Miten saada 19v poika syömään enemmän?
Minulla on sutinaa pojan kanssa mutta minua huolestuttaa tämän laihuus. Hän syö selvästi minua vähemmän (tytöksi kyllä syön paljon, mutta silti) eikä syö päivän aikana kuin pari kertaa. Hän on itsekin kertonut olevansa alipainoinen ja että enemmän pitäisi syödä, hänellä ei vain tunnu olevan ruokahalua: usein vain näykkii ruokaansa.
Voiko ruokahaluttomuus johtua esim. puutostilasta? Ei minua laihuus sinänsä ulkonäöllisesti huoleta, ihan terveyden kannalta vain.
Kommentit (16)
Jos ruokaa on tarjolla, hänellä varmaan on kaikki Ok. Toiset meistä vaan ovat perimältään hoikkia ja honteloita.
Arvaisin että useampi aikuinen, omasta äidistä ja koulun terveydenhoitajasta alkaen on tähän puuttunut - hän ei kuitenkaan halua sinusta äitiänsä, joten anna olla tuon syömisestä touhottamisen kanssa ja tehkää mukavia asioita yhdessä ja kenties joskus vielä kokkaattekin :)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä mennä lääkäriin selvittelemään asiaa.
No eiköhän pojan huoltajat ole jo asiaa neuvolan ja kouluterveydenhuollon kanssa käsitelleet. Se ei todellakaan ole kenenkään potentiaalisen tyttöystävän murhe!
Syökää ja kokatkaa yhdessä, syöminen on oikeasti niin opittu juttu, että sitä vaan pitää tietoisesti alkaa muuttaa terveeseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän pojan huoltajat ole jo asiaa neuvolan ja kouluterveydenhuollon kanssa käsitelleet. Se ei todellakaan ole kenenkään potentiaalisen tyttöystävän murhe!
En itse asiassa usko että ovat.
- ap
Mutta ihan oikeassa olette - enhän minä tähän kauheasti voi puuttua...
- ap
Onhan tuo omituista jos oikeasti syö vähän, ja aina vain näykkii ruokaansa eikä ikinä tunne olevan ruokahalua kunnolla. Kyllä silloin kai jotain on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tarkoittanet joko, että vanhemmat ovat välinpitämättömiä tai hyvät vanhemmat, mutta eivät koe pojan laihuutta ongelmaksi. Jos poika on kasvanut Suomessa niin voin taata sinulle, että ihan jokaisen lapsen poikkeavaan pituus/painokasvuun on puututtu neuvolassa. Jos vanhemmat eivät välitä, on tästä tehty Lastensuojeluilmoitus.
Mieti asiaa siltä kannalta, miltä sinusta tutuiksi jos joku poika josta olet vähän kiinnostunut rupeaisi touhuamaan sitä, että sinä kyllä syöt ihan liikaa ja vähän tuo sun mahasikin pullottaa, pitäiskö meidän varat sulle Personal Trainer niin saisit tuol ruokavalion kuntoon (=ja itsesi sellaiseksi kuin MINÄ haluan, tuollaisena pömppömahana sinä et kelpaa...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tarkoittanet joko, että vanhemmat ovat välinpitämättömiä tai hyvät vanhemmat, mutta eivät koe pojan laihuutta ongelmaksi. Jos poika on kasvanut Suomessa niin voin taata sinulle, että ihan jokaisen lapsen poikkeavaan pituus/painokasvuun on puututtu neuvolassa. Jos vanhemmat eivät välitä, on tästä tehty Lastensuojeluilmoitus.
Mieti asiaa siltä kannalta, miltä sinusta tutuiksi jos joku poika josta olet vähän kiinnostunut rupeaisi touhuamaan sitä, että sinä kyllä syöt ihan liikaa ja vähän tuo sun mahasikin pullottaa, pitäiskö meidän varat sulle Personal Trainer niin saisit tuol ruokavalion kuntoon (=ja itsesi sellaiseksi kuin MINÄ haluan, tuollaisena pömppömahana sinä et kelpaa...)
Kyse on siitä, että onko pojalla kaikki ok, vai onko esim. syömishäiriötä. Ei se, etteikö hän kelpaisi.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Tee parempaa ruokaa.
Ei me yhdessä asuta. :D
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Kyse on siitä, että onko pojalla kaikki ok, vai onko esim. syömishäiriötä. Ei se, etteikö hän kelpaisi.
- ap
Minä ymmärrän että hän ’kelpaa’ sinulle ihan näin laihanakin, mutta jos tuo syömisen vähyys on aina ollut hänen tapansa ja siihen on jo tuhat kertaa ehditty puuttua, hän ei enää toivo kuulevansa siitä ’nalkutusta’ edes hyvää tarkoittavaa, ihmiseltä joka ehkä on hänelle hyvin tärkeä mutta suhde on uusi. Muista, että voit olla hänelle tärkeämpi ihminen kuin mitä hän vielä antaa ymmärtääkään, ja silloin sinun sanasi saattavat olla joskus hyvinkin satuttavia.
Ehkä voitkin jutella hänelle siitä, onko hän aina ollut noin vähällä ruoalla pärjäävä ja syökö hän vaikka jotain monivitamiinivalmistetta? On ihmisiä, joille ruoka on vain välttämätön paha - jotka todella syövät vain sen pakosta että muuten kuolisi nälkään, eivätkä he saa mitään nautintoa ruoan mauista ja siitä syömisestä itsestään. Itse tunnen yhden nuoren miehen, joka on joskus sanonut, että hänelle sopisi nuo avaruusaluksen ruokakapselit niin saisi sen välttämättömyyden kuitattua vaivattomasti - hänellä varmaan ainakin osittain on taustalla se, että lapsuudessa ruokailut eivät hänellä koskaan olleet mitään mukavia koko perhe yhdessä -hetkiä. :(
Up