Onko nykyisin teineillä rintatarkastuksia?
90-luvulla Lappeenrannassa muistan olleen käytäntönä kutsua yläasteikäiset tytöt kouluissa lääkärin terveystarkastukseen.
Paita piti riisua ja näyttää rinnat lääkärille.
Terkkarin luona olleelle lääkärille mentiin kaksi kerrallaan.
Ikuisesti muistan lääkärin kehuneen kanssani samaan aikaan tarkastuksessa olleen tytön rintoja kauniin kiinteiksi ja terhakoiksi.
Kommentit (42)
No ei ole tarkastettu 80-luvulla, eikä tyttäriltäkään nyt nykyaikana. Kuukautisten alkamisen ja rytmin terkka kysyi, ei muuta. Ihan normaalistikin rinnat voi jäädä hyvin pieniksi. Kuulostaa todella kummalliselta käytännöltä. Ei kai joku pervoilu taas, siis niinkuin se "äänenmurrostarkastus" kuoronjohtajalta Turussa?
Todella asiatonta käytöstä lääkäriltä ja olisi aihe vähintään varoitukseen hänelle.
Mutta joo, olen näyttänyt tissini kerran ehkä 16-vuotiaana terveystarkastuksessa joko sairaan/terveydenhoitajalle tai lääkärille, en muista kummasta oli kyse. Hän myös palpoi ne, se tuntui ikävältä. Oli nainen.
Urbaani legenda tämä.Ei pidä paikkaansa.
Ei todellakaan tarkastettu, hyi helvetti. Olen vm. - 81. Miksi niitä tissejä edes pitäisi kytätä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kai tuo olla ihan normaali tarkistus kun pojillakin kivekset tarkastetaan 1-3 kertaa.
Kopeloidaanko nyytit koulussa lääkärin toimesta?
Lääkäri kopeloi 5 luokalla, 8 luokalla ja vielä armeijan tarkastuksessa parikymppisenä.
Hyi hitto.
Ei minulle ainakaan koskaan tuollaisia tarkastuksia tehty. Olen syntynyt -84.
Kyllä ne tarkastettiin, mutta säästösyistä tarkastuksen suoritti talkkari koulun pannuhuoneessa.
No ei tod. Kyllä ihan rintsikat sai olla päällä ja yksin oltiin tarkastuksessa, tämä tosin 80-luvulla. Eikä tarvi nykyäänkään riisua tuon enempää. Kuulostaa oudolta.
Minun rintojani ei ole tutkinut kuin gyne aikuisiällä. Teininä niitä ei kukaan sorkkinut. Olin teini 2000-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeesti lääkäreitä, jotka tsekkaa kaikkien kaupungissa olevien teinityttöjen rinnat?
Jos on niin taidankin vaihtaa opiskelualaa! Koskas ne lääkiksen pääsykokeet on?
t: teekkarimies
Lukiossa n -90 terkkari kävi tytöt yksitellen läpi, ja opetti rintojen tutkimisen. Oli vähän epämiellyttävä kokemus.
Mä muistan että ala-asteella kurkistettiin myös alkkareiden alle edestä.
-70
On ja pillukin tarkistetaan.Aluksi hyväillään siitä ulkopuolelta ja sitten sormi sisään.
Kyllä vain olin rintatarkastuksessa. Sitä joukolla pelättiin pitkän aikaa ja ihan syystäkin; lääkäri käski makuuasentoon ja painoi kädellään paljasta rintaa todella kovasti. Minulle ei ole vielä tänäkään päivänä selvinnyt miksi tuollainen kidutus piti tehdä. Se nimittäin sattui aivan törkeän paljon, kun rintarauhaskudos on nuorilla usein hyvin kova, kipeä ja arka. Olisha ne nähnyt ihan seistenkin ja koskematta.
Juu terveydenhoitajan luona piti mennä peilin eteen ilman vaatteita. Luultavasti ryhtiä tarkasteli. Tissien kopelointia en muista olleen, kai ne silmämääräisesti tsekattiin. Epämiellyttävää toki murrosikäiselle. S.1989
Ehkä tämä aloitus on tehty provoilumielessä, mutta vastaan nyt kuitenkin. En tiedä tutkitaanko nykyään terveystarkastuksen yhteydessä rinnat, minun aikanani ei tutkittu, mutta syytä olisi. Rintojen terveys ja kehittymisen seuraaminen on tärkeä asia nuoren tytön ja naisen elämässä. Olisin saattanut välttyä vuosien kärsimykseltä, jos joku olisi ainakaan huomannut rintojeni tubulaarisuuden ja olisin silloin saanut tietoa ja tukea tilanteeseeni. Kesti vuosia ennen kuin löysin itse aiheesta tietoa netistä ja ymmärsin mistä on kyse. Valitettavasti tieto tuli liian myöhään, nuoruus meni pilalle rintojen kehityshäisiön takia ja päädyin itsetunnottomaksi ja masentuneeksi mielenterveyspotilaaksi. Mitä olen aiheeseen liittyviä keskusteluja lukenut, monille tubulaarikoille tieto rintojen kehityshäiriöstä tulee vasta vuosien yksinäisen ihmettelyn ja tuskailun jälkeen nettisivujen kautta, eikä suinkaan terveydehuollon puolelta, kuten pitäisi.
Olin yläasteella 2001-2004. Jossain tuossa välissä oli lääkärintarkistus... Kärsin silloin pahasta sosiaalifobiasta.
Lääkäri(nuorehko mies) kysyi, palpoinko säännöllisesti rintojani, enkä todellakaan kehdannut myöntää, että joo, kyllähän minä aina joskus niitä hipelöin :D Hän sitten päätti näyttää, miten se tehdään. Jäädyin tilanteesta täysin ja tuijotin vaan rävähtämättä ja varmasti kirkkaanpunaisena vastapäistä seinää, ja lääkäriparkakin varmasti huomasi. Oli aika jäätävän kiusallinen tilanne molemmille... Ei kuitenkaan kehdannut peruuttaa, kun oli jo aloittanut. Onneksi tuo oli viimeisiä juttuja siinä tarkistuksessa, oli aika kiusaantunut tunnelma sen jälkeen :D
Jo neuvoloissa tarkastetaan poikavauvojen kivekset.
Terveisin äippä