Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lähihoitajille oikein opetetaan, kun eivät näytä tietävän edes alkeellisia ensiapukeinoja?

Vierailija
03.03.2018 |

Olen päiväkodissa töissä ja aina saa ihmetellä miten pihalla ne lähihoitajat siellä on! Siis oikeasti. Eikö lähäreille opeteta mitään perusjuttuja tai sellaisia ns. hyvä tietää asioita? Esim. paleltumiset. Jokainen olisi hieromassa ne kylmettyneet varpaat ja sormet lämpimiksi, eikö edes lähäreille opeteta, ettei paleltunutta ihoa saa hieroja?
Ja ihan yhtä ulalla ovat aina lasten särkylääkkeistä. Mielestäni lähihoitajan, jos jonkun luulisi olevan perillä ihan näistä perus kuumelääkkeistä, vaikka eivät niitä saakaan siellä pk:ssa antaa ominpäin. ”Pamol F, mitä se on?”
Ja se, että yllätyksenä tulee se, että pieni lapsi voi tukehtua pullaan, kun se pulla menee siellä suussa sellaiseksi jankkimössöksi.
Tuntuis, että lähihoitajan pitäisi tietää näitä nipppelitietoja, koska lähihoitaja sitä LÄHIhoitoa tekee.
Itse en ole edes lähihoitaja ja silti olen usein enemmän perillä ensiapuasioista kuin he. Siis ihan sellaisista pienistä ensiavuista/hoidoista kuten esim. että laita kylmää siihen oven väliin jääneeseen sormeen.

Tai ehkä mulla on vain tumpelot työkaverit?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lääkeruiskun käytön vaikeus on outoa.

Vierailija
2/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa koulussa olennaisimpia asioita opiskeltiin 1% ja loput oli pilipali juttuja. Ei meillä opeteltu edes lääkeruiskujen käyttöä tai minkä kokoinen piikki pitää valita, jos pistetään ihon alle tai lihakseen. Suoniverinäytteenottoa sain kokeilla 1 kerran yhdellä käytännönharjoitustunnilla. Vasta 2. työharjoittelussa sain tietää mitä tarkoittaa Marevan ja miksi se lääke pitää jakaa erillisen ohjeen mukaan. Kyllä hävetti oma tietämättömyys! Mutta olin alalle hakeutuessa täysin keltanokka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös lääkeruiskun käytön vaikeus on outoa.

Tähän en ole törmännyt, mutta astmalääkkeen anto ja lääkkeen vaikutus oli tuntematonta. Ymmärrän, ettei kaikkien lääkkeiden antoa opeteta, mutta astma on kuitenkin aika yleinen sairaus lapsilla. Onneksi itse olen astmaatikko, joten se oli tuttua hommaa ja pystyin neuvomaan.

Ap.

Vierailija
4/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No idea, mutta luulen että heillä koulutuksissa priot menee sydänkohtauksiin ym, ei niinkään lasten paleltumiin

Vierailija
5/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin mielenterveys-ja päihdepuolen suuntautumisen. Koulussa ja harjoitteluissa opin kyllä neuroleptit, mutta somaattisen puolen lääkitys on vieläkin melko heikolla tasolla. Ei näissä päihdepaikoissa juuri ole kiinnostusta panadoliin tai ventolineen.

Vierailija
6/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No idea, mutta luulen että heillä koulutuksissa priot menee sydänkohtauksiin ym, ei niinkään lasten paleltumiin

Joo, mutta päiväkotiin pitää olla suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Luulisi silloin olevan eri prioriteetit opinnoissa.

Ap.

Vierailija
7/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta päiväkotiin pitää olla suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Luulisi silloin olevan eri prioriteetit opinnoissa.

Ap.

Onkos teille sitten ihan omat ambulanssikuskit, vai ne samat jotka tulee kaikille muillekin?

Vierailija
8/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitytään potilastietojen selailuun ja kuinka se salataan.

Vierailija
9/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin lähihoitajat ovat lapsiin ja nuoriin suuntautuneita, laulua, leikkiä ja lapsen kehitystä.

En minäkään osaa sanoa minkä kokoisella neulalla pistetään, pienellä ja ei todella ole opetettu että pullasta tulee jankkia, mitä se on? Elämänkokemuksen tuomaa tietoa on, että lapsilla on tapana kerätä pulla tahmaksi kitalakeen.

Varmaan ne ensiaputaidot on opetettu, mutta unohtuuhan ne jos ei, onneksi, ole tarvinnut käyttää, eikä ole omaehtoista kiinnostusta kerrata, tosin ymmärtäisi että pakkokin olisi.

Vierailija
10/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan itsestäänselvää että lähihoitajien opinnot on surkeat. Ei yllätä, ei oo kamalaa.

Mutta kamalaa on että te päiväkodissa tarvitsette tuollaisia juttuja. Siis lapset saa paleltumia? Vaatteet päälle niin ei tuu paleltumia! Lapsille annetaan särkylääkkeitä? Kuka hullu antaa lapsille särkylääkkeitä!

Vierailija
11/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Onkos teille sitten ihan omat ambulanssikuskit, vai ne samat jotka tulee kaikille muillekin?

Anteeksi, nyt en ymmärrä?

Mä puhun nyt sellaisista pienistä käytännön jutuista, miten tulee toimia tai miten on hyvä toimia silloin, kun ei kuitenkaan mitään ambulanssia tarvita.

Ap.

Vierailija
12/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päiväkodissa töissä ja aina saa ihmetellä miten pihalla ne lähihoitajat siellä on! Siis oikeasti. Eikö lähäreille opeteta mitään perusjuttuja tai sellaisia ns. hyvä tietää asioita? Esim. paleltumiset. Jokainen olisi hieromassa ne kylmettyneet varpaat ja sormet lämpimiksi, eikö edes lähäreille opeteta, ettei paleltunutta ihoa saa hieroja?

Ja ihan yhtä ulalla ovat aina lasten särkylääkkeistä. Mielestäni lähihoitajan, jos jonkun luulisi olevan perillä ihan näistä perus kuumelääkkeistä, vaikka eivät niitä saakaan siellä pk:ssa antaa ominpäin. ”Pamol F, mitä se on?”

Ja se, että yllätyksenä tulee se, että pieni lapsi voi tukehtua pullaan, kun se pulla menee siellä suussa sellaiseksi jankkimössöksi.

Tuntuis, että lähihoitajan pitäisi tietää näitä nipppelitietoja, koska lähihoitaja sitä LÄHIhoitoa tekee.

Itse en ole edes lähihoitaja ja silti olen usein enemmän perillä ensiapuasioista kuin he. Siis ihan sellaisista pienistä ensiavuista/hoidoista kuten esim. että laita kylmää siihen oven väliin jääneeseen sormeen.

Tai ehkä mulla on vain tumpelot työkaverit?

IHAN JOIKAISESSA  ammatissa on ihmisiä, jotka ei osaa käyttää maalaisjärjeä.

On uuvatteja tai heitä ei muuten vaan kiinnosta. Lääkäreissäkin näkee vaikka minkälaisia arpaheikkejä.

Lähihoitajan koulutusohjelma on loppujen lopuksi aika vaativa, kyllä siellä asiat opetetaan, mutta kaikki ei jää kaikkien mieleen. Ihmisiä on paljon joissakin ammateissa mitkä ei heitä oikeesti kiinnosta.

Vierailija
13/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan itsestäänselvää että lähihoitajien opinnot on surkeat. Ei yllätä, ei oo kamalaa.

Mutta kamalaa on että te päiväkodissa tarvitsette tuollaisia juttuja. Siis lapset saa paleltumia? Vaatteet päälle niin ei tuu paleltumia! Lapsille annetaan särkylääkkeitä? Kuka hullu antaa lapsille särkylääkkeitä!

Harvoin niitä särkylääkkeitä annetaan. Kun ei niitä edes saa antaa muuten kuin niin, että vanhempi on annostellut sen valmiiksi esim. siihen ruiskuun tai puolittanut tabletin. Esim. hampaita tekevälle on joskus jouduttu antaa vanhemman pyynnöstä.

Ja valitettavasti ”nyt ulkoillaan, oli pakkasta paljon tai ei”...

Ap.

Vierailija
14/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin lähihoitajat ovat lapsiin ja nuoriin suuntautuneita, laulua, leikkiä ja lapsen kehitystä.

En minäkään osaa sanoa minkä kokoisella neulalla pistetään, pienellä ja ei todella ole opetettu että pullasta tulee jankkia, mitä se on? Elämänkokemuksen tuomaa tietoa on, että lapsilla on tapana kerätä pulla tahmaksi kitalakeen.

Varmaan ne ensiaputaidot on opetettu, mutta unohtuuhan ne jos ei, onneksi, ole tarvinnut käyttää, eikä ole omaehtoista kiinnostusta kerrata, tosin ymmärtäisi että pakkokin olisi.

Niin kai se varmaan on.

Voisi olla vaikka joka toinen vuosi joku kertaava koulutuspäivä...

Ap.

Vierailija
15/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Anteeksi, nyt en ymmärrä?

Mä puhun nyt sellaisista pienistä käytännön jutuista, miten tulee toimia tai miten on hyvä toimia silloin, kun ei kuitenkaan mitään ambulanssia tarvita.

Ap.

Meninkin vähän turhan pitkälle, eli ambulanssiin asti. Mutta kun se kerran on esillä, niin mielestäni oli ihan validi kysymys pitääkö ihmisillä olla eri hoitajat kulloisenkin uhrin ikään nähden. En usko että tilanne on nyt niin, muttta varmasti voisi olla jos se koetaan tarpeelliseksi. Ja uskon myös että tyyliin alle 10-vuotiailla tai yli 60-vuotiailla ensiavussa tarvittavat taidot ovat useimmiten eri (vaikka ei aina(.

Vierailija
16/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisi puhuttu paleltumista. Voi olla että puhuttiin, kahdessa vuodessa käytiin aikamoinen määrä asioita läpi, joten ei kaikkea voi muistaa. En muista että kukaan lapsi olisi hoidossani koskaan saanut paleltumia, olen ollut nyt 5 vuotta alalla töissä. Sen tiedän että vahinko on jo käynyt jos paleltuma on tullut.... niin ei saisi tapahtua. 

Särkylääkettäkään en ole koskaan joutunut työssä lapselle antamaan, koska pääsääntöisesti sellaisia ei hoidossa anneta. Särkylääkkeistä tunnen ne yleisimmät ja esim. pamol F on pelkkä kauppanimi, parasetamoli on se lääkeaine ja yleensä puhutaan lääkeaineista eikä kauppanimistä. Jos ei ole koskaan käyttänyt nimenomaisesti pamol äffääää (edes omilleni en ole käyttänyt), niin miksi sinusta pitäisi tarkalleen tietää mitä juuri se on? Eihän me apteekkereita olla. 

Vähän mihin tahansa voi tukehtua jos huono tuuri käy, niin lapsi kuin aikuinen. Vähän vaikea kommentoida kun et avaa sen tarkemmin mikä tilanne oli. Aika usein ihmiset tokaisee ihan vaan järkytyksestä että "ai kamala eikai se nyt siihen tukehdu". 

Mutta minulleppa soitti Lto kesken työpäivän ja pyysi minua hakemaan lapsen kiireellisesti kotiin, koska sillä on "37,1 astetta kuumetta". Ahhahhahekoheko, luulis että edes jokainen alalla oleva ymmärtää, että tuo on pienen lapsen normaali ruuminlämpö keskellä päivää. Saanko nyt yleistää tämän kaikkiin? 

Vierailija
17/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että päiväkoteihin ei saada kunnon henkilökuntaa, jos ap:n kaltaisia tiukkapipoja on töissä. Kuka tuollaisen omasta mielestään täydellisen kanssa jaksaisi töitä tehdä. Tiukkapipo parhaasta päästä. Asenne ratkaisee sekä sydämen sivistys. Kaikki muu on opittavissa. Mieluummin lämmin ja välittävä vajavainen hoitaja, kuin täydellinen ja kylmä hoitaja.

Vierailija
18/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä mä osaisin nuo ja paljon muutakin.

Lähärikoulutuksessa oli kyllä PALJON turhaa, joista lässytettiin iät ja ajat. Korkealentoista pohdintaa eettisistä periaatteista, pohdintaa ryhmissä, esseitä itsekseen...

Lakipykäliä luettiin ja käsiteltiin myös helkkarin paljon.

...joo, onhan noikin hyvä tietää ja kiinnittää huomiota, mutta käytännön työssäni viiden vuoden aikana en ole paljoa esim. akipykäliäkään tarvinut.

Tarpeelliset ja tärkeät käytännön hommat opittiin sitten työharjoitteluissa.

Vierailija
19/19 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt perhepäivähoitaja koulun(1v)ja lähihoitaja (lanu2v) koulun ja pph koulusta oli paljon enemmän hyötyä,mutta kaikista eniten hyötyä lasten kasvatukseen ja hoitoon olen saanut omilta lapsilta ja olenkin sitä mieltä ettei lapsettomia saisi edes ottaa päiväkotiin töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän