Taidan olla masentunut, mutten hae apua leiman vuoksi
En halua mihinkään merkintää siitä, että minulla on mt-ongelmia. Onko tahoa, josta ei merkitä esim. omakantaan mitään, vaikka kävisin juttelemassa?
Olen aiemmin ollut lääkityksellä, mutta siitä on niin kauan, yli 10v., ettei se ilmeisesti hoitavalla taholla näy. Silloin lääkitys auttoi.
Neuvoja?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitettavasti leimaantuu masennusdiagnoosin vuoksi. t. sairaanhoitaja
Millä tavalla? Papereissani lukee vakavasti masentunut, mutta ei siitä mitään haittaa ole vielä ollut.
...niin vielä. Odotas, kun sairastut johonkin muuhun ja yrität siihen saada apua, niin leimataan luulotautiseksi ja sekopääksi eikä mitään tutkita. Kyllä se seuraa siellä perässä.
Jos seuraa niin seuratkoon. Ammattitaidottomuus ja asiattomuus hoitohenkilöstön taholta johtaa oikeustoimiin törttöjä kohtaan.
Lievin toimi on kirjallinen valitus hoitoyksikön vastuulääkärille ja/ tai tämän esimiehelle. Nimet ja muut tiedot ylös!
Enemmän kohtelu riippuu potilaan käytöksestä ja asenteesta: fiksua kohdellaan hyvin.
Se on minusta väärin, että Suomessa ei enää voi mennä lääkärille in gognito. Kaikki käynnit menevät kantaan. Sinne menemistä ei kuulemma (lääkäri sanoi mulle) pysty estämään.
Sitten voi toki kieltää kantatietojen näkymisen, mutta tietyt tahot vaativat saada nähdä kantatiedot ennen kuin jotain saa.
Järkyttävä epäkohta, että ihmiset eivät uskalla enää mennä mt-syistä lääkäriin. Ennen uskalsi mennä yksityiselle, kun tiedot eivät näkyneet kuin heidän järjestelmässä.
Nyt täytyisi mennä Viroon lääkäriin.
Itse kävin kerran terveysasemalla ja lääkäri vaan sanoi, että ulkoile ja keksi joku kiva harrastus, se menee kyllä ohi. Nyt työttömäksi jäätyäni en kehtaa edes ajatella lääkärissäkäyntiä. Saako työttömät hoitoa? Onko pakko kertoa olevansa työtön, jos menee vaikka murtuneen ranteen vuoksi lääkäriin? Hävettää olla työtön. Sieltä tulee lasku, miten sen pystyn maksamaan?
Voi Luullakseni vaikuttaa: vakuutukset, lentolupakirja, adoptio, aselupa, ehkä Jotkut ammatit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elli897 kirjoitti:
Leiman...? Joku leima tai se mitä muut mahdollisesti ajattelevat ovat tärkeämpää kun OMA hyvinvointi ja terveys..? Oikeasti..? Ootko edes tosissasi!?
Tästä on kokemusta. Ystäväni ei halunnut hakea apua "hullun" leiman pelossa, masennus paheni ja päätyi itsemurhaan.
Tuo on juurikin tämän yhteiskunnan suurin hulluus. Tunnen isän, joka hyssytteli ja vähätteli poikansa masennusta, ettei nyt sitten koko perheen maine mene. Suorastaan häpesi ja kielsi muuta perhettä puhumasta kenellekkään poikansa tilasta. Käski vaan mennä lenkille ja ottamaan itteänsä niskasta kiinni. No junan alle meni. Kirkossa mietin, kuinka paljon isä ajatteli alttarilla kukkalaitetta laskiessaan tuttujaan tai naapureitaan.
Tuttu tarina. Isänä perussuomalainen ahdasmielinen juntti. Äiti miehensä vallan alla. Poika jätettiin täysin yksin masennuksen kanssa, vaikka selviä ja vakavia oireita oli kuukausia. Siinä sai isäntä miettimistä, kun avas autotallin oven ja näki poikansa narun jatkeena. Oli ainut lapsi. En tiedä, miten vanhemmilla nykyään menee.
Valitettavasti masennus nähdään "naistentautina" koska naiset on herkempiä ja empaattisempia.
Mun veljellä puhkesi masennus teininä 90-luvulla ja isäni oli myös sitä mieltä, että olet vain laiska. Hän haukkui ja sätti ja patisti veljeäni, jolloin hänen tilansa meni vain pahemmaksi. Lopulta psykoosiin saakka.
Onneksi äitini sairaalahoidon jälkeen vihelsi pelin poikki ja potki isän elämästämme. Vuosien jälkeenkin hän vielä syytti äitiäni, että sinä "paapot pilalle poikamme".
Veljeni voi nykyään hyvin, mutta toipuminen tähän tilaan kesti kymmenisen vuotta ja on itse sanonut, ettei olisi enää hengissä ilman äidin "paapomista".
Jos äiti ei olisi ottanut eroa, veljeni olisi tappanut itsensä jo aikoja sitten. Aivan varmasti.
Mutta arvatkaa mikä tässä kaikessa on "parasta"?
Isäni menetti erossa koko perheensä koska emme kukaan enää halunneet olla hänen kanssaan tekemisissä, joten nyt hänellä itsellään on diagnosoitu vakava masennus =D
Oppia ikä kaikki.
Idiootti.