Huononeeko lähinäkö lyhyessä ajassa ja jää sille tasolle, vai huononeeko se sitten jatkuvasti lisää ja lisää?
Kommentit (6)
Minulla huononi aika nopeasti ensin, ja sitten pikku hiljaa vuosien kuluessa tuntuu huononevan edelleen.
Aika harvalla on enää 2-teholasit, koska monitehot ovat paremmat käytössä.
En ymmärrä tuota moniteholasikammoa, minun mielestäni peli on menetetty joka tapauksessa, jos joutuu silmälaseja käyttämään.
Ei kai kukaan nykyään hanki 2-teholaseja. Moniteholasit ovat todella hyviä, niihin tottuu nopeasti ja sen jälkeen ne ovat käytössä yhtä vaivattomat kuin tavalliset 1-teholasit. Ei siis mitään ongelmaa.
Tiedättekö, kuinka paljon pitää olla miinusnäköä, jotta ei tarvitse lainkaan lukulaseja (siis "lukulasi"t on tuolloin se, että ottaa miinuslasit pois).
Itse hankin ensimmäiset moniteholasit viitisen vuotta sitten ja tänä vuonna pitää hankkia uudet, kun ikänäkö on mennyt eteenpäin. Nykyisiä moniteholaseja ei voi verratakaan entisiin kaksiteholaseihin, ne ovat ihan toisesta maailmasta. Linsseihin kannattaa panostaa, jos joutuu pitämään laseja koko ajan päässä. Itse en huomannut muuta eroa moniteholinssien ja miinuslinssien välillä kuin sen, että monitehoilla näin hyvin lähelle ja kauan.
Mitä eroa on kaksitehilaseilla ja moniteholaseilla
Itse en tiedä vielä miten jatkossa tulee käymään (olen 48), mutta kokemusteni mukaan vanhuksilla näkö on kyllä huonontunut tasaisesti iän karttuessa. Niinpä moni vanhus hylkääkin vanhat harrastukset liian haastavina, kuten lukemisen ja käsityöt.
Minulla on itselläni jo kaksiteholasit, eikä niissä muuten mitään vikaa ole, mutta eivät nekään lähinäköä kykene palauttamaan nuoruuden tasolle.