Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Restonomiopinnot ovat ihan kuraa, eivätkä edes auta pääsemään mihinkään parempiin hommiin:( Pettymys.

Vierailija
08.03.2018 |

Olen tehnyt yli kymmenen vuoden työuran ravintola-alalla tarjoilijana, vuoroesimiehenä ja sekatyönaisena. Viime vuonna alkoi tuntua, että en jaksa enää tätä perushommaa, haluan paremmat työajat ja pois suorittavasta työstä.

Luonteva valinta oli sitten hakea restonomiopintoihin. Kyselin kouluilta kaikkea mahdollista ja kovasti vakuuttelivat, että tämä koulutus varmasti auttaa minua tavoitteissani ja että restonomit eivät tee tarjoilijan töitä.

Totuushan on se, että suurin osa ravintolapuolen restonomeista todellakin tekee ihan sitä samaa suorittavaa työtä kuin tarjoilijakin. Voivat toki olla vuoropäälliköitä tms. vähän paremmassa asemassa, mutta työnkuvaa tai työaikoja se ei ihan älyttömästi muuta. Ravintolapäälliköitä myöten. Päälliköillä vaan on ne toimistohommat lisäksi, ne tehdään aamulla ja illaksi suorittavaan.

Lisäksi olen tehnyt niin paljon ja monessa paikassa jo alalla töitä, että tajusin jo osaavani miltei kaiken tarvittavan. Tämä koulu ei hyödytä minua juuri mitenkään, kun kurssisisältöjä katselin.

Ensi viikolla pitäisi lähteä palkattomaan harjoitteluun, "opettelemaan" miten tehdään mm. tilauksia ja työvuorolistoja, toki myös ravintolan perustöitä, sillä ei niitä tilauksia ja listoja tehdä 8h päivässä. Palkattomana.

Taidan jättää tämän koulun kesken ja hakea nyt keväällä uudestaan jotain muuta, ei tämä ole sitä mitä piti. Ja minähän en ilman palkkaa lähde yhteenkään kuppilaan töihin tekemään hommia, joita olen tehnyt palkallisena ennenkin, ei se nyt niin kivaa ole.

Miten te muut restonomit olette työllistyneet, ja mihin?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan