Hesarissa iso keskustelu laturaivosta - hiihtäjäukot väittävät ettei sellaista ole :)
Olen 51 ja muistan jo omasta lapsuudestani laturaivoavat ukot, ja nykyään kun näitä ”fitness elämäntapana”-ihmisiä on vielä paljon enemmän, niin se on ihan tuikitavallinen ilmiö.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastainen kokemus laturaivosta! Olen erittäin hidas ja huono hiihtäjä ja senpä takia yritin tehdä itselleni omaa latua vähän syrjemmälle. Eikö mitä, ohi paineli virallista latua pitkin kolme eri himohiihtäjää, jotka huutelivat, ettei se latu sinne jatku/ tule hiihtämään tänne paremmalle ladulle / valmiiksi tehdyllä ladulla on parempi harjoitella. Heh, ehkä maaseudulla ihmiset ovat tosiaan ystävällisempiä.
Minä hiihtäessä hämmästelen miten laduilla aina tervehditään vastaantulijoita. Samoja ihmisiä kun näkee kadulla kävelemässä, niin ei saa edes katsekontaktia, mutta hiihtäessä vähintään hymyillään muille.
Näin ainakin Itä-Suomessa.
Laturaivoa on joillekin kaikki huomauttelusta omista vääristä tekemisistä, kuten ladulla kävelystä, koirien ulkoilutuksesta jne. Jos on niin tyhmä, että menee ladulle kävelemään, saa sellaisesta huomauttaminen huolimatta siitä, että ladut ovat pääosin verovaroilla tehdyt. Kävelyä voi sillä perusteella harrastaa moottoritielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuota tapahtuu vain hesessä, tosin mikäpä siellä ei olisi sontaa? Kaikkihan sen tietää että siellä ollaan megakireitä itseriittoisia munapäitä, ja sen takia helsinkiläisillä onkin niin huono maine muualla suomessa.
Paitsi että spandexipyöräily on tullut lännestä, Turun suunnalta, muuhun maahan :D
Lenkkeilyraivoon viimeksi törmäsin, vihainen nuori mies melkein juoksi ylitseni kun tien vasenta reunaa kävelin, hän tuli vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on päinvastainen kokemus laturaivosta! Olen erittäin hidas ja huono hiihtäjä ja senpä takia yritin tehdä itselleni omaa latua vähän syrjemmälle. Eikö mitä, ohi paineli virallista latua pitkin kolme eri himohiihtäjää, jotka huutelivat, ettei se latu sinne jatku/ tule hiihtämään tänne paremmalle ladulle / valmiiksi tehdyllä ladulla on parempi harjoitella. Heh, ehkä maaseudulla ihmiset ovat tosiaan ystävällisempiä.
Minä hiihtäessä hämmästelen miten laduilla aina tervehditään vastaantulijoita. Samoja ihmisiä kun näkee kadulla kävelemässä, niin ei saa edes katsekontaktia, mutta hiihtäessä vähintään hymyillään muille.
14. Sama havainto. Mutta ei saa tietysti olla epäreilu jos hiihtäjiä ja ladulla ramppaavia koirankusettajia on satoja ja tuhansia niin katsekontaktin otto jokaiseen vastaantulijaan on haasteellisempaa kuin kymmenien vastaantulijoiden. Tuo on kuitenkin aito havainto. Erityistä katsekontaktin hakua ja jonkinlaisen kommunikaation hakua joko hymyllä, tervehtimällä tai jollakin lyhyellä repliikillä hiihtokelistä tai hiihdon suotuisista terveysvaikutuksista. Kaakkois-Suomessa.
On myös ihan jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät mutta ei käy kun kaduilta saa paremmat kuvat kun porukkaa kädet oikosina auringossa kuvaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14. Sama havainto. Mutta ei saa tietysti olla epäreilu jos hiihtäjiä ja ladulla ramppaavia koirankusettajia on satoja ja tuhansia niin katsekontaktin otto jokaiseen vastaantulijaan on haasteellisempaa kuin kymmenien vastaantulijoiden. Tuo on kuitenkin aito havainto. Erityistä katsekontaktin hakua ja jonkinlaisen kommunikaation hakua joko hymyllä, tervehtimällä tai jollakin lyhyellä repliikillä hiihtokelistä tai hiihdon suotuisista terveysvaikutuksista. Kaakkois-Suomessa.
Voi, Lapissakin olis niin kiva hiihdellä rauhassa valkoisilla lumilla, kun vaan ei olis niitä miljoonaa vastaantulijaa, jolle pitää huutaa hei. Tervehtimisen ymmärtäisin, jos vastaantulijoita olisi luokkaa pari päivässä.
Laittakaa hiekkaa laduille niin oppivat käyttäytymään...
....niissä kohdissa missä väylä on myös kävelijöille tarkoitettu.
Jos minua alkaa joku hiihtäjä tökkimään niin pienin ne sukset siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ei pianolankaa alamäkeen. Eipä luvattomat ja osaamattomat kauaa laske.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina mukana hiekkaa kävelyretkillä ja kylvän sitä parhaani mukaan. Ei ole niin liukasta kävellä.
Meidän paikkakunnalla aukeaa yleensä joulukuussa lyhyt tekolumirata, jossa olisi kiva käydä lasten kanssa hiihtämässä ennen luonnonlatujen avautumista, mutta se on aina täynnä näitä sauvoilla tökkiviä himohiihtäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos minua alkaa joku hiihtäjä tökkimään niin pienin ne sukset siihen paikkaan.
Miten muka? Et saa nykysuksia edes poikki. Ja kun ehdit edes huomata sinua sauvalla tökätyn, niin hiihtäjä on jo kaukana. Sitä paitsi olet korvausvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spandexsukkulat ovat pelottavia. Suksien jälkeen ne kaivaa avaruuspyöränsä esiin. Ja taas on kaikki tiellä.
Pyörälenkkien välissä ne kaivavat rullasuksensa esille ja menevät lenkille keskelle suurta juoksutapahtumaa, muristen ”väärään suuntaan” juokseville osallistujille. Kun tämä ihmistyyppi haluaa rentoutua, suunnistaa hän uimahallin saunaan ja aloittaa löylynheittokisan jonkun kaltaisensa kanssa.
"Mää rentoudun nyt! Tänne se kauha!" :D
Vierailija kirjoitti:
En ole kovin väärässä kun sanon että ovat puolikaljuja keski-ikäisiä insinöörejä tai tekniikan alan ukkoja. Usein eronneita,
Mitähän ihmisille tapahtuu nuoruuden ja keski-iän välissä kun heistä tulee noin äkäisiä? Poikani kertoi kesällä kuinka hänen lenkillä ollessaan, oli vastaan tullut vapaana ollut pikkuinen koira, joka oli rähjännyt hänelle. Koiran emäntä oli seurannut perässä ja pahoitellut kun pojan lenkki keskeytyi koiran ruvettua ärhentelemään.
Poikani ei kertonut tapauksesta, siksi, että olisi ollut kiukkuinen, vaikka olisi voinut olla, Hän ei ollut vihainen siitä, että koira oli vapaana pururadalla. Hn ei ollut vihainen siitä, että koira oli paitsi vapaana myös huonosti koulutettu. Hän ei ollut vihainen edes siitä, että tämä vapaana ollut tottelematon koira ärhenteli hänelle. Poika on kotona tottunut koiriin ja hän kertoi tapahtumasta, koska häntä huvitti pikkuisen koiran tomera komentaminen kaksimetrisen miehen tullessa vastaan.
Jos ihmiseltä, jolla periaatteessa olisi oikeus ruveta rähjäämään oikeuksiensa puolesta, löytyy joustavuutta ja huumorintajua, mihin sellaiset ominaisuudet häviävät ihmisiltä, joilla ei edes ole mitään oikeutta vaatia koko ihmiskuntaa häipymään pois heidän tieltään, että he saavat ylhäisessä yksinäisyydessään käyttää latuja ja pyöräteitä rauhassa?
Mä käyn pääkaupunkiseudun kuntoladulla 5xviikossa. Keski-ikä kanssahiihtäjilläni on 80v., ja heistä noin puolet ohittavat minut. Koskaan en ole tavannut laturaivoa. Kerran eräässä facebook-ryhmässä näin valittajan postauksen. Sen lähemmin en ole kokenut.
Aivan älytöntä raivota kellekään, mutta kaikkien kannalta olisi järkevää suunnitella hiihtäjille ja pyöräilijille omat reittinsä. On aika huomaamatonta pilata hiihtolatu kävelemällä siinä päällä tai estämällä toisten harrastusta. Toisaalta on myös ikävää varata talveksi kaikki metsäreitit hiihtäjille, kun kävelijöitä usein olisi paljon enemmän. Meillä lähimetsässä on tehty näin eikä laturaivoa esiinny. Kävelijät pääsevät talvellakin metsään pilaamatta latuja.