Annatteko lapselle oikeesti rahaa, jos pärjää kokeessa hyvin ??
Mun lapsi ei oo ainakaan saanu yhtään senttiä sen vuoksi että koulussa on menny hyvin.
Kommentit (25)
Vierailija:
TOTTAKAI lasta pitää palkita hyvästä suorituksesta ja siitä että on tehnyt jonku asian puolesta työtä. Niinhän meitä työelämässä oleviakin " palkitaan" . Mutta tietenkään kun kotiäidit eivät ole töissä niin eivät ymmärrä... siis todella outoa porukkaa
Jos 2 lasta. Toinen tuo kymppejä, toinen seiskoja. Molemmat lukevat yhtä paljon ja tekevät parhaansa. Toinen tuo kokeesta sen 10+ ja toinen 7-. Eli palkitse sen 10+ oppilaan? Vaikka se 7- oppilas on tehnyt hurjasti töitä, mutta ei vaan onnistu, niin jätät palkitsematta? Voiko se 7- oppilas katkeroitua?
Toisaalta pitäis palkita se 10+ hyvästä suorituksesta. Mutta myös mielestäni se 7-, koska yritti parhaansa. Kaikki eivät ole yhtä hyviä koulussa, vaikka miten lukisi ja harjoittelisi.
Ymmärrän kyllä pointtisi. Urheilukilpailussa vain se eka kolmikko saa palkinnon, mutta muut eivät.
tutulla on sisarukset, joista nuorempi ei saa rahaa johtuen arvosanoistaan. Oli valittanut äidilleen, että miksi sisko saa, muttei hän. Äiti oli kertonut, ettei ole nähnyt yhtään koetulosta edes. Poika oli hakenut jostain jonkun ryttyisen koelappunsa ja suoristanut ehkä seiskansa. Äiti oli sanonut rajat uudelleen. Nyt en ole kuullut, onko tuloksia tullut, mutta tämä on erään ammattikasvattajan toimintatapa omien lasten kohdalla.
Itse olen ymmärtänyt, että läksyistä ei saisi maksaa, joten koearvosanat voi olla samalla alueella, kenties.
Joka tapauksessa lapsille annetaan jollakin periaatteessa viikkorahaa tms. käyttörahaa. Mihin sen nyt sitten itse kukin haluaa sitoa, kotihommiin vai koulusuorituksiin!
Tai antaa täysin vastikkeetta.
Minusta tuo kouluarvosanoista palkitseminen skulaa vähän vanhemmilla lapsilla, ei ihan pienillä koululaisilla. Samaan tapaan kuin kotitöistäkin palkkion maksaminen. Ei ole tarkoitus, että lapsi mieltää käyvänsä koulua tai tekevänsä yhteisiä kotihommia rahaa vastaan.
Mutta on se esim. lukioikäisellä ylimääräinen lisäkannustin.
-6 ällän yo-
Minusta on outo ajatus, että vanhempien pitäisi palkita lasta koulutyöstä. Eihän koulua voi verrata työpaikkaan eikä vanhempia työnantajaan! Palkkaa maksetaan työstä, joka hyödyttää työnantajaa, mutta koulu on lapsen omaksi parhaaksi, oikeus ja velvollisuus yhtä aikaa. Sitä voisi pikemminkin verrata aikuisten tekemiin kotitöihin (saatko palkkaa omien vaatteidesi pyykkäämisestä?) tai kehittäviin harrastuksiin (Kuka maksaa sinulle siitä, että olet laihtunut lenkkeilemällä 5 kg?)
Meillä hyviä tuloksia voidaan juhlistaa vaikka ostamalla kaikille jäätelöt tai menemällä yhdessä leffaan. Opiskelumotivaatio tulee kuitenkin lapsista itsestään ja siitä, että yhdessä tutkimme heidän kokeitaan ja kehumme heidän edistymistään ja siitä, että ongelmakohtiin puututaan nopeasti ja kannustavasti. Rahalla palkitseminen taitaa perustua laiskan vanhemman harhaluuloon, että kaiken voi ostaa käteisellä.
PS Minä ja mun veli ollaan molemmat 6 ällän yo:ita ja akateemisesti koulutettuja menestyjiä, eikä meille tullut mieleenkään pyytää rahaa koulumenestyksestä tai kotitöistä. Nehän oli asioita jotka vaan piti hoitaa hyvin, oman itsensä takia.
ja olen täysin samaa mieltä! Se vaan on niin helppoa avata se lompakko...
Harva viitsii nähdä vaivaa, että viettäisi aikaa lapsen kanssa esim. shopaten tai matukstellen, nän se vain on ja se on surullista!