Onko sinulla sellainen päähänpinttymä, että ruuan pitää olla kevyttä ja vähäkalorista?
Tuntuu että monella on sellainen käsitys, että ruoka on terveellistä silloin, kun siinä on vähän kaloreita. Jos ruoka-annokseen sisältyy esimerkiksi majoneesia, niin usein ihmiset alkavat heittämään vitsiä että "heh heh, ompas nyt kyllä superterveellistä, kyllä nyt suonet tukkeutuu". Koska eihän ruoka ole välttämättä epäterveellistä, vaikka siihen sisältyisi jokin aines, jossa on runsaasti kaloreita/rasvaa? Eihän sitä majoneesia voi syödä samalla tavalla ja samoja määriä kun jotain tomaattia tai broilerin rintafilettä, mutta en vaan mitenkään näe esimerkiksi juuri majoneesia epäterveellisenä tuotteena.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä tulee aina ajateltua että annokset olisivat kevyitä. Tiedän että rasva ei ole epäterveellistä, mutta silti jotenkin alitajuisesti tulee välteltyä rasvan käyttöä. Jollain tavalla ajattelen aina syödessäni sitä kalorimäärää mitä syön.
Oletko hoikka/normaalipainoinen?
Terveellistä ruokaa, siis ei mitään kevytkermoja, -juustoja, -majoneesia, -margariinia jne.
En ajattele, että ruoan pitäisi olla kevyttä, mutta mieluiten vähäkalorista. Kyllä, minulla on ongelmia ruoan kanssa.
Enkä nyt tarkoita, että kaikilla kevyesti syövillä olisi ongelmia - vain minulla henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ajattele, että ruoan pitäisi olla kevyttä, mutta mieluiten vähäkalorista. Kyllä, minulla on ongelmia ruoan kanssa.
Enkä nyt tarkoita, että kaikilla kevyesti syövillä olisi ongelmia - vain minulla henkilökohtaisesti.
Eikö ruoka ole kevyttä nimenomaan silloin kun se on vähäkalorista?
Ei ole. En ole koskaan laskenut kaloreita.
Annoskokoon tuijotan (nykyään) vähän, että pysyy kohtuudessa. Käytän pienempää lautasta niin ei tuu mätettyä liikaa kerralla.
Ei. Ruuan pitää olla tuoretta, hyvää ja ravitsevaa. Käytän todella rasvaisia tuotteita (täysmaito, kerma jne) ruuanlaitossa ja kompensoin sen annoskoossa. Olen normaalipainoinen.
Ruuan terveellisyyttä ei mitata kaloreilla. Runsaskalorista ruokaa tarvitsee syödä vähän toisin kuin vähäkalorista.
Et nöe majoneesia epäterveellisenä???? En taas yhtään ihmettele miksi suomi on löskejä täynnä.... Ruoan TULEE OLLA vähäkalorista,jotta ylläpitää täydellisen kropan!!!
Ei. Syön vain makkaraa ja suklaata. Saakohan jostain muuten suklaamakkaraa tai makkaraa suklaakastikkeella. Mmmmm
Colette kirjoitti:
Et nöe majoneesia epäterveellisenä???? En taas yhtään ihmettele miksi suomi on löskejä täynnä.... Ruoan TULEE OLLA vähäkalorista,jotta ylläpitää täydellisen kropan!!!
Majoneesissa ei ole mitään epäterveellistä.
Ihme että ihmiset ei vielä tänäpäivänäkään tajua näitä kalori asioita. Totta kai on aina hyvä vähän katsoa mitä syö. Mutta ei se ruoka oikeestaan ole se paha juttu. Vaan se että ihniset ei kuluta sitä kalorimäärää minkä syö.
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Mutta! Majoneesi on pahaa :D
En ole ikinä laskenut kaloreita ja BMI on 19 paikkeilla. Syön muuten terveellisesti, eli paljon vihanneksia ja vältän sokeria ym (rasvaa siis en millään tavalla), joten mua usein pidetään jonain kaloritietäjänä -_-
Kysellään, että paljo tässä ja tässä on kaloreita, kuvitellaan että kalorit on se mikä mua kiinnostaa.
Oikeasti en tiedä kaloreista mitään. Juon kermaa ja käytän surutta rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ruoka ole kevyttä nimenomaan silloin kun se on vähäkalorista?
Mä näen asian vähän eri tavalla. Esim. salaatti, jossa on salaatinkastiketta on kevyt, mutta ei vähäkalorinen.
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Majoneedi valmistetaan ruokaöljystä, kananmunasta, etikasta ja mausteista. Korkea kolesteroli kananmunan kelt takia. Siinä on 740kcal/100g. Puolet enemmän kuin suklaassa. HELVETIN TERVEELLISTÄ,jatka samaan malliin!!!
Vierailija kirjoitti:
Ruuan terveellisyyttä ei mitata kaloreilla. Runsaskalorista ruokaa tarvitsee syödä vähän toisin kuin vähäkalorista.
Niin, kaiken lisäksi rasvaa ja proteiinia sisältävä ruoka tekee helpommin kylläiseksi ja pitää nälän paljon pidempään poissa ja verensokerit stabiilina, kuin jokin teollinen hiilarimössö ja transrasvat.
Juuri oli juttua vähän aikaa sitten, miten lasten suolistosairaudet ovat lisäntyneet eksponentiaalisesti.
MIKSI? Lapsenne ovat päiväkodeissa ihmiskokeessa.
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Majoneedi valmistetaan ruokaöljystä, kananmunasta, etikasta ja mausteista. Korkea kolesteroli kananmunan kelt takia. Siinä on 740kcal/100g. Puolet enemmän kuin suklaassa. HELVETIN TERVEELLISTÄ,jatka samaan malliin!!!
Joo mutta majoneesia ei ookkaan tarkotus syödä samanlaisia määriä kuin suklaata. En usko että kukaan vetää perjantai-iltana 200g majoneesipurkkia.
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
Joo mutta majoneesia ei ookkaan tarkotus syödä samanlaisia määriä kuin suklaata. En usko että kukaan vetää perjantai-iltana 200g majoneesipurkkia.
Majoneesi lisää satija kaloreita ateriaan!!! Mikä vittu teitä vaivaa kun puolustatte tätä paskaa?!?!?!
Kieltämättä tulee aina ajateltua että annokset olisivat kevyitä. Tiedän että rasva ei ole epäterveellistä, mutta silti jotenkin alitajuisesti tulee välteltyä rasvan käyttöä. Jollain tavalla ajattelen aina syödessäni sitä kalorimäärää mitä syön.