Virtsaputkentulehdus-antibiootit ei auta kunnolla
Eli, oon ollut pe asti Selexid 200mg kuurilla, 3 tabl. päivässä 3 päivän ajan. Kuuri loppuisi huomenna. Eli, tilanne kai vähän parantunut, mutta ei kunnolla, meenkö huomenna uudestaan lääkäriin? Tän totesi hoitsu, ei otettu näytettä tai mtn, oli niin selvät oireet. Eli mulla on alavatsa kipeä edelleen ja joutuu ravata wc:ssa kokoajan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Olethan hoitanut itseäsi muutenkin kuin antibiootilla? Juonut hapanta, jättänyt sokerin kokonaan, käynyt pesulla usein jne?
Joo, käyn suihkussa joka pvä, en kyllä ole hapanta juonut, ja sokeria en oikeen käytä.
Vierailija kirjoitti:
Juo paljon vettä. Jos nousee korkea kuume, niin lähde heti lääkäriin. Kuume on merkkinä vakavammasta munuaistason tulehduksesta.
Juomisen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa. Juo niin paljon, että pissaat vähintään kolmen tunnin välein. Myös yöllä. Kun käyt yöllä pissalla, juot heti perään pari lasia vettä, niin että pissattaa jälleen parin tunnin päästä. Idea on, että huuhtelet tavallaan rakkoasi, joilloin myös bakteereja huuhtoutuu mukana. 1 g:n c-vitamiinitabletti pari kolme kertaa/vrk kannattaa ottaa, pitää virtsan niin happamana, että bakteerien elämä vaikeutuu. Mut pitää olla siis tuo 1g (=1000 mg) tabletti.
Jos ei auta, niin lääkäriin, ettei nouse munuaisiin. Itellä ollut ziljoona VTItä mut juomisella ja c-vitamiinilla sain tilanteen korjattua, kun ab-kuurit ei enää auttaneet. Myös mulla nousi munuaisiin asti tulehdus, mut silloin ollaan sairaalassa iv-tipassa. Kaikkein oleellisinta on juoda paljon ja pissata vielä enemmän. Ja AINA seksin jälkeen varsinkin. Seksistähän noi tulehdukset yleensä tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa toimintaa taas arvauskeskukselta. :D AP
No ei ole mitään naurettavaa, vaan ihan normaalikäytäntö. Selexid on yksi tavallisimpia vti:on määrättäviä antibiootteja. Mistä lääkäri voisi tietää, että sinun bakteerisi on sille vastustuskykyinen? Minulla se on melkein ainoa, mikä toimii. Minun bakteeri on vastustuskykyinen trimetopaanille ja siprofloksasiinille. Useimmat eivät halua viljelyä, koska se vie aikaa ja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mitään naurettavaa, vaan ihan normaalikäytäntö. Selexid on yksi tavallisimpia vti:on määrättäviä antibiootteja. Mistä lääkäri voisi tietää, että sinun bakteerisi on sille vastustuskykyinen? Minulla se on melkein ainoa, mikä toimii. Minun bakteeri on vastustuskykyinen trimetopaanille ja siprofloksasiinille. Useimmat eivät halua viljelyä, koska se vie aikaa ja vaivaa.
Oisin halunnut viljelyn, ja crp:n, hoitsun mielestä turhaa.
No crp onkin turhaa. Se otetaan yleensä vain jos on korkea kuume ja epäilys munuaistulehduksesta. Kyllä ne kuitenkin sulle sen bakteerin selvittää huomenna. Nykyään nähdään näytteistä ilmeisesti bakteeri heti jo ilman viljelyäkin.
Vierailija kirjoitti:
No crp onkin turhaa. Se otetaan yleensä vain jos on korkea kuume ja epäilys munuaistulehduksesta. Kyllä ne kuitenkin sulle sen bakteerin selvittää huomenna. Nykyään nähdään näytteistä ilmeisesti bakteeri heti jo ilman viljelyäkin.
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virstatietulehduksen kanssa ei ole leikkimistä. Se voi aiheuttaa hyvin vakavia sairaalahoitoa vaativia infektioita kuten munuaisaltaan tulehdus ja sepsis (verenmyrkytys). Itsellä ollut nuo molemmat ja antibioottiresistenssi osalle lääkkeistä. Parempi hakeutua hoitoon liian herkästi kuin hitaasti. Kantapään kautta opittua.
Ja vatsa-alueen kipu ei ole limakalvoaristusta.
Virtsarakon seinämätkin on limakalvoa. Virtsarakko muodostuu sidekudoksesta, sileästä lihaksesta ja limakalvosta.
Tietenkin virtsaputken ja rakon seinämät ovat limakalvoa, mutta paikallinen limakalvoaristus tuntuu erilaiselta (kirvely ym.) Kun taas akuuttiin vti:n liittyy usein myös voimakkaanpaa alavatsa- ja tai alaselkäkipua. Mulla on ollut vähintään kymmeniä vti:tä ja akuuttitulehdus tuntuu todellakin erilaiselta, hyvin paljon voimakkaammalta, kuin tulehduksen jälkeinen limakalvoaristus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vasta aikaa ja vaivaa tulee, jos osoittautuu, että bakterisi on vastustuskykyinen ko antibiootille ja kokeillaan yksitellen arpomalla, että tehoisiko tämä seuraava. Siinä sitten kärvistelet sairaana kauemmin ja huonolla tuurilla joudut sairaalaan. Näytteenanto on pieni vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan hoitanut itseäsi muutenkin kuin antibiootilla? Juonut hapanta, jättänyt sokerin kokonaan, käynyt pesulla usein jne?
Joo, käyn suihkussa joka pvä, en kyllä ole hapanta juonut, ja sokeria en oikeen käytä.
Eli et ole. En tarkoita vain varsinaista sokeria vaan kaikkea missä on sokeria, esim. hedelmiä, maustettuja jogurtteja. Hapanta pitäisi ehdottomasti juoda ja alapää pestä aina kun käyt vessassa. C-vitamiinia ja buranaa olisi hyvä ottaa. Kai olet sentään juonut paljon vettä?
Turha vinkua ettei taudit lähde jos niitä ei hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et ole. En tarkoita vain varsinaista sokeria vaan kaikkea missä on sokeria, esim. hedelmiä, maustettuja jogurtteja. Hapanta pitäisi ehdottomasti juoda ja alapää pestä aina kun käyt vessassa. C-vitamiinia ja buranaa olisi hyvä ottaa. Kai olet sentään juonut paljon vettä?
Hoidan antibiootilla, veden juonnilla ja hygienialla. Ei oo mun ongelma, jos lääkärit ei oo osannut määrätä oikeeta antibioottia ja vetää hakuammunnalla.
Vierailija kirjoitti:
kuulostaa sukupuolitaudilta
En usko, että on, mun virtsa oli ihan ruskeeta. Ei mun mielestä oo sukupuolitaudin oire, mutta eiköhän sp-tauditkin huomenna testata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sivusta sanon että terveellä ihmisellä ei päädy sokeri virtsaan asti. Jos niin käy, niin silloin on diabetes tai alkava diabetes kyseessä. Eli ihan sama syökö sokeria vai ei. Runsas juominen ja rakon huuhteleminen, c-vitamiini ja muu hapan on kyllä eduksi, samoin kuin hygienia ja burana.
Mulla aikoi tulla toistuvia vti:tä kun täytin 40v. Sitä ennen ei ollut ainoatakaan. Tällöin todettiin tyypin 2 diabetes ja limakalvoja heikentää esivaihdevuodet tms. Vettä juon paljon, auttaa vähän. Hapan esim. karpalo ja c vitamiini ei auta mulla yhtään. Ainoa mikä todella pitää vti poissa on Hipeksal - estolääke (ei sisällä antibioottia). Jos tulehduksia on usein ja kotikonstit ei auta ehkäisyssä, juttelin lääkärille estolääkkeestä.
Muut ovatkin jo sanoneet että mee uudestaan. Ootko syönyt montakin kuuria, kun antibiootit ei tehoo?
Multa katsottiin että virtsateihin oli tullut sellainen pesäke jo, ettei siihen auttanut kuin pitempi tehokuuri.
Ne lääkkeet oli hirveen makusia ja niistä alkoi huimata. En pystynyt syömään läheskään koko kuuria.
Noh, virtsatievaivat johtuivat seksistä, en tiedä miksi. Olin seuraavat viisi kuukautta kaukosuhteessa töiden takia... Ja virtsatievaivat katosivat! Selibaatti siis auttoi, heh.
Vierailija kirjoitti:
Muut ovatkin jo sanoneet että mee uudestaan. Ootko syönyt montakin kuuria, kun antibiootit ei tehoo?
Multa katsottiin että virtsateihin oli tullut sellainen pesäke jo, ettei siihen auttanut kuin pitempi tehokuuri.
Ne lääkkeet oli hirveen makusia ja niistä alkoi huimata. En pystynyt syömään läheskään koko kuuria.
Noh, virtsatievaivat johtuivat seksistä, en tiedä miksi. Olin seuraavat viisi kuukautta kaukosuhteessa töiden takia... Ja virtsatievaivat katosivat! Selibaatti siis auttoi, heh.
Ok, no nääkin aiheuttaa huimausta, mutta joo, meen huomenna uusiks.
Antibioottiresistenssi ei ilmene henkilötasolla. Se on populaatiotason ongelma.
Jos on epäilys, että virtsatietulehdus on levinnyt munuaisiin, Buranaa yms tulehduskipulääkkeet tulisi välttää. Panadol (Parasetamoli) on siinä tapauksessa suositeltu lääke.
Joskus tarvitaan 2 eri antibiootteja jotta rajumpi tulehdus poistuu elimistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sivusta sanon että terveellä ihmisellä ei päädy sokeri virtsaan asti. Jos niin käy, niin silloin on diabetes tai alkava diabetes kyseessä. Eli ihan sama syökö sokeria vai ei. Runsas juominen ja rakon huuhteleminen, c-vitamiini ja muu hapan on kyllä eduksi, samoin kuin hygienia ja burana.
Minulle on aina sanottu että sokeri ylläpitää tulehdusta, siksi neuvon näin. Ja itse jätän aina sokerit ja muutenkin hiilarit jos on jotain tulehdusoireita missä tahansa. Oireet lähtevät nopeasti, antibiootteja olen syönyt viimeksi lapsena. En tiedä onko tuo sitten se mikä oikeasti vaikuttaa mutta eipä siitä haittaakaan ole.
Tuo on valitettavan yleinen harhaluulo että antibioottiresistenssi ei ilmene henkilötasolla, vaan on populaatiotason ongelma. Siksi siitä ei varmaan välitetäkään, vaan ajatellaan että "Ihan sama yleiselle antibioottiresistenssille, ei koske mua. Mä tarvin nyt antibiootit tähän ja tähän pikkuvaivaan, koska mä haluan!" Todellisuudessa ne bakteerit tulee resistenteiksi juuri sun omassa kehossa. Sinähän niitä antibiootteja syöt ja jätät ehkä kuurit kesken tai muuta, jonka takia osa niistä bakteereista joita sä antibiooteilla tapat ei kuolekaan, vaan muuttuu sille antibiootille vastustuskykyiseksi. Ja ne bakteerit lisääntyy sun kehossa, valtaa alaa heikommilta vastaavilta ja jää koko loppuelämäksi osaksi sun omaa bakteerikantaa. Ne toki voi levitä myös muualle ja muille ja siten hekin voivat saada antibioottiresistenttejä bakteereja ilman että ovat itse syöneet koskaan antibiootteja, esim. sairaalabakteerit on esimerkki siitä ja siten niistä tulee populaation ongelma.
Antibioottikuurin aikanakin käsketään juoda paljon. Ei se tehoa jos ei juo ja huuhdo rakkoa samalla. Ja Selexid auttaa yleisempään virtsatietulehdusta aiheuttavaan bakteeriin eli kolibakteeriin eli siinä mielessä tuo ei ole toistaiseksi naurettavaa toimintaa terveyskeskukselta, koska useimmilla se Selexid toimii. Sulla on vaan nyt joku harvinaisempi bakteeri tai klamydia tai jotain. Mutta mitä tässä turhia väittelemään, menet huomenna antamaan näytteen, sillä se bakteeri selviää.