Onko velvollisuus tukea köyhää lapsiperhettä, eikö riitä että maksaa veroja?
En jaksaisi enää olla raha-automaatti. Vaikka olen parempituloinen kuin he, olen silti ihan tavallinen palkansaaja, vieläpä matalapalkka-alalla, olen vain ahkera ja säästäväinen.
Eikö yhteiskunta/sosiaalitoimisto/joku voisi hoitaa niin mun ei tarvisi.
T. Sukulainen
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisin lainata rahaa, jossain tilapäisessä tilanteessa, mutta mitään rahalahjoituksia en kyllä alkaisi antamaan. Jos eivät osaa hakea yhteiskunnan apuja, niin neuvoisin. Voisin antaa myös tavaroita ja vaatteita, jotka ovat jäämässä itsellä tarpeettomiksi yms.
Rahapyyntö esitetään aina muodossa "saako lainata". Koskaan ei ole mitään rahaa maksettu takaisin. Ymmärtääkseni saavat toimeentulotukea (eli osaavat kyllä hakea). On jo muutenkin tuttu perhe sosiaalitoimistolle.
ap
Sanoisit, että ei saa lainata, koska haluat edelliset lainat ensin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisin lainata rahaa, jossain tilapäisessä tilanteessa, mutta mitään rahalahjoituksia en kyllä alkaisi antamaan. Jos eivät osaa hakea yhteiskunnan apuja, niin neuvoisin. Voisin antaa myös tavaroita ja vaatteita, jotka ovat jäämässä itsellä tarpeettomiksi yms.
Rahapyyntö esitetään aina muodossa "saako lainata". Koskaan ei ole mitään rahaa maksettu takaisin. Ymmärtääkseni saavat toimeentulotukea (eli osaavat kyllä hakea). On jo muutenkin tuttu perhe sosiaalitoimistolle.
ap
Sanoisit, että ei saa lainata, koska haluat edelliset lainat ensin takaisin.
Niin ja jos sanovat, että maksavat aikanaan sitten takaisin, niin sanot, että ei kun sä haluat että alkaen nyt loppuu se sun velan anto heille, että ensin vanhat rahat takaisin ja sitten KATSOTAAN, lainaatko enää koskaan, kun siinäkin kesti maksaa.
Ja jos nyt tosissaan olet huolissasi heidän pärjäämisestään, niin kutsu vaikka luoksesi syömään tai osta heille ruokaa.
Höpö höpö. Matalapalkkainen yksinasuva sinkku on itse taloudellisesti ahtaalla! Kerro asumiskulusi ja nettotulosi?
Meillä miehen veli vaimoineen kunnon lokkia ja ovat kerjänneet suvulta, mutta me muut ollaan heidät ulkoistettu paitsi anoppi.
Hän pienestä eläkkeestä antaa aikuisille lainaan rahaa eikä ikinä tule takaisin saamaan niitä. Itse elää täysin kädestä suuhun, kun ei rahat riitä edes lääkkeisiin ja nämä lokit vaan pyytää koko ajan lisää ja anoppi ei voi kieltäytyä.
Me voisimme auttaa anoppia taloudellisesti, mutta nekin avut valuisi näille lokeille.
Täysin pohjaton kaivo on nämä ketkä rahaa lainaa eli stoppi sille ja äkkiä.
Jos olet lapsirakas, niin voisit ehkä auttaa suoraan (ja vain) niitä perheen lapsia ottamalla lapsia luoksesi silloin tällöin syömään. Jos rahaa ja halua riittää, voisit myös maksaa lapsille jonkin kehittävän harrastuksen. Näin apu menisi varmasti kohteeseen, eikä perheen aikuiset voi käyttää sitä omiin menoihinsa.
Ap, lopeta heti tuo rahan antaminen. Työttömänä ollessa vedetään vaan suu säkä myöten, eikä aleta pummimaan sukulaisilta.
En ymmärrä miten tuosta tulisi velvollisuus. Jos kyseessä olisivat oma lapsesi ja hänen perheensä, niin ymmärtäisin, ehkä myös sisaruksen, mutta ei-lähisukulainen? Ei kukaan katso, että sinun kuuluisi heitä elättää. Varsinkin jos kyse ei ole kertaluontoisesta hätätilanteesta vaan jatkuvasta elämänhallinnan puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi enää olla raha-automaatti. Vaikka olen parempituloinen kuin he, olen silti ihan tavallinen palkansaaja, vieläpä matalapalkka-alalla, olen vain ahkera ja säästäväinen.
T. Sukulainen
Vaikeaa ottaa kantaa noin vähäisillä tiedoilla.
Perheessä kolme lasta, työtön isä, ei aivan lähisukulaisia mutta asutaan fyysisesti lähekkäin
Ap
Vai fyysisesti lähekkäin.. :D
Haha :) Itse asiassa ei edes ihan kauhean lähekkäin, mutta siis samassa kaupungissa kuitenkin, muut meidän yhteiset sukulaiset asuvat muualla.
Ap
Älä anna. Ihmisten pitäis tehdä vaan niin monta lasta kuin pystyy itse elättämään.
Vierailija kirjoitti:
T. Sukulainen
Ei sulla ole missää vaiheessa ollu mitään velvollisuutta lykätä niille rahaa. Ite läksit siihen, laita nyt hanat kii ja käske ne sossuun.
Vierailija kirjoitti:
(Au)tomaatti kirjoitti:
Ei se ole sinun velvollisuutesi vaan aivan oma valintasi.
Ehkä, mutta mitä voi tehdä siinä vaiheessa, kun toinen on surkeana siinä ja sanoo miten lapset tarvitsevat ruokaa...
Käsket diakonian puoleen tai sossuun. Sulle se rahan antaminen ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
TT-tuen pitäis riittää ruokaan, se on laskettu niin.Jos ei riitä niin noiden omaa uusavuttomuutta. Lopeta lainaaminen ja sano että et ole saanut aikaisempiakaan lainoja takas.
Tarjouduin ostamaan uuden talvitakin äidille, se näytti niin ohuelta pakkasissa, ei kuulemma tarvi, hyvin tarkenee. Ei koskaan pyydä muuta kuin rahaa, rahana... Joululahjaksi annoin lahjakortin kauppaan, josta saa myös ruokaa ja vaatteita, vaippoja yms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarjouduin ostamaan uuden talvitakin äidille, se näytti niin ohuelta pakkasissa, ei kuulemma tarvi, hyvin tarkenee. Ei koskaan pyydä muuta kuin rahaa, rahana... Joululahjaksi annoin lahjakortin kauppaan, josta saa myös ruokaa ja vaatteita, vaippoja yms.
Ap
Itse tarjouduit! Ensin tarjoat apuasi ja sitten valitat. Täysin oma valintasi on avun tarjoaminen ja antaminen. Seuraavaan pyyntöön sanot vain, ettet tällä kertaa pysty antamaan ja toistat tämän lauseen joka kerta, kun rahaa pyytää. Etkä tietenkään tarjoudu ostamaan yhtään mitään.
Ihan varmasti on verotus sillä tasolla, että mitään velvollisuutta ei ole vielä sen päälle lahjoitella rahaa.
Niin korkeaa verotusta taas tuskin onkaan, etteikö joku saamapuolella narisisi tukien pienuudesta.
Vierailija kirjoitti:
(Au)tomaatti kirjoitti:
Ehkä, mutta mitä voi tehdä siinä vaiheessa, kun toinen on surkeana siinä ja sanoo miten lapset tarvitsevat ruokaa...
No, onko tämä sukulainen hakenut tukia ja mihin se raha on mennyt?
Mä voisin pyytää heidät kotiini syömään ja antaa mukaan perustarvikkeita (aamiaiselle/iltapalaan), mutta en rahaa. Keksisit vaikka vähän juttua siitä, miksei itsellekään nyt oo käteistä ja käyn ruokakaupassa luotolla. (Isotuloisemmilla on usein rahareikiäkin enemmän, lainanlyhennyksiä yms.)
Ja sen vanhemman kanssa keskustelua siitä, mitä apua pitäisi hommata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Au)tomaatti kirjoitti:
No, onko tämä sukulainen hakenut tukia ja mihin se raha on mennyt?
Mä voisin pyytää heidät kotiini syömään ja antaa mukaan perustarvikkeita (aamiaiselle/iltapalaan), mutta en rahaa. Keksisit vaikka vähän juttua siitä, miksei itsellekään nyt oo käteistä ja käyn ruokakaupassa luotolla. (Isotuloisemmilla on usein rahareikiäkin enemmän, lainanlyhennyksiä yms.)Ja sen vanhemman kanssa keskustelua siitä, mitä apua pitäisi hommata.
Huomasin tän kirjoitettuani, että tt-tuet käytössä jo.
Enemmän se sinun velvollisuus on kuin veronmaksajien. Mutta, jos isä ei mene töihin niin ihan omilleen heidät pitäisi jättää.
Isä töihin. Kyllä Suomesta työtä löytyy, jos vain on halu sitä tehdä. Eri juttu tietysti, jos isä vaikka on fyysisesti kykenemätön töihin. Sinun ei kuulu tätä perhettä syöttää.