Kokemuksia siitä että lapsi tuplaa ekaluokan?
Olen tässä itsekseni miettinyt että olisiko se lapsen paras.
Tyttö on juuri oppinut lukemaan mutta haasteita siinä vielä on. Olen ajatellut että on jonkinlaista lukihäiriötä. Lisäksi matikka on vaikeaa. Ihan peruslaskuissakin ongelmia.
Numerotkin menee väärinpäin. 5 ja 3 nyt ainakin. Kirjaimetkin menevät väärinpäin.
Varmaan on myös keskittymisessä pulmaa.
Tyttö on taiteellinen, tanssii ja askartelee. Ja leikkii paljon. On hyvin suosittu leikkikaveri ja parhaan ystävän lisäksi on monta muuta ystävää ja kaveria. Näin on ollut aina.
Eskarissa jo otin nämä puheeksi ja tytön mahdollisen adhd:n. Eivät tyrmänneet tätä "diagnoosia" mutta olivat sitä mieltä että koulussa pärjää.
Ensi vuodeksi on suunniteltu kuulemma tehostettuun tukeen siirtymistä.
Meillä nyt on sellainen tilanne että muutto on edessä toiselle paikkakunnalle ja koulun vaihto. Mietin että onko tämä nyt tilaisuus käydä ykkösluokka uudestaan. Toki uudessa koulussa olisi pari kuukautta ekalla.
Paras vaihtoehto olisi se että vpisi palata eskariin ja sitten uudestaan syksyllä ekalle. Tällainen ei varmaan ole mahdollista?
Ajattelin vielä ottaa tämän opettajan kanssa puheeksi.
Onko täällä ketään jonka lapsi olisi ykkösen tuplannut? Ja nimenomaan ykkösen, ei tuplannut eskaria.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Lapseni tuplasivat eskarin. En ekalla olisi kyllä suostunut.
Tämä minuakin harmittaa. Minulla siis on kolme lasta ja yksi heistä on tuplannut eskarin. Oli hyvä päätös.
Ap
Oma näkymykseni tuon ykkösen kertaamisesta on että yleensä on hyvä ratkaisu. Lapsen on raskasta selvitä juuri ja juuri opinnoista ja olla se luokan heikoin. Ykkösen kertaaminen ei yleensä herätä muissa juuri huomiota ja lapsen itsetunnolle tekee hyvää, kun huomaa pärjäävänsä. Ovathan nuo ykkösen taidot pohja kaikelle tulevalle. Olen siis koulunkäynninohjaaja ja nähnyt useamman kertaajan.
Vierailija kirjoitti:
Oma näkymykseni tuon ykkösen kertaamisesta on että yleensä on hyvä ratkaisu. Lapsen on raskasta selvitä juuri ja juuri opinnoista ja olla se luokan heikoin. Ykkösen kertaaminen ei yleensä herätä muissa juuri huomiota ja lapsen itsetunnolle tekee hyvää, kun huomaa pärjäävänsä. Ovathan nuo ykkösen taidot pohja kaikelle tulevalle. Olen siis koulunkäynninohjaaja ja nähnyt useamman kertaajan.
Kiitos kommentista.
Juuri näin ajattelen että on raskasta olla luokan heikoin oppija. Muistan kun itse olen taistellut koulun kanssa enkä halua samaa lapselleni. Minulta varmaan on periytynyt nuo kun olen ollut aina kunnon haaveilija ja jotain luetun ymmärtämisen pulmaa ollut.
Itsetunto oppijana meni kyllä täysin ja vieläkin olen epävarma koulutaidoistani vaikka aikuisena olenkin pärjännyt ihan hyvin.
Täytyy kyllä heti huomenna ottaa tämä asia esille.
Ja tosiaan vielä kun koulu vaihtuu niin voisi olla vielä helpompaa.
Ap
Olen opettanut eka ja tokaluokkalaisia yli kymmenen vuotta.
Luokan kertaaminen ei ole järkevää, minun mielestäni, jos oppilas on heikko joissain aineissa, tulos on melko pysyvä. Luokan kertaamine voi aiheuttaa sosiaalista levottomuutta kun aika tulee pitkäksi samoja kirjoja lukiessa ja täyttäessä.
Oletteko te vanhemmat olleet lahjakkaita koulussa?
Unohtakaa lapsen heikkoudet ja iloitkaa kaikesta siitä mitä hän on!
Ei me aikuisetkaan tykätä siitä, että meitä tarkkaillaan ja arvostellaan koko ajan.
Kannattaa ottaa selvää onko tulevassa koulussa hyvät mahdollisuudet mm tehostettuun tukeen. En laittaisi omaa lastani uudessa koulussa pariksi kuukaudeksi ekalle ja sitte taas syksyllä uudelleen ekalle. Mielummin joko kävisi ekan luokan loppuun vanhassa koulussa ja uudessa sitten syksyllä ekalle ( jos tähän siis päädytään ).
Oman lapsen kohdalla veisin lapsen ensiksi psykologin, lastenneurologin ja puheterapeutin tutkimuksiin jotta tietäisi millaista oppimisen vaikeutta lapsella on ja millaiset ovat tuen tarpeet sekä tuo mahdollinen add mukaanluettuna. En vaihtaisi luokkaa ennenkuin nämä olisi tutkittu.
Ihmettelen kyllä ettei lapsesi saa jo tehostettua tukea. Kyllä kaikissa kouluissa jo syyskaudella kartoitetaan oppilaiden taidot lukemisessa ym. ja tehostettuun tukeen menevät oppilaat joilla on vaikeuksia oppimisessa tai tarvitsevat väliaikaisesti lisäopetusta.
Lapseni tuplasivat eskarin. En ekalla olisi kyllä suostunut.