Pk-seudun pieni- ja keskituloiset lapsiperheet. Miten on varaa asumiseen?
Kolmioiden ja neliöiden vuokrat näyttää olevan 1100-1700 e kuussa. Neliön saa ostettua, jos on varaa maksaa asunnosta 250 000 e. Miten pienituloinen saa tuollaiseen lainaa? Miten rahat riittää tuollaisiin vuokriin, kun toisen nettopalkka menee kokonaan asumiseen? Apua?
Kommentit (31)
Sanni 6v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eka lapsi on nyt 5. puoliso on kyllä hoitanut lapsia paljon, sen myönnän. olen siis mies, jos ei tullut ilmi. pointti siis oli lähinnä se, että yllättävän nopeasti asiat alkavat lutviutumaan kun vain alkaa tekemään. 10 vuotta sitten nettopalkka oli noin 1800 euroa, nyt reilu 4000. omaisuus kasvanut 10 000 eurosta noin 300 000 euroon. olen kyllä pihi mutta silti tuntuu etten olen mistään jäänyt paitsi. nro 3
No me olemme molemmat miehen kanssa töissä. Minun oli pakko palata töihin kun nuorempi lapsi oli vuoden (saatiin lapset aika pienellä ikäerolla). En minä millään pysty käymään töissä ja hoitamaan yksin lapsia useita vuosia, jotta mies voisi kaiken ajan olla töissä, opiskella ja rakentaan. Minähän olisin silloin käytännössä työssäkäyvä pienten lasten yksihuoltaja. Eikä lapset näkisi isäänsä koskaan, ei edes vuoroviikoin kuten eroperheessä olisi. Ap.
samoin meillä on laitettu lapset aina vuoden ikäisenä hoitoon. iloisia sosiaalisia tapauksia ovat. itse jyvitin käytännössä vuosilomani opiskeluun ja satunnaisesti aikuiskoulutustuella opintovapaita tyyliin kuukausi kerrallaan. jos oli kuukauden opintovapaalla, niin tein siinä esim 4 tenttiä eli 25- 40 op. ensimmäinen kesäloma yläasteen jälkeen on tänä kesänä ja ikää on 35.
Missä koulussa saa 10op per tentti?!
Eli vois valmistua reilussa 6kk?
oikis
Läksin pk-seudulta helvettiin, enkä ole katunut sitä päivää hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienituloisten kahden päiväkoti-ikäisen lapsen yksinhuoltaja ja eihän ne rahat tahdo riittää. Brutto noin 2000e.
Onneksi olen säästäväistä tyyppiä ja olen ennen lapsia elänyt säästäväisesti. Matkustellutkin kyllä olen mutta aina omatoimimatkoilla hintoja vertaillen, vaatteita ostan tarpeeseen, ulkona syömistä vain harvoin. Tällä tyylillä jouduin ottamaan 200000e asuntoon lainaa vain 70000. Nyt asuntoon on tehty putkiremontti ja vastike aika huima mutta sinnitellään. Jos rahat ei riitä, myyn asunnon, muutan vuokralle ja haen asumistukea.
Mistä sait lainan noilla tuloilla ja kun lapsia elätettävänä?
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin kolmio Espoosta. Hinta 140 000 €. Taloyhtiöön oli tulossa putkiremontti ja sen vuoksi oli halpa. Saatiin lisälaina putkiremonttiin ja asuttiin putkiremontin ajan miehen vanhemmilla. Monillahan ongelma putkiremonteissa ei ole niinkään sen hinta vaan missä asuu remontin ajan. Kokonaisuudessaan hinta jäi alle 200 000 €.
Ja sitten ne asumismenot loppuivatkin siihen kun kämppä on ostettu?
Yhtiövastike 0€
Sähkö 0€
Vesi 0€
Vakuutukset 0€
Ja putkiremppaiässä olevaan kämppään ei tietenkään ole teidän elinaikananne tulossa enää yhtään muuta kallista remonttia.
Ai niin, ettehän te edes vielä edes "ostaneet" sitä kolmiotanne, se on teidän vasta kun laina korkoineen on maksettu kokonaan pois mutta hei, eihän niitä lainoja tarvitse nykyään enää maksaa joten lainanlyhennyksetkin kasvattavat asumismenoja tasan 0€ kuukaudessa.
Joo-o on se asuminen vaan halpaa kun "unohtaa" kaikki asumismenot laskelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin kolmio Espoosta. Hinta 140 000 €. Taloyhtiöön oli tulossa putkiremontti ja sen vuoksi oli halpa. Saatiin lisälaina putkiremonttiin ja asuttiin putkiremontin ajan miehen vanhemmilla. Monillahan ongelma putkiremonteissa ei ole niinkään sen hinta vaan missä asuu remontin ajan. Kokonaisuudessaan hinta jäi alle 200 000 €.
Ja sitten ne asumismenot loppuivatkin siihen kun kämppä on ostettu?
Yhtiövastike 0€
Sähkö 0€
Vesi 0€
Vakuutukset 0€Ja putkiremppaiässä olevaan kämppään ei tietenkään ole teidän elinaikananne tulossa enää yhtään muuta kallista remonttia.
Ai niin, ettehän te edes vielä edes "ostaneet" sitä kolmiotanne, se on teidän vasta kun laina korkoineen on maksettu kokonaan pois mutta hei, eihän niitä lainoja tarvitse nykyään enää maksaa joten lainanlyhennyksetkin kasvattavat asumismenoja tasan 0€ kuukaudessa.
Joo-o on se asuminen vaan halpaa kun "unohtaa" kaikki asumismenot laskelmasta.
Sanoinko jossain niin, ettei ole yhtiövastiketta eikä muitakaan asumiskuluja? Ja totta, pääkaupunkiseudulla asuminen maksaa. Kyse onkin vain siitä, haluaako maksaa vuokranantajalle vai pankille. Jälkimmäisessä tapauksessa kun muuttaessasi saat kuitenkin osan maksamastasi pois, vuokralla asuessasi kaikki maksamasi jää vuokranantajalle. Ja ihan yhtä lailla vuokralainen maksaa vuokrankorotuksina taloyhtiön remontit. Ei vuokranantaja tappiolla vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eka lapsi on nyt 5. puoliso on kyllä hoitanut lapsia paljon, sen myönnän. olen siis mies, jos ei tullut ilmi. pointti siis oli lähinnä se, että yllättävän nopeasti asiat alkavat lutviutumaan kun vain alkaa tekemään. 10 vuotta sitten nettopalkka oli noin 1800 euroa, nyt reilu 4000. omaisuus kasvanut 10 000 eurosta noin 300 000 euroon. olen kyllä pihi mutta silti tuntuu etten olen mistään jäänyt paitsi. nro 3
No me olemme molemmat miehen kanssa töissä. Minun oli pakko palata töihin kun nuorempi lapsi oli vuoden (saatiin lapset aika pienellä ikäerolla). En minä millään pysty käymään töissä ja hoitamaan yksin lapsia useita vuosia, jotta mies voisi kaiken ajan olla töissä, opiskella ja rakentaan. Minähän olisin silloin käytännössä työssäkäyvä pienten lasten yksihuoltaja. Eikä lapset näkisi isäänsä koskaan, ei edes vuoroviikoin kuten eroperheessä olisi. Ap.
samoin meillä on laitettu lapset aina vuoden ikäisenä hoitoon. iloisia sosiaalisia tapauksia ovat. itse jyvitin käytännössä vuosilomani opiskeluun ja satunnaisesti aikuiskoulutustuella opintovapaita tyyliin kuukausi kerrallaan. jos oli kuukauden opintovapaalla, niin tein siinä esim 4 tenttiä eli 25- 40 op. ensimmäinen kesäloma yläasteen jälkeen on tänä kesänä ja ikää on 35.
Minä ehkä pystyisin tuohon, mutta mieheni ei, hänellä on lievää masennusta ollut jo pidempään, työssä käy kuitenkin. Mutta en minä halua olla näkemättä lapsiani heidän hereilläoloaikana, haluan kuitenkin olla läsnäoleva äiti, koska lievästi masentunut isä ei jaksa aina olla (henkisesti) läsnä. Ap.
masennus on kyllä paha.
Niin, siksi perheet asuvat pääkaupunkiseudulla ahtaasti.
Lisäksi kannattaisi ostaa ensimmäinen omistusasunto ennen kuin hankkii lapsia, mutta tämä neuvo ei nyt enää koske teitä.
No asunnot ostetaan jo ennen lapsia.Kaks yksiötä on jo puoliksi maksettu ennen kuin tehdään lapsia....niillä saa jo laidemmalla puenen perheasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siksi perheet asuvat pääkaupunkiseudulla ahtaasti.
Lisäksi kannattaisi ostaa ensimmäinen omistusasunto ennen kuin hankkii lapsia, mutta tämä neuvo ei nyt enää koske teitä.
Olen sinänsä samaa mieltä kanssasi, että noin kannattaisi tehdä. Mutta ei se kaikille ole mahdollista. Meille ei ollut, vaikka olisin tietenkin halunnut, että olisi ollut. Monenlaista pätkätyökierrettä ja työttömyysjaksoa ym. ollut esteenä. Lapset piti hankkia kuitenkin ennen kuin on siihen ihan liian vanha. Elämä ei aina mene niin kuin toivoisi. Ap.
Vuokraan pitää hakea asumistukea, ja sitä myönnetään myös pienituloisille työssäkäyville. Nelihenkisen perheen asumistuki on noin 1000 euroa kuussa, mutta tuki pienenee sitä mukaa kun tulot kasvaa.
Minä olen pienituloisten kahden päiväkoti-ikäisen lapsen yksinhuoltaja ja eihän ne rahat tahdo riittää. Brutto noin 2000e.
Onneksi olen säästäväistä tyyppiä ja olen ennen lapsia elänyt säästäväisesti. Matkustellutkin kyllä olen mutta aina omatoimimatkoilla hintoja vertaillen, vaatteita ostan tarpeeseen, ulkona syömistä vain harvoin. Tällä tyylillä jouduin ottamaan 200000e asuntoon lainaa vain 70000. Nyt asuntoon on tehty putkiremontti ja vastike aika huima mutta sinnitellään. Jos rahat ei riitä, myyn asunnon, muutan vuokralle ja haen asumistukea.