Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatetaanko lapset perhepäivähoitajan luona huonommin kuin päiväkodissa?

Vierailija
06.03.2018 |

Siitä että perhepäivähoitajat ovat joko kouluttamattomia tai pikakoulutuksen (ei vastaa edes ammatillista perustutkintoa) käyneitä voisi päätellä, että he varhaiskasvattavat lapsia olennaisesti huonommin kuin päiväkotien henkilökunta. Päiväkodeissahan iso osa henkilöstöstä on akateemista ja loputkin amk tai amm. perustutkinto -tasoisia.

Kysymys on, voidaanko täysin kouluttamattoman henkilön toteuttamaa lasten varhaiskasvattamista edes kutsua varhaiskasvatukseksi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni perhepäivähoitajasta kuului vain hyvää, mutta monesta muusta pikkukuntamme hoitajasta huonompaa. Kun kuulin, että lapseni pääsee tälle yhdelle, otin tyytyväisenä tarjotun hoitopaikan vastaan.

Vierailija
2/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, hyvä kysymys. Ja onko oma vanhempi pätevä varhaiskasvattaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston käyneellä on tietysti parempi ammattitaito lukea lasta esim. vaikeiden tilanteiden, kehitysviivästymien, sosiaalistamisen jne. mukaan. Lisäksi useampi lto ja päiväkotiympäristö ylläpitää kasvatusohjelmaa joka perustuu sitten muuhun kuin yksittäisen ihmisen pohdintoihin.

Vierailija
4/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en ole. En tosiaankaan leikitä, laulata, opeta, ohjaa (vaihtelevilla ohjelmilla) useita tunteja päivässä lasta.

Vierailija
5/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä PK:ssa on enemmän ohjattua toimintaa. Pph voi olla tosi hyvä tai tosi huono, luulen, että PK:ssa ei ole ihan niin paljon vaihtelua, koska siellä ryhmässä työskentelee kuitenkin useampi ihminen. Meillä on kokemusta hyvästä ja huonosta PPH:sta, huonolta vaihdoimme lapsen päiväkotiin. Kuopusta emme enää kokeilleet PPH:lle, kun ei voi etukäteen tietää, onko hoitaja hyvä vai ei. Olen ihan tyytyväinen, että kuopus on päiväkodissa, siellä oppii kuitenkin ryhmässä olemista ja järjestetään kaikkia tapahtumia, on hiihtoa ym.

Vierailija
6/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, koska varhaiskasvattaminen on julkisesti säädeltyä ja suunnitelmiin ja tutkimuksiin pohjautuvaa toimintaa.

Vierailija
7/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään teoreettisilla ohjelmilla ja tuokioilla voi paikata sitä että pieni lapsi tarvitsee eniten läsnäolevaa aikuista ja vuorovaikutusta läsnäolevan aikuisen kanssa. Päiväkodeissa ei vissiin nykyään ehditä olla lasten kanssa vaan pitää suunnitella lasten kanssa olemista, eikä suunnitelmat toteudu?

Vierailija
8/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan varhaiskasvatus... Nykyajan koululaisia katsellessa tulee väkisinkin mieleen, että käytöstavat siihen laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ei vissiin kuulu.

Vierailija
9/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla pph- ammattitutkinto ja lastenohjaajan perustutkinto. Järjestän ihan varmasti laadukkaampaa varhaiskasvatusta kuin yksikään päiväkoti tässä kaupungissa. Pph:t ei todellakaan mitään kouluttamatonta porukkaa nykyään.

Vierailija
10/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta aivan loistavasta kunnallisesta perhepäivähoitajasta, todella ala-arvoisesta yksityisestä perhepäivähoitajasta sekä surkeasta ryhmäperhepäiväkodista ja todella erinomaisesta päiväkodista, viimeeksi mainitut kunnallisia. Kummallakaan perhepäivähoitajalla ei ollut varsinaista koulutusta alalle, mutta eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Samaten päiväkoti oli aivan ihana. Henkilöistähän se kaikki on kiinni, jotkut eivät vaan sovi alalle, vaikka itse niin luulevat. 

Vierailija
11/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pph voi olla hyvä. Koulutus on kaikki kaikessa...

Vierailija
12/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ne muutamat ppht, joita meidän kunnassa on ovat suorittaneet ammattitutkinnon.

Uusia ei vuosiin ole tullut nuorimmat ovat yli 40v, kyllä siinä on ehtinyt lapsen kehityksen oppimaan ihan käytännössä ja kelto käy tarvittaessa pphkin luona.

Miten isoon ryhmään 1v pitää sosiaalistua? Jotenkin tuo ryhmäytyminen, onko se vain puolustus isolle laumalle, jossa lapsia säilötään?

Vierailija
13/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista varhaiskasvatusta saavat ne lapset, jotka äiti hoitaa kotona eskari-ikään asti?

Vierailija
14/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista varhaiskasvatusta saavat ne lapset, jotka äiti hoitaa kotona eskari-ikään asti?

Mua hoiti kouluun asti. Olin helvetin hyvä ja suosittu koulussa.

Vierailija
15/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitohan on win-win -tilanne. Lapset saavat kavereita, mutta saavat kehittyä rauhassa kodin kaltaisessa paikassa.

Vierailija
16/16 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko varhaiskasvatus on kupla.

Ihan sama onko lapsi päiväkodissa, kotona, perhepäivähoidossa tai mummilla. Lopputulos riippuu ihmsten persoonasta suurimmaksi osaksi. ja kaikissa noissa vaihtoehdoissa persoonat voi olla hyviä tai huonoaj.

Koulutukset on sitten vain lisämauste.

Kyllä perhepäivähoito voi olla todella hyvä. Mutta tietysti on se riski että saa sen huonon persoona. Silloin se voi olla myös huono.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän