyt on diagnoosina alkoholin väärinkäyttö. :D Viimeksi olen nyt lähiaikoina juonut kylläkin helmikuussa kun oli synttärit.
Olisikohan syynä ollut kerralla nautittu määrä? :)
Mielestäni säännöllinen useammin kuin kahdesti viikossa nautittuna yli 4 annosta tai selkeä humalahakuisuus harvoinkin juotaessa on riskikäyttöä, vaikkei itsessään vielä kovin suuria riskejä aiheuta (jos jätetään kasvanut onnettomuusriski juopuneena huomiotta).
No jos 1-4 annosta kahden viikon välein on väärinkäyttöä niin sitten.
Tuo diagnosoiva (entinen) lääkärini ei muutenkaan ollut kirkkain tähti. Kun valitin sietämätöntä ahdistusta hänen vastauksensa oli "ahdista takasin" ja hörönauru päälle.
Kiva vaan tän diagnoosin kanssa kun en saa enää tarvittavaa apua sairauksiini. Kiitos sulle, lääkäri T.N.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno, on sitten aika vaikea sanoa "juon kerran viikossa" - tiedon perusteella, onko se vähäistä vai vai.
Tietty on vaikea, mutta kerroin vain, mitä lääkäri totesi. En muuta.
Olen jo vuosia käyttänyt ottomitta -sovellusta, niin ei tarvitse arpoa, kuinka paljon tulee juotua. Vuosikulutus näyttää 338 annosta, eli noin 6,5 annosta viikossa.
Yleisimmin juon 5-6 paukkua lauantaisin yhtä monen tunnin aikana, joten juurikaan yli 0,5 promillen ei päästä (minun kokoisellani ja ikäiselläni tyypillä yksi 4 cl:n paukku tuo 0,22 promillea ja laskennallinen palamisaika ihmisellä on 0,125 promillea tunnissa).
Joskus esim pitkän kaavan juhlissa tulee juotua enemmänkin, mutta tahti on se paukku/tunti ja kun laskuri näyttää, että promille lähestyy, sitten lopetan. Tämä sopii minulle. Pienissä sievissä on kiva olla toisinaan, mutta kännin puolelle en halua lipsahtaa.
Arkiaamua edeltävänä päivänä en juo pisaraakaan. Ei siinä mitään periaatejuttua ole, mutta ei vaan kiinnosta. Pidän alkoholinkäyttöäni hyvin kohtuullisena kumpaankin suuntaan.
Minä juon joka perj.ja la ilta viiniä :D se on tosi ihanaa rankan työviikon jälkeen. viikolla on sitten yleensä 1 tai 2 iltakaljaa, sekin rentouttaa kun katsoo telkkaa. Olen keski-ikäinen yksin asuva työelämässä oleva nainen. Ja jos jonkun mielestä tämä liika käyttöä, ei mua kiinnosta pätkääkään. Olen täysin terve liikunnallinen ihminen! Oma on asiani jos juon :D
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kerran viikossa on paljon jos juo useamman annoksen kerrallaan.
Itse juon alkoholia 2-4 kertaa vuodessa ja mielestäni se on vähäistä käyttöä.
Minäkin juon , juuri noin monta kertaa vuodessa.
Viimeksi päädyin yrjön peittämänä putkaan ja sain päiväsakkoja järjestysmiehen pahoinpitelystä.
En muista illasta mitään.olen nainen 50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etkö sinä nyt herranjumala saa suutasi auki? Taidat käydä kaiken maailman kosteissa kissanristiäisissä? Sitä paitsi, ei kahvipöytään alkoholi kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo juhlissakaan mitään miettimistä aiheuta?E i kai kukaan viiniä mehuna tarjoa, eikä yleensä tarvitse miettiä, onko kahvin sekaan kaadettu kenties konjakki valmiiksi, tai että voisikohan tämä olut olla kenties alkoholitonta vaikka onkin kolme tolppaa etiketissä?
Tai mistäs minä tiedän millaisissa juhlissa sinä oikein käyt.
Kuten aiemmin jo vastasin ajatuksena juhlissa (siis ei "juhlissa", vaan sunttärit, sukujuhlat yms) tarjotaan monasti leivonnaisia (kohtuu yleistä kostutus rommilla tai liköörillä) ja juomaa jos jonkinlaista (osa itse tehtyjä, eikä mitään keppanapulloja/tökkejä). Kuitenkin vähän lillukan varsiin sotkeutumiseksi tämä nyt menee. Itselleni ideologiset perusteet ovat vähän punainen vaate. Tehdään jotain uskosta johonkin. Eikö oma tuntemus ja tahto ole tarpeeksi ilman ideologiaa?
Ap, kun juot kerran viikossa, niin sinun pitäisi juoda noin 16 keskiolutpullollista kerralla (tai vastaava määrä alkoholia muusta juomasta), jotta pääsisit alkoholin keskimääräiseen kulutukseen.
Osa porukasta juo varmaan aivan hirveitä määriä... mulla kuluu noin 10 alkoholiannosta VUODESSA. Tänä vuonna en ole vielä juonut lainkaan alkoholia.
Riippuu ihan ihmisestä mikä on vähän ja mikä paljon.
Juon viiniä ehkä kerran kuussa pari lasia illassa. Se yksi pullo kestää 2 iltaa. Se ei mielestäni ole paljon.
Ystäväni (nainen) taas juo joka ilta vähintään 3 lonkeroa tai kaljaa, sekä vetää perseet olalle-kännit lähes joka viikonloppu. Se on mielestäni todella paljon.