Eduskunta poistaa perintöveron?
Viimeinkin ollaan pääsemässä haahkaverosta eroon, lesket ja lapset eivät surunjälkeen joudu lisäkärsimään.
Kansalaisaloite.fi sivulla on jo 33 000 nimeä.
Kommentit (61)
Tuleva perijä kirjoitti:
Tulen perimään molemmilta vanhemmiltani noin 250.000€, eli yhteensä puoli miljoonaa. Perintöveron poisto siis rikastuttaisi minua entisestään. Silti se on mielestäni yksi oikeudenmukaisimpia veroja. Minähän en itse ole tehnyt mitään niiden rahojen eteen. Ennemmin laskisin palkkaveroa.
Voi voi kun tulee perintönä puoli miljoonaa :D
Sinähän voit lahjoittaa sen köyhille.
Ei sitä ole pakko ottaa jos et mielestäsi sitä ansaitse.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ongelma tulee lähiaikoina jos ei ole tullut, että perinnöksi jäävä asunto tai omakotitalo jää lesken asuttavaksi, ja kun muut perijät puolikkaastaan maksavat veron sen hetkisen arvon mukaan, niin kun leskikin kuolee vuosien päästä, jää talosta vain purkukustannukset maksettavaksi perinnöksi.Ja veroja ei takaisin saa.
Sehän alentaa perintöveroa, jos omaisuuden hallinta ei siirry heti.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva perijä kirjoitti:
Tulen perimään molemmilta vanhemmiltani noin 250.000€, eli yhteensä puoli miljoonaa. Perintöveron poisto siis rikastuttaisi minua entisestään. Silti se on mielestäni yksi oikeudenmukaisimpia veroja. Minähän en itse ole tehnyt mitään niiden rahojen eteen. Ennemmin laskisin palkkaveroa.
Vitut sinä mitään perit. Mikä järki on edes työskennellä suurten tulojen toivossa, jos ne otetaan valtiolle eikä lapsilleen tai testamentatulle.
Jos olet fiksu, niin saat siirrettyä omaisuutesi lapsillesi verovapaasti ennen kuolemaasi.
Perintöveron tuotto on melko pieni. Suurempi merkitys on sillä, että mitä pienempi perinnön verotus on, sitä enemmän se motivoi ihmistä tekemään töitä. Oikeasti ihmisen suurin motivaatio työnteolle on se, että voi tarjota lapsilleen taloudellista turvaa. Mikäli tämä viedään, ei 50-v hyvätuloisella lainansa maksaneella ole enää mitään motivaatiota tehdä töitä yli minimitason. Siitä kärsii meidän kaikkien talous. Yrittäjän ei kannata yrittää, jos miljoonat vie valtio, eikä niitä voi jättää lapsille. Kommunismi ei yleensä tuota hyvinvointia kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva perijä kirjoitti:
Voi voi kun tulee perintönä puoli miljoonaa :D
Sinähän voit lahjoittaa sen köyhille.
Ei sitä ole pakko ottaa jos et mielestäsi sitä ansaitse.
Puoli miljoonaa on aika normi perintö nykymaailmassa. Jos vanhemmilla on talo Helsingissä, mökki, sijoitusasunto ja vähän varallisuutta (eli tavallinen keskiluokan perhe Helsingissä) perintö menee väistämättä yli puolen miljoonan.
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron tuotto on melko pieni. Suurempi merkitys on sillä, että mitä pienempi perinnön verotus on, sitä enemmän se motivoi ihmistä tekemään töitä. Oikeasti ihmisen suurin motivaatio työnteolle on se, että voi tarjota lapsilleen taloudellista turvaa. Mikäli tämä viedään, ei 50-v hyvätuloisella lainansa maksaneella ole enää mitään motivaatiota tehdä töitä yli minimitason. Siitä kärsii meidän kaikkien talous. Yrittäjän ei kannata yrittää, jos miljoonat vie valtio, eikä niitä voi jättää lapsille. Kommunismi ei yleensä tuota hyvinvointia kenellekään.
Tiedä sitten ketä motivoi. Hyvin moni suomalainen saa perintö vasta sitten kun sille ei ole akuuttia tarvetta. Eli jos ny ajattelee, että miehen, jonka elää 80 vuotiaaksi, niin jos hän on saanut lapsensa vaikka noin 30 on hänen lapsesna "jo" ainakin noin 50 vuotiaita, jolloin aika moni on "jo" joutunut löytämään jostain muualta kuin perinnöstään makselemaan isompia hankintojaan. Perintövero myös hieman tasaa varallisuus eroja, sen sijaan, että toiset voisivat elellä vain perimänsä omaisuuden turvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ongelma tulee lähiaikoina jos ei ole tullut, että perinnöksi jäävä asunto tai omakotitalo jää lesken asuttavaksi, ja kun muut perijät puolikkaastaan maksavat veron sen hetkisen arvon mukaan, niin kun leskikin kuolee vuosien päästä, jää talosta vain purkukustannukset maksettavaksi perinnöksi.Ja veroja ei takaisin saa.
Niinkuin joku jo sanoi niin perinnöstä voi kieltäytyä. Se on monesti viisasta, ellei pysty huolehtimaan kiinteistöatä. Suomi on täynnä rötisköjä jotka on jätetty hoitamatta.
Itse kysyisin palokunnasta, ovatko kiinnostuneita polttamaan talon. Uskoisin että onnistuu. Harjoitussammutuksia tarvitaan. Sen jälkeen ei tarvitse kiinteistöveroakaan maksaa kuin tontista, jospa vaikka joskus haluaisi siihen rakentaakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen perinyt yli 300 000 euroa, joten olen maksanut perintöveroja noin 40 000 e. Ei haittaa. Enemmän haittaa omistusasumisen varainsiirtovero.
Varainsiirtovero oikeasti haittaa suuresti esimerkiksi työn perässä muuttamista. Omana kotina käytettyjen asuntojen varainsiirtoverot olisi pitänyt poistaa jo 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin joku jo sanoi niin perinnöstä voi kieltäytyä. Se on monesti viisasta, ellei pysty huolehtimaan kiinteistöatä. Suomi on täynnä rötisköjä jotka on jätetty hoitamatta.
Itse kysyisin palokunnasta, ovatko kiinnostuneita polttamaan talon. Uskoisin että onnistuu. Harjoitussammutuksia tarvitaan. Sen jälkeen ei tarvitse kiinteistöveroakaan maksaa kuin tontista, jospa vaikka joskus haluaisi siihen rakentaakin.
Tontin kiinteistövero on enemmän kuin rakennuksen kiinteistövero ja rakentamattomasta tontista peritään korotettua kiinteistöveroa. Myös rakennuksen purkaminen maksaa, siithen tarvitaan purkulupa. On halvempaa antaa rötiskön hajota paikoilleen, kuin purkaa/polttaa se.
Vierailija kirjoitti:
Perintöverosta itkee perilliset.
Jos haluat siirtää omaisuutesi lapsillesi, se onnistuu vähillä kuluilla, kunhan teet sen fiksusti jo eläessäsi.
Mä kannattaisin mieluummin progressiivista perintöveroa siten, että vaikkapa alle 200 000 euron perinnön nollaverolle ja siitä ylöspäin sitten lähdettäis vähitellen kasvattaan veroprosenttia. Koska käytännössä pikkusummia tai vanhoja kiinteistöjä perivät todennäköisemmin kuluttaisivat enemmän perintörahaa omiin menoihinsa tai talojen kunnostamiseen eikä käteen jäisi siltikään juuri mitään. Verottaja saisi osansa kulutuksen kautta. Kaikki voittais.
Isojen summien miljoonaperijät yleensä eivät käytä perintörahaa samalla tavalla kuin tavalliset tallaajat eikä samanlaista tavan kulutukseen perustuvaa verotuloa synny kuin taviksilla. Siksi isommilla perinnöillä saisi yhä olla vero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero pitäisi poistaa. Samoin lahjavero. Jos minä tahdon lahjoittaa lapselleni vaikka 10000 kerralla, ei sen pitäisi kuulua valtiolle pätkääkään!
Lahjoittihan eräs Kempeleestä asuntonsa myynyt henkilö kymmeniä miljoonia valtion varoja serkuilleen ja verottomuuden perusteeksi riitti, kun sanoi, ettei tiennyt näitä sukulaisikseen...
Taitaa olla trolli, vai mikä ajatus tässä muka on takana? Oudolle tehty lahjoitushan ei millään muotoa ole verovapaa.
Minä kannatan perintö eroa seuraavan laskelman takia:
Isäni kuoli. Sain siitä perintöä sen keskimääräisen 60 000€. Maksoin tästä perintöveroa yhteensä 3000€. Perintö on soinen metsäpala, jonka voisin nyt, kun perinnön saannoista on kulunut jo pari vuotta, myydä eteenpäin. Myyntivoitto, josta joutuisin maksamaan myyntivoittoveroa, alkaisi vasta sen summan jäkeen, josta olen maksanut perintöveroa. Jos siis myisin sen 60 000 eurolla, en maksaisi myyntivoittoveroa lainkaan. Kaikki, minkä valtiolle menettäisin, olisi se 3000€.
Sen sijaan jos ja kun perintövero poistetan, en periessäni maksaisi valtiolle mitään, mutta jos syystä tai toisesta haluaisin myydä sen suon, joutuisin maksamaan myyntivoittoveroa koko kauppahinnasta. Myyntivoittovero on 30%. toisin sanoen, jos kauppahinta on enemmän kuin kymppitonni, joutuisin maksamaan myyntivoittoveroa enemmän kuin maksan nyt perintöveroa. Jos myisin metsäpalan sen perukirjaan merkitystä käyvästä arvosta, siis 60 000€:llä, maksaisin veroja lähes 20 000€.
Voithan sä lahjoittaa lapsellesi 10 000 €, siirrät vaan lapsen tilille. Näin mä ainakin tein, kun myin asuntoni ja veljeni tartti rahaa uuden koslan ostoon. Siirsin sille 15 000 € tilille eikä oo kukaan kyselly. Tästä on nyt jo 7 vuotta aikaa. Muutin itte vuokralle, kun halusin eroon asuntolainasta, nettosin kuitenkin siitä kämpästä silti ihan kivasti.
Suurin osa perinnöistä on pieniä, vain 20 % ylittää 100 000 euroa. Ja tuosta sadastatonnista menee noin 10% veroa. Alle 20 000 euron perinnöt on verottomia.
Joten kuka tuosta perintöveron poistosta hyötyy? Pieni joukko sikarikkaita.
Ja tuo miksi jo kerran verotetusta tulosta maksetaan uudelleen veroa kun joku perii sen. Haloo, voiko kaupassa jättää ALV:n maksamatta kun palkasta meni jo verot. Ei tietenkään voi, hyvinvointivaltio maksaa. Jos perintövero poistetaan niin sitten muut verot nousee. Itse en halua isompaa veroprosenttia enkä isompaa kauppalaskua.
Ps. Olen perinyt yli tuon 100 000 ja todennäköisesti perin jonain päivänä vielä isommankin summan.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva perijä kirjoitti:
Mitä oikeudenmukaista on siinä, että samoista rahoista maksetaan veroa useaan kertaan?
Miksi muuten halusit tuoda oman euromääräisen tulevan perintösi esiin tässä?
Ai niinkuin ALV?
Ja sitten kauppias maksaa veroja voitosta, ja taas nostamastaan palkasta, ja sitten maksaa taas alvin kun ostaa palkalla jotain. Sama euro se siinä pyörii ympyrässä.
Tuo valituksesi on yksi typerimmistä tähän aiheeseen, ottaen huomioon kuinka usein se tuodaan esille.
Perintövero on aika hankala yritysten jatkuvuuden kannalta.
http://www.iltalehti.fi/talous/201705032200118491_ta.shtml
Janne Niskan perintökin johti siihen että uusein omistajien oli pakko myydä omaisuutta, saadakseen peritöverot maksetuksi ja liiketoiminta kärsii tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva perijä kirjoitti:
Mitä oikeudenmukaista on siinä, että samoista rahoista maksetaan veroa useaan kertaan?
Miksi muuten halusit tuoda oman euromääräisen tulevan perintösi esiin tässä?
Ai niinkuin ALV?
Ja sitten kauppias maksaa veroja voitosta, ja taas nostamastaan palkasta, ja sitten maksaa taas alvin kun ostaa palkalla jotain. Sama euro se siinä pyörii ympyrässä.
Tuo valituksesi on yksi typerimmistä tähän aiheeseen, ottaen huomioon kuinka usein se tuodaan esille.
Edellinen on varmaan yrittäjä, nehän eivät maksa alv:ta vaan perivät sen omilta asiakkailta ja saavat vähentää ostetuista tuotteista ja pelveluista.
Ei tule onnistumaan. Köyhien pienistä perinnöistä revitään vero jatkossakin, kun rikkaat keplottelevat pääomansiirroilla ja verojärjestelyillä nollaverolle. Säätiöiden kautta kuin Sipilä.
Sen puolesta se olisi järkevää, että 30-vuotiaat ja sitä nuoremmat eivät ole päässeet kiinni työelämään niin kuin aikaisemmat sukupolvet.