Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko lapselle oikeesti rahaa, jos pärjää kokeessa hyvin ??

Vierailija
19.04.2006 |

Mun lapsi ei oo ainakaan saanu yhtään senttiä sen vuoksi että koulussa on menny hyvin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni raha ei ole oikea kannustin. Motivaation pitää lähteä jostain muualta. Tämä on minun mielipiteeni, mutta jokaisella on omat näkemyksensä.

Vierailija
2/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannata antaa, lapsien kannalta ajateltua. Raha helposti menettää arvonsa. Kyllä lasten täytyy muutenki kolua käydä kun rahan takia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä mieli hyvästä numerosta on oikea palkinto. Kuulostaa ehkä tekopyhältä, mutta kyllä motivaatio siihen lukemiseen ja opiskeluun pitää lähteä muualta.

Vierailija
4/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nelosluokkalainen saa jatkuvasti kokeista hyviä numeroita ja tokaluokkalainen ei koskaan.

Isompi siis pärjää aina hyvin,sai rahaa tai ei. Pienemmällä lukivaikeuksia joten tuskin tulee koskaan saamaan hyviä numeroita vaikka rahalla lahjoisi.

Vierailija
5/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se minun kohdallani ainakaan todellakaan vienyt motivaatiota opiskeluun, ihan päinvastoin, eikä vähentänyt rahan arvostustakaan: olin " kympin oppilas" joka yhä edelleen kolmikymppisenä tietää rahan arvon. =)

Silti en suosittelisi tätä käytäntöä kenellekään enkä aio sitä omien lapsieni kohdalla käyttää, koska mielestäni se on omiaan vahvistamaan tunnetta siitä, että lapsi kelpaa vanhemmilleen vain, jos pärjää ja on hyvä, kiltti ja tunnollinen. Eli siis jos tulee kokeista kymppi, olet rakastettu ja saat kehuja ja rahaa, mutta jos tulee seiska, et saa mitään, olet huono ihminen. Tämä lienee yksi monista syistä sille, että minulla on huono itsetunto...

Vierailija
6/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kuvitella, että jos lapset/lapsi joskus kyllästyisi tekemään läksyjä ja lukemaan kokeisiin ja saisi useita huonoja numeroita, voisin yrittää motivoida opiskeluun lupaamalla jonkin palkinnon siitä, että koulumenestys paranee takaisin alkutasolle.

Itse en lapsena saanut rahaa koulunumeroista ennen kuin hoksasin, että jotkut kaverit saa. Pyysimme siskoni kanssa rahaa kokeista kun muutkin saavat. Saimme aina ysejä ja kymppejä niin ennen lahjontaa kuin lahjonnan jälkeenkin, joten meistä tämä maksusysteemi oli vain keino saada hieman lisää taskurahaa, ei muuta. Tulimme niin ahneiksi, että aloimme pyytää rahaa hyvin menneistä kielten sanakokeistakin (sanakokeita oli usein ja hinnoittelimme kympin tuloksen aika arvokkaaksi), jolloin vanhempamme heräsivät tähän ahneuteen ja lopetimme koko jutun.

Tässä tulisi turhaa sepustusta aiheesta, mutta vastaus kysymykseen on siis se, etten anna rahaa lapselle hyvästä koulumenestyksestä.

Vierailija
7/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit on tullu hyviä numeroita kun on vahdittu lukemista, eli osaavat kyllä jos haluavat!

Mä en kerkee oleen jatkuvasti vahtimassa ja kyselemässä, ni siks aloin rankaisemaan huonosta numerosta (ei saa mennä kavereille) mut vastaavasti sitten palkitsen hyvästä numerosta (vähän rahaa).

Meillä tää on nyt ainaki toistaseks toiminu!

Vierailija
8/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asteikolla 6-8 ja kyllä minä palkitsen hänet rahalla jos sattuisi saamaan 9-10 kokeesta. Nuorempi saa niitä ilman rahaakin.

Vierailija
9/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon enemmän työtä kuin se, joka saa kympin, ja näitä on tosi vaikea verrata. Meilläkin on niin, että tyttö saa kaikista kiitettäviä, pojalla lukivaikeuksia. Tosin autettavissa olevia.

Vierailija
10/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se aina sanoi että se on sen raatamisen palkka, niinkuin vanhemmatkin tekevät työtänsä ja saavat siitä rahaa. Ja vieläkin on kova tyyppi tuolla bisnesmaailmassa, vaikka rahaa sai palkkioksi lukemisesta.

Vierailija
11/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysi kymppi on mielestäni " saavutus" jonka vuoksi on pitänyt nähdä vaivaa

Vierailija
12/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutenkin palkitsen muuten kuin rahalla, enkä pelkistä suorituksista vaan ihan siitä, että on kiva poika! Esim nyt viedään poika Tukholmaan katsomaan salibandyn MM:n kisoja.

Vierailija
13/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynti ei kiinnostanut pätkääkään, mutta raha kiinnosti. Niinpä pidin keskarin jossain ysin yläpuolella. Rahaa sai vain siis kiitettävistä, ysi, kymppi. (Mainittakoon, että tätä harrastettiin n. 5-9 luokilla vain).

Oma mielipiteeni on, että se on hyvä asia. Maailmassa raha on se, mitä saadaan tekemällä töitä. Ja työkin maistuu monesti puulta, mutta kun rahaa on saatava elääkseen. Opettaa mielestäni myös sitä, että hyvä menestys nostaa elämisen tasoa. Näinhän se menee. Ja tavoitteita ovat ne pienetkin tavoitteet, ja lapsille/nuorille joku " sitten kun olet menossa yliopistoon tmv" ei tunnu vielä kovin todelliselta tavoitteelta, eivät he osaa suunnitella niin pitkälle aikavälille. Mutta " saat kaksi euroa joka ysistä, jonka tuot kotiin" , auttaa asettamaan tavoitteita lyhyelle aikavälille. Eikä se rahan antaminen tarkoita sitä, että sen saisi käyttää ihan miten vain lapsi itse haluaa, vaan sillä voi taas kustantaa jotain lapsen/nuoren isompia haaveita yhdessä suunnitellen.

Vierailija
14/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki me lapset (8kpl) oltiin 9.2-9.9 keskiarvoilla yläasteella. Kun numerot yleensä olivat hyviä, niin ei olisi mitään järkeä joka kokeesta/todistuksen numerosta palkita. Mutta mutsi ja faija vei jokaisen muksun silloin tällöin yksitellen shoppailemaan jotain kivaa, kun on tullut kokeita hyviä numeroita tai matkoille aina yhden kanssa kerralla.

Mutta nykyään tuttavaperheillä kannustimena on raha. Ja 9-10 numeroista saa eri perheissä tietyn verran rahaa. Ja se raha on ollut hyvä kannustin (säästöön ja ostaa isomman jutun kerralla, ihan itse).

Tietysti pitää myös muistaa, että hyvä oppilas tuo helposti hyviä numeroita, vaikka lukematta kokeisiin. Mutta jollekin oppilaalle on iso saavutus saada monen pänttäämisen jälkeen vaikka 7+ kokeesta ja sellaisia pitäisi ehdottomasti kannustaa. Rahalla tai jollain muulla, mikä sopisi ko lapselle. Siskoni on opettajana ja välillä kertoilee epämääräisesti näitä koulujuttuja. Ja olen saanut siis sellaisen käsityksen, että enemmän pitäsi nimen omaan kannustaa niitä heikompia ja huonompia oppilaita, kun niitä hyviä.

Omat lapseni eivät vielä koululaisia ole, enkä tiedä vielä miten heidän kanssaan menettelen. Mutta toi rahalla palkitseminen on vähän 2 piippuinen asia. Pitäis varmaan käyttää mielikuvitusta ja keksiä joku parempi porkkana, kuin raha.

Vierailija
15/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni perustelunne sille, että ei anneta rahaa, ovat aika kaukaa haettuja. " Joku joutuu tekemään kutosen eteen enemmän työtä kuin toinen kymppiin..." SO?? Mitäs väliä sillä on?

Lapset ovat yksilöllisiä, mutta miksi ihmeessä ei saisi palkita, jos kerran kymppi kokeesta tulee? Eli ei palkita, kun on heikompiakin lapsia.. tulisiko näille lapsille siis paha mieli vai mikä tässä on pointti? Ei ymmärrä, ei.

Raha on ihan yhtä hyvä/huono kannustin kuin mikä muu tahansa asia. Itse en sitä läheskään aina anna hyvästä koenumerosta, mutta voin sen tehdä, jos siltä tuntuu.

Miksi ihmeessä tästäkin asiasta pitää tehdä joku periaatteellinen joko-tai-kysymys. Onko elämä tosiaan niin mustavalkoista?

Vierailija
16/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saa pari euroa

Vierailija
17/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meilläkään lapsi jää rannalle ruikuttamaan, jos ei ole tuonut kymppejä koulusta kotiin. Mutta pääsee reissuun, vaikkei aina niin " kiva" olisikaan. Mielestäni tuollainen ajattelutapa se vasta asettaakin lapselle paineita!

Aivan uskomatonta lässytystä ja lirpunlärpyn-sanahelinää nämä teidän perustelunne :D Totta helkkarissa lasta voi palkita ja kannustaa myös rahallisesti ja ihan selkeästi sanoa, että " saat tämän, koska olet menestynyt niin hyvin koulussa"

On varsinaista tasapäistämistä, jos lainkaan ei saa palkita hyvin tehdystä työstä.

Vierailija
18/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTTAKAI lasta pitää palkita hyvästä suorituksesta ja siitä että on tehnyt jonku asian puolesta työtä. Niinhän meitä työelämässä oleviakin " palkitaan" . Mutta tietenkään kun kotiäidit eivät ole töissä niin eivät ymmärrä... siis todella outoa porukkaa

Vierailija
19/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan sama kai miten muut asioitaan hoitaa. En todellakaan kerro lapselle, että hei vien sut MM:n kisoihin kun olet niin kiva. Kyllä lapsi varmaan kokee rakkautta ilman että siitä hänelle joutuu mainitsemaan ja korostamaan. Aika inhottava ihminen taidat olla. Minä en palkitse suorituksista ja se on oma periaatteni. Ja kehun lastani joka päivä jostain se on toinen periaate. Ja jos se ei sulle sovi niin otan osaa.

Vierailija
20/25 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koulumenestyksestä anneta erikseen rahaa. Lapsi tietää, että se kannattaa hoitaa hyvin ilmankin. Ja kouluhan palkitsee oppilaita keväisin stipendeillä ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän