Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia syntymäpäiväjuhlia teillä oli lapsena?

Vierailija
04.03.2018 |

Mainitse myös syntymävuotesi, olen syntynyt 1988 ja muistan että riitti itse leivottu kakku, pari kaveria ja ehkä muutama sukulainen kylään. Leikkejä kuten aasin hännän kiinnitys, onginta ja ihan pihalla juoksentelu ja omakeksimät leikit.

Tuli mieleen kun seurasin sivusta serkun lapsen synttäreitä. Ensin HopLoppiin prinsessasynttäri-teemalla, sitten poniratsastukseen, siitä synttärisankarin kotiin syömään leipomosta tilattua prinsessakakkua, lähtiessä kaikille vieraille annettiin omat pienet lahjapussit.

On se nykyään erilaista.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kaikki oli tietysti paremmin, mene vanhainkotiin. Kuulostat katkeralta mummolta joka purkaa nykylapsiin sen että itselläsi oli surkeat synttärit lapsena.

Vierailija
2/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut synttärijuhlia.

Koulukavereilla oli, mutta minun kutsuni hukkuivat postissa mystisesti joka ainoa kerta...

Mies 1982

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1978

Tarhaiässä oli tuttavaperheitä lapsineen, kouluiässä muutama luokkakaveri. Äiti leipoi kermakakun, päällä yleensä murennettua suklaalevyä ja välissa muussattua banaania. Carneval-keksejä taisi olla myös, ja limsaa, varmaan jotain pikkusuolaistakin kuten nakkeja. En muista enää tarkkaan, 4 luokalla taisi olla vikat synttärit (en halunnut enää sen jälkeen synttärijuhlia).

Vierailija
4/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoimmat synttärit mitä muistan oli sellaiset, kun pääsin 5-vuotiaana kotieläintilalle silittelemään eläimiä ja kaiken huipuksi talutusratsastukseen :)

Muuten oli perus kotisynttäreitä ja itse leivottu kakku.

T.1985

Vierailija
5/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalta kotoisin kirjoitti:

Ei ollut synttärijuhlia.

Koulukavereilla oli, mutta minun kutsuni hukkuivat postissa mystisesti joka ainoa kerta...

Mies 1982

Voi ei, minun tuli oikeasti sääli sinua :( * ojentaa virtuaalisen carneval-keksipaketin *

Ap

Vierailija
6/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vietetty/juhlittu ollenkaan lasten synttäreitä. t 1964

Vierailija
7/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä asuvat sukulaiset (muutama serkku perheineen, mummi) ja pari kaveria koulusta/naapurista tulivat kakkukahveille. Olen syntynyt -74.

8/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran järjestettiin mulle synttärit.

Paskt kaverit toi halpa halli krääsää lahjaksi. Toistakertaa ei järjestetty.

Sillon lähti ekaa kertaa kaverit vaihtoon.

Vierailija
9/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yksiäkään synttäreitäni lapsuudesta, eli ei niitä pidetty.-66 syntynyt.

Vierailija
10/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkut ja naapurissa asuvat kaverit. Äidin tekemä mansikkakermakakku, pullaa ja keksejä. Mehua juomaksi. Meillä ei ollut mitään järjestettyjä leikkejä. Viimeiset synttärit pidin varmaan 7-8 vuotiaana. Äiti teki kyllä aina mansikkakakun syntymäpäivänäni niin kauan kuin asuin kotona, mutta vieraita ei tosiaan kutsuttu enää koulun alkamisen jälkeen. Olen syntynyt 1978.

Vierailija
11/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereita synttäreillä varmaan max. 5. Jokunen perhetuttu kävi eri aikana.

Oli äidin leipoma kakku, keksejä, nannaa, limsaa, suolatikkuja, lihapullia, prinssin-nakkeja.

Aasinhännän kiinnitystä, ongintaa, nannojen piilotusta, palloleikki, omia leikkejä.

1981

Vierailija
12/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kymmenvuotiaaksi asti erilliset kaveri- ja sukulaissynttärit, sen jälkeen pelkästään kaverisynttäreitä + mamman kahvittelut.

Kaverisynttäreillä oli täytekakkua, pullaa ja sipsejä, karkkeja. Leikittiin kiellettyä karkkia, testailtiin lahjoja, pelailtiin lautapelejä tai leikittiin jotain sokkoa tai piilosta tms. Muiden synttäreillä sama kuvio. 1987

Vierailija
13/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama koulukaveri. Kaikki tarjottavat olivat itsetehtyjä ja jollain tavalla mustaherukkaisia, koska niitä pensaita oli meillä joka paikassa. Syntymäpäivänä piti osata käyttäytyä sivistyneesti kuin normaalin ihmisen, eikä mikään kelvannut (siis tavallinen arkikäytös ei kelvannut). Lahjat oli aina yhteiskäyttöön tarkoitettuja shampoita ja saippuoita. Kokonaisuutena aivan kamalia päiviä.

M vm 1974

Vierailija
14/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähellä asuvat sukulaiset (muutama serkku perheineen, mummi) ja pari kaveria koulusta/naapurista tulivat kakkukahveille. Olen syntynyt -74.

Samalla lailla mulla.

Terveisin: synttärin aina juhannusviikolla, jolloin moni on jossain lomanvietoissa. Olen syntynyt  - 75.

Vierailija
15/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1983

Meidän kaveripiirissä oli tapana pitää synttäreillä paljon pieniä kilpailuja Speden spelien tyyliin. Hauskin muistamani kilpailu oli yrittää saada vyötärölle naruun sidottu kynä osumaan mahdollisimman nopeasti lattialla olevan pullon suuaukosta sisään. Jokaisen kisan voittaja sai pienen palkinnon, esim. kynän tai kumin. Syötäväksi tarjoiltiin täytekakkua, mokkapaloja, sipsejä, karkkia jne. Hauskaa oli ja kaikkien synttärit pidettiin aina kotona. Jokaisten käymieni synttäreiden jälkeen sain aina siivousvimman ja järjestelin huonettani uuteen uskoon!

Vierailija
16/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 60-luvun lopulla. Synttäreille kutsuin muutaman parhaan kaverin. Äiti leipoi hienon kakun, kattoi pöytään "paremmat astiat" ja koristelut, oli karkkia ja muuta herkkua, limsaa jne. Eikä ollut edes erikoisempaa ohjelmaa. Esittelin lahjoja. Sitten oli erikseen sukulaisten kyläilyt, silloinkin syötiin kakkua ja juotiin kahvia.

Vierailija
17/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

83, mökillä kesällä koko pieni suku paikalla, mummon leipoma mansikkakermakakku tarjoiluna, mansikat oli mummi poiminut omasta mansikkamaasta.

Kotona jos oltiin niin ihan normaalit kaverisynttärit, ongintaa ja lastenmusiikkia.

Vierailija
18/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereita oli n 4-6 + oma ja kaverin pikkusisarukset. Kakku kynttilöineen tietty, keksejä, karkkeja,pullaa.  Ehkä suolatikkuja  ja kenties sipsejä. Punaista ja keltaista jaffaa. Ilmapalloja.

Järjestettyjä leikkejä ei ollut, kai sitä niillä synttärilahjoilla leikittiin porukalla. Tai pelattiin jotain.

Niihin aikoihin oli vielä kersoilla karkkipäivät, eikä limua  ja pullaakaa syöty kuin harvoin, joten synttärit tuntui kunnon herkkumässäjäisiltä.

Kummeilta tuli lelulahjat, myöhemmin rahaa.  Isovanhemmilta joko rahaa tai vaatelahja.

Rahasummat oli 5-10 mk

Niin ja tukka kiharrettiin ja mekko piti olla päällä, se jota ei käytetty kuin juhlissa :)

N vm-69

Vierailija
19/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt v. 1966

Ei milloinkaan mitään kaverisynttäreitä. Isovanhemmat tulivat käymään, heille tarjottiin ruokasalissa kauniisti katettuna kahvia, voileipiä ja kakkua. Me lapset (synttärisankari mukaan lukien) saimme myöhemmin keittiössä jämät.

Meidän perheessä oli vielä 70-80-luvulla tiukka jako aikuisten ja lasten pöytiin. Lapsilla ei ollut mitään tulemista aikuisten pöytään ennen kuin vasta lukioikäisenä. Ja silloinkin piti olla hiljaa eikä häiritä vanhempien keskustelua.

Vierailija
20/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla lailla mulla.

Terveisin: synttärin aina juhannusviikolla, jolloin moni on jossain lomanvietoissa. Olen syntynyt  - 75.

Kuin myös! Loppukesästä -75 syntynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi