Puoliso kuoli.
Onko kellään tietoa? Puolisoni kuoli onnettomuudessa. Minulla on kaksi pientä lasta ja hän oli se paremmin tienaava. Nyt tuli perintövero lappuja ja lapsetkin joutuu maksamaan. Siinä menee koti ja joudumme vuokralle. Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (38)
Onnea perinnöstä. Nyt lallattamaan
Ryhmähenkivakuutus on kaikilla joilla on työsuhde tai on ollut viimeisten vuosien aikana.
Kaikki eivät tiedä eikä kukaan kerro. Kannattaa selvittää.
Vakuutukset?
Mites testamentti vai olitteko naimisissa?
Jos hänellä oli tapaturmavakuutus jossain, siinä vakuutuksessa on poikkeuksetta mukana myös tapaturmaisen kuoleman korvaus, kysy vakuutusyhtiöstä! Ja työpaikan kautta ryhmähenkivakuutusta, googlettamalla näet summat.
Perintövero pitää saada pois, on aika tuhollinen perheille ja muutenkin on jo kestämistä surun hetkellä.
Kysy neuvoa kuntasi oikeusapu tai sosiaalitoimistosta. On myös joku Kansalaisneuvonta, jonne kukaan ei soita kun numero on pitkä ja vaikea muistaa. Vähälläkin rahalla pärjää, kun on psyyke kunnossa. Hae keskusteluapua. Voimia teille.
Mä luulen että nuoret lesket olis parempi yhteisö tähän kuin AV.
Vierailija kirjoitti:
Kysy neuvoa kuntasi oikeusapu tai sosiaalitoimistosta. On myös joku Kansalaisneuvonta, jonne kukaan ei soita kun numero on pitkä ja vaikea muistaa. Vähälläkin rahalla pärjää, kun on psyyke kunnossa. Hae keskusteluapua. Voimia teille.
Kansalaisneuvonnan pitkä ja vaikea numero on 0295000. Sieltä voi kysyä, mihin viranomaiseen voi ottaa missäkin asiassa yhteyttä.
Vähän myöhässä tuo perintöveron poisto. Kansalaisaloite.fi sivuilla kerätään nimiä.
En nyt ihan ymmärrä tätä avausta kuin provoksi. Ennen perintöverolappuja pitää tehdä perunkirjoitus (3 kk kuolemasta + 1 kk aikaa toimittaa verottajalle), siinä jo käy raha-asioiden tilanne selväksi sekä tulevan veron suuruus. Verottajalla menee kuukausia tilisiirtojen lähettämiseen ja niissäkin vielä maksuaikaa.
Teillä oli siis testamentti, puoliso ei muuten peri. Aika iso on teidän perintö. Minä perin vajaa 70000e ja vero oli alle 4000e. Etköhän sinä pankista saa lainaa veroa varten.
Lapset perii 40000 per nuppi ilman veroja, osituksesta ei mene leskellä veroja ja 60000 perii ilman veroja (jos siis naimisissa). Teillä on yhteensä yli sadantonnin perintö ja saman verran ositusta? Eikä varaa veroon?
Älkää hyvät ihmiset kysykää täältä näin vaikeita asioita.
Tulee monenlaisia vastauksia joista luultavasti yksikään ei ole oikea.
Otan osaa.
Tämä o Suomessa valitettavan iso ongelma että kuoleman jälkeen valtio vie vielä puolisolta rahoja pois. Rahoja josta on maksettu veroja elinaikana. Tästä pitää päästä eroon. Ainut vaihtoehto on nyt aloitteen kautta https://www.kansalaisaloite.fi/aloite/2665
Eipä ne henkivakuutukset hirveitä korvaa, hyvä kun hautajaiset saa kustannettua.
Otan osaa! Eikö ollut vakuutuksia jos tapaturma.