Vauvan kanssa matkustelu?
Onnistuuko? Harrastetaan matkustelua, ja kohta lapsen pitäisi syntyä. Haluttaisiin jatkaa matkustelua vauvan kanssa heti, etenkin siksi kun olen äitiysvapaalla eli kerrankin työt ei rajoita. Mutta mitä pitäisi ottaa huomioon, jotta vauvan kanssa voisi matkustella?
Kommentit (93)
Meillä lapset ja lapsenlapset on matkustelleet ulkomailla 3kk lähtien. 2,5v palasi jo 5. matkaltaan ja mukana oli nyt myös 2.5 kk ikäinen pikkusisarus.
Normaali malaisjärki auttaa pitkälle
Vierailija kirjoitti:
Kyllä viikon vanha vastasyntynyt kuuluu kotiin. Vauvan tarvitsee ensin oppia tuntemaan koti. Miltä koti tuoksuu, miltä se näyttää. Eikä noin pieni vauva edes nää kunnolla vielä. Miksi viedä vauva pois kotoa pelottavaan maailmaan vieraine hajuineen, jossa on lisäksi pelottavia ääniä ja valoja?
Vauvan pitää oppia miltä koti näyttää, mutta pieni vauva ei kuitenkaan näe vielä kunnolla? Ööö, okei. :D
Mä kysyin matkustuslupaa neuvolasta esikoisen ollessa alle kuukauden ikäinen. Siis sen ikäinen, ettei yhtäkään rokotetta vielä ollut ehtinyt saamaan. Matka oli noin 200km/2h ja mietin voiko noin pitkän aikaa pitää turvakaukalossa :D ja onko rokottamattomuus jokin este. Ei ollut mitään esteitä matkalle neuvolan puolesta, sanoi että oman vointini mukaan voidaan mennä ja vauva todennäköisesti vain nukkuu koko matkan. No mun vointihan oli jo synnytystä seuraavana päivänä ihan loistava, kuin en raskaana olisi ikinä ollutkaan saati synnyttänyt. Omalla autolla mentiin, julkisista kulkuvälineistä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Asumme Tampereella, ja teemme usein viikonloppuhotellimatkoja esim. Helsinkiin ja Turkuun jne. Sellaisista ajattelimme aloittaa vauvan kanssa, kyse ei ole mistään pitkästä lennosta Thaimaaseen tms. Mutta onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Voisimmeko viikon vanhan vauvan kanssa toteuttaa jo tuollaisen? Ap.
Thaimaaseen. Paljastuihan se provo jostain!
Mun mielestä tärkeintä olisi rauhoittaa tilannetta synnytyksen jälkeen siten, että opit tuntemaan vauvasi, saat päiväjärjestystä vähän kuntoon ja sitten vasta suunnittelet, onko hyvä lähteä. Esikoisen synnytys on hyvin usein se kaikkein vaikein synnytys naisella ja kun ei niistä synnytyksistä muutenkaan koskaan tiedä etukäteen miten menee. Jos kävisi esimerkiksi huono tuuri, että joutuu keisarinleikkaukseen, niin sen haavan kanssa ei varmasti kukaan halua/pysty matkustamaan vaikka vauva itse olisi miten helppo tahansa.
Suosittelen, että katsot sen synnytyksen nyt ensin miten menee ja sitten kun kaikki on ok, alat miettiä niitä matkustamisia. Itse olen ainakin ollut niin superrakastunut omiin vauvoihini heti syntymästä, ettei oo yhtään kiinnostanu mennä minnekään ekaan kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme Tampereella, ja teemme usein viikonloppuhotellimatkoja esim. Helsinkiin ja Turkuun jne. Sellaisista ajattelimme aloittaa vauvan kanssa, kyse ei ole mistään pitkästä lennosta Thaimaaseen tms. Mutta onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Voisimmeko viikon vanhan vauvan kanssa toteuttaa jo tuollaisen? Ap.
Häh? Ei tämä mikään provo ole. Miksi Thaimaa saa sinut luulemaan, että on? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tärkeintä olisi rauhoittaa tilannetta synnytyksen jälkeen siten, että opit tuntemaan vauvasi, saat päiväjärjestystä vähän kuntoon ja sitten vasta suunnittelet, onko hyvä lähteä. Esikoisen synnytys on hyvin usein se kaikkein vaikein synnytys naisella ja kun ei niistä synnytyksistä muutenkaan koskaan tiedä etukäteen miten menee. Jos kävisi esimerkiksi huono tuuri, että joutuu keisarinleikkaukseen, niin sen haavan kanssa ei varmasti kukaan halua/pysty matkustamaan vaikka vauva itse olisi miten helppo tahansa.
Suosittelen, että katsot sen synnytyksen nyt ensin miten menee ja sitten kun kaikki on ok, alat miettiä niitä matkustamisia. Itse olen ainakin ollut niin superrakastunut omiin vauvoihini heti syntymästä, ettei oo yhtään kiinnostanu mennä minnekään ekaan kuukauteen.
Mutta sinä et ehkä harrastakaan matkustelua. Minulle matkustelu on se normaaliolotila, kotona oleminen on poikkeusolo, itsellenikin vierasta. Miksi en voisi tutustua vauvaani matkalla? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä provo? Kai nyt kaikki tajuaa, että viikon vanhan kanssa ei lähdetä edes lähimarkettiin vielä. Viikon vanha vauva on niin uunituore, että edes kaikki elintoiminnot eivät vielä toimi kunnolla.
Meillä lapsi kävi kaupassa ennen kuin pääsi kotiovesta ekaa kertaa sisään. Ihan kunnon ihminen hänestä on näköjään silti tullut.
Pysy kotomaan kamaralla ja nauti vauva arjesta. Ei se ole kun n 20 vuotta niin kummasti helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on Thaimaahan :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on Thaimaahan :/
Aijaa. En ole koskaan käynyt. Ap.
Vauvan kanssavoi kyllä matkustaa, mutta en ymmärrä mikä hinku siihen on heti vastasyntyneen kanssa. Siinä tulee paljon uutta teillekin, kun vauva muuttaa koko elämän. Niitä arvokkaita ensihetkiä ei myöskään saa koskaan takaisin, joten itse koin tärkeäksi keskittyä niihin täysillä ja tutustua vauvaan. Vauva myös sitoo paljon.. imettäminen voi kestää pitkään ja vauva haluaa syödä usein. Kaikki rutiinien opettelu, kuinka ne asiat saa sujumaan edes kotona, saati sitten reissussa. tavara määrä mikä tarvitaan reissuun mukaan, on myös ihan hillitön. Jos kuitenkin matkailla haluaa, niin 3kk eteenpäin on varmaan helpoin ikä. Olette jo oppineet kaiken tarvittavan, ja vauva on sen ikäinen ettei tarvitse vielä niin paljon viihdytystä. Meille on tulossa pitkä lentomatka kun vauva vuoden ikäinen, ja ahdistaa jo valmiiksi se ruljanssi.. tunnin junamatkakin oli jo tuskaa liikkumaan opettelevan kanssa..
Et kyllä edes halua lähteä viikon vanhan kanssa yhtään minnekään. Usko pois! Synnytä nyt ensin niin ymmärrät sitten. Palautuminen synnytyksestä vie aikansa ja alku uudessa tilanteessa vie voimat kun kaikki on uutta ja ihmeellistä. Vauvakin tarvitsee aikaa tottua maailmaan ja ihan se oma koti on alkuun ihmeellinen uusi paikka. Luonto on järjestänyt niin että mielessäsi ajan käsite hämärtyy ja elät kuin omassa kuplassa vauvan kanssa. No mies mahtuu mukaan siihen kuplaan mutta alussa ulkomaailma katoaa eikä kiinnosta millään tavalla. Mulla meni pari kuukautta ennen kuin mikään vauvaan liittymätön asia alkoi millään tasolla kiinnostaa ja samaa ovat sanoneet kaikki tuttavapiirissäkin äidiksi tulleet. Puolivuotiaan kanssa käytiin ensimmäisellä matkalla ja se meni kyllä kaikin puolin loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan kanssavoi kyllä matkustaa, mutta en ymmärrä mikä hinku siihen on heti vastasyntyneen kanssa. Siinä tulee paljon uutta teillekin, kun vauva muuttaa koko elämän. Niitä arvokkaita ensihetkiä ei myöskään saa koskaan takaisin, joten itse koin tärkeäksi keskittyä niihin täysillä ja tutustua vauvaan. Vauva myös sitoo paljon.. imettäminen voi kestää pitkään ja vauva haluaa syödä usein. Kaikki rutiinien opettelu, kuinka ne asiat saa sujumaan edes kotona, saati sitten reissussa. tavara määrä mikä tarvitaan reissuun mukaan, on myös ihan hillitön. Jos kuitenkin matkailla haluaa, niin 3kk eteenpäin on varmaan helpoin ikä. Olette jo oppineet kaiken tarvittavan, ja vauva on sen ikäinen ettei tarvitse vielä niin paljon viihdytystä. Meille on tulossa pitkä lentomatka kun vauva vuoden ikäinen, ja ahdistaa jo valmiiksi se ruljanssi.. tunnin junamatkakin oli jo tuskaa liikkumaan opettelevan kanssa..
En ymmärrä minkä rutiinien. Nukkumisrutiini on ihan sama matkalla kuin kotona, samaten syömisrutiini. Ei meillä ole mitään rutiineja, vauva toki nukkuu ja syö jossain rytmissä, mutta eikö sitä voi yhtä hyvin oppia jossain reissussa? Ja vastasyntynyt varmaan nukkuu kuitenkin suuren osan vuorokaudesta.
Tavaramäärän ymmärrän, mukaan otettavaa on varmasti paljon.
Olen ajatellut, että vauvan kanssa olisi juurikin helpompaa matkustaa kuin sellaisen, joka haluaa koko ajan opetella kävelemään.
Ap.
Olen monen monta lasta synnyttänyt. Esimerkiksi kauppaan oli lähdettävä heti, kun sairaalasta kotiuduimme. Normaalia perhe-elämää eleltiin.
Ulkomailla ei kyllä käyty aivan vauva-aikana.
Imetyshän antaa suojaa kyllä.
Terveellä järjellä pärjää siinäkin. Luonto opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä edes halua lähteä viikon vanhan kanssa yhtään minnekään. Usko pois! Synnytä nyt ensin niin ymmärrät sitten. Palautuminen synnytyksestä vie aikansa ja alku uudessa tilanteessa vie voimat kun kaikki on uutta ja ihmeellistä. Vauvakin tarvitsee aikaa tottua maailmaan ja ihan se oma koti on alkuun ihmeellinen uusi paikka. Luonto on järjestänyt niin että mielessäsi ajan käsite hämärtyy ja elät kuin omassa kuplassa vauvan kanssa. No mies mahtuu mukaan siihen kuplaan mutta alussa ulkomaailma katoaa eikä kiinnosta millään tavalla. Mulla meni pari kuukautta ennen kuin mikään vauvaan liittymätön asia alkoi millään tasolla kiinnostaa ja samaa ovat sanoneet kaikki tuttavapiirissäkin äidiksi tulleet. Puolivuotiaan kanssa käytiin ensimmäisellä matkalla ja se meni kyllä kaikin puolin loistavasti.
Hmm. En ole esimerkiksi nyt raskaana ollessa ollut missään raskauskuplassa vaan pikemminkin koko ajan unohtanut, että olen raskaana.
Olen miettinyt vastauksianne paljon, ja varmaan yksi syy matkustushaluuni on se, että vihaan kotiamme. Mies vihaa sitä myös. Tietyistä syistä johtuen emme voi sitä nyt myydä ja ostaa tilalle uutta, olemme tässä kiinni ainakin vuoden. Minusta on inhottava ajatus joutua olemaan kotona, viikko hotellihuoneessa vauvan kanssa vaikka ei voisi edes liikkua missään houkuttelee enemmän. Ap.
Otapas nyt iisisti ap. Ethän sä voi edes tietää oletteko kotiutuneet sairaalasta siinä vaiheessa kun vauva on viikon.
Vierailija kirjoitti:
Otapas nyt iisisti ap. Ethän sä voi edes tietää oletteko kotiutuneet sairaalasta siinä vaiheessa kun vauva on viikon.
No totta. Mutta jos olisin viikon verran vauvan kanssa kotona sen kotiutumisen jälkeen, niin olisiko sitten ok lähteä reissuun? Ap.
Kyllä monen on ihan pakko käydä vaikka kaupassa viikon ikäisen vauvan tai nuoremmankin kanssa. Esimerkiksi yksinhuoltaja ei välttämättä saa hoitajaa, jolle jättää lapsi hoitoon kauppareissun ajaksi.
Kotona on tylsää, asunto on ahdas ja ankea, ei ole rahaa ostaa uuttakaan nyt. Naapuritkin rasittavia. Reissussa vaan on niin paljon mukavampaa kuin kotona, ihan kaikilla mittareilla mitattuna, vaikka olisi alkeelliset olosuhteet. Ja matkustelu on meille harrastus. Joku muu harrastaa kerran viikossa jotain muuta, me tätä. Meillä ei ole muita harrastuksia.
Mutta kuukauden ikäisen kanssa siis voisi jo lähteä? Ap.