Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia sairaalasta ei saa leikkauksen jälkeen kunnon lääkkeitä?

Vierailija
02.03.2018 |

Tuli vain tässä mieleeni, että kun mieheni oli viime vuonna leikkauksessa, leikattiin tyrä, niin miksi ihmeessä ei saanut kunnollisia lääkkeitä?

Leikkausta odotettiin ihan liian kauan, joten tyrä ehti kehittyä todella pahaksi ja kipeäksi, joten mies oli sitten todella kipeä leikkauksen jälkeen, vaikka kovin väitettiin, ettei ole kipuja ja jo samana iltana voi olla normaalisti. Kyllä siinä miehen toipumisessa monta kuukautta meni ja kipujen kanssa. Johtuu aika varmasti siitä, että ei päässyt nopeasti leikkaukseen ja tyrä ehti kasvaa hiukan pienemmäksi kuin jalkapallo.

Kun mies pääsi kotiin sairaalasta, hän sai 4 vahvaa kipulääkettä ja sen jälkeen lääkkeeksi piti riittää Burana 600mg ja Para-Tabs olikohan 1g vai mg. Hän sai ennen leikkaustakin Burana 800mg, joten aika hullultahan tuo tuntui. Kun nuo kipulääkkeet loppuivat, miehellä oli edelleen kovia kipuja.

Tullut vain mietittyä tässä, että yritetäänkö nykyään välttää kipulääkkeiden antamista edes tarvittaessa? Vai onko se niin, että nuorille ei haluta antaa? Vai mikä ihme? Lueskelin kokemuksia noista leikkauksista ja kaikki sanoivat järjestään, että sai reiluksi viikoksi vahvat kipulääkkeet. Monet olivat myös päässeet tyrän löytymisestä leikkaukseen 2kk:n sisällä.

Mieheni tosiaan sai sen 4 tablettia, jotka riittivät kahdeksi päiväksi ja leikkaukseen pääsyä odotteli yli vuoden. Muutaman kerran joutui lähtemään päivystykseen, kun kivut yltyivät niin pahoiksi tyrän alueella. Aina kun kyseli leikkauksesta, sanottiin että parin viikon päästä pääsee. Joka ikinen kerta, kun siitä kysyttiin, kun ihmeteltiin, ettei kutsua tule vaikka niin sanottiin. Ensimmäinen lääkäri, joka päätti että tehdään leikkaus, sanoi että viimeistään ensi kuussa leikataan. Meni siitä sitten se yli vuosi.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää yksityisellä jos lääkitys ei riitä.

Niin kauan kuin on dreenejä tai hengityskoneessa, morfiinia annetaan, sen jälkeen lääkitys ajetaan alas.

Vierailija
2/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ihan naurettavaa. Buranalla hoituu kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minkä takia ette saaneet suutanne auki ja pyytäneet reseptiä särkylääkkeihin? Oletteko taukkeja vai 15-vuotiaista?

Vierailija
4/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pyysi, monta kertaa, leikanneelta lääkäriltä ja omalta terveyskeskuslääkäriltä, mutta kaikki sanoivat, että kyllä ne nyt riittivät, ei niitä tarvitse, Buranaa ja Para-Tabsia sitten hiukan useammin.

Ap

Vierailija
5/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän ne anna terminaalivaiheen syöpäpotilaillekaan edes morfiinia, koska "voi kehittyä riippuvuus"..

Vierailija
6/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, ettei miehesi saanut, vaikka muut tuntuvat saavan. Paitsi, jos miehelläsi on päihdetaustaa.

Vierailija
7/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni ei ole päihdetaustaa, mutta olemme nuoria, reilu parikymppisiä, olisikohan sillä vaikutusta asiaan? Vai onko sairaala saanut uusia ohjeistuksia, että pitää välttää antamasta? Kun nuo keskustelut, mitä luin, olivat pääosin vuosilta 2014-2016. 

On minusta todella sairasta, että ei anneta edes kuoleville ihmisille helpotusta, ettei vain tule riippuvuutta. Ja pitää ihmisiä kovissa kivuissa ilman syitä. Sitten tietysti olisin ymmärtänyt, ettei mieheni olisi lääkkeitä saanut, jos tosiaan olisi ollut vaikka katkaisussa joskus, mutta tosiaan mitään taustaa ei ole.

Ap

Vierailija
8/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut sektionkaan jälkeen kuin samana päivänä vähän vahvempaa, sitten mun puolesta päätettiin että burana ja panadol riittää, eikä saanut apua vauvankaan kanssa. Iso leikkaus käsittääkseni kuitenkin, tyräleikkaukseen verrattavissa ja vatsan alueelle kohdistuvana muutenkin toimintakykyä rajoittava. Surullistahan se on, että kipuja ei oteta tosissaan mutta ei se kyllä toipumista edistä.

Vierailija
9/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin isossa leikkauksessa ja lähtöpäivänä sanoin et jos en saa buranan ja paratabsin lisäksi jotain vahvempaa en lähde täältä mihinkään.Sain tramalia.Pitää VAATIA

Vierailija
10/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saanut sektionkaan jälkeen kuin samana päivänä vähän vahvempaa, sitten mun puolesta päätettiin että burana ja panadol riittää, eikä saanut apua vauvankaan kanssa. Iso leikkaus käsittääkseni kuitenkin, tyräleikkaukseen verrattavissa ja vatsan alueelle kohdistuvana muutenkin toimintakykyä rajoittava. Surullistahan se on, että kipuja ei oteta tosissaan mutta ei se kyllä toipumista edistä.

Ihan kamalaa. Toivottavasti parannuit kuitenkin tästä. Sektio on kyllä todella iso leikkaus ja rajoittaa todella paljon, kun on vatsan alueella. Miehellä olikin ekoina päivinä juuri se ongelma, kun ei saanut yhtään jännittää vatsaa, tai sai kamalat kivut.

Muistan itse, kun synnytin, niin minulle kyllä määrättiin antibiootit tulehdusta estämään ja sitten sain synnytyslaitoksella kaksi päivää hiukan vahvempia lääkkeitä ja kotiinkin pariksi päiväksi, vaikka synnytin alateitse. Repesin silti todella pahasti sisältä ja olin kyllä kipeä. Sen jälkeen minullakin sitten oli Burana ja Panadol. Laitoksella toisena päivänä pyysin särkylääkkeitä, mutta sain vastaukseksi, että jos tarvitsen nyt niitä, niin sitten pitää jäädä laitokselle. Jotenkin kiristyksen oloista, jätin sitten ottamatta ja kärvistelin.

Kyllä suomalaista terveydenhuoltoa pitää parantaa.

Vierailija
11/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut. Minä ja mieheni emme saaneet leikkaustemme, jälkeen kuin 3 vahvempaa tablettia mukaan ja vielä muistutuksen että panacodit ovat niin vanhoja, ettei kannatta ottaa kuin äärimmäisessä hadassä. En sitten uskaltanut ottaa, vaan kärvistelin.

Mutta päihdeongelmainen julki-narkomaani tuttavani sai 100 kpl:n panacod-reseptin kerralla mukaansa (!) Hakikin ne sitten kaikki kerralla sossun rahoilla.

Vierailija
12/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, siksi että "nehän on ihan huumelääkkeitä, ne on niitä mitä narkomaanitkin käyttää". Näin mulle sanottiin osastolla.

Vierailija
13/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin isossa leikkauksessa ja lähtöpäivänä sanoin et jos en saa buranan ja paratabsin lisäksi jotain vahvempaa en lähde täältä mihinkään.Sain tramalia.Pitää VAATIA

Mieheni ei kauheasti siinä kunnossa jaksanut tapella. Kun sitten pyysi terveyskeskuksen lääkäriltä reseptiä, siellä oli jo paremmassa kunnossa, mutta sai vastaukseksi, että jos tarvitsee vielä lääkkeitä, niin sitten pitää kyllä mennä sairaalaan. Riippuu paljon henkilökunnasta, eikä mieheni halua olla yhtään enempää sairaaloissa kuin on pakko.

Ap

Vierailija
14/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa. Toivottavasti parannuit kuitenkin tästä. Sektio on kyllä todella iso leikkaus ja rajoittaa todella paljon, kun on vatsan alueella. Miehellä olikin ekoina päivinä juuri se ongelma, kun ei saanut yhtään jännittää vatsaa, tai sai kamalat kivut.

Muistan itse, kun synnytin, niin minulle kyllä määrättiin antibiootit tulehdusta estämään ja sitten sain synnytyslaitoksella kaksi päivää hiukan vahvempia lääkkeitä ja kotiinkin pariksi päiväksi, vaikka synnytin alateitse. Repesin silti todella pahasti sisältä ja olin kyllä kipeä. Sen jälkeen minullakin sitten oli Burana ja Panadol. Laitoksella toisena päivänä pyysin särkylääkkeitä, mutta sain vastaukseksi, että jos tarvitsen nyt niitä, niin sitten pitää jäädä laitokselle. Jotenkin kiristyksen oloista, jätin sitten ottamatta ja kärvistelin.

Kyllä suomalaista terveydenhuoltoa pitää parantaa.

Niin siis tämä oli ap.

Ap

Vierailija
15/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Minä ja mieheni emme saaneet leikkaustemme, jälkeen kuin 3 vahvempaa tablettia mukaan ja vielä muistutuksen että panacodit ovat niin vanhoja, ettei kannatta ottaa kuin äärimmäisessä hadassä. En sitten uskaltanut ottaa, vaan kärvistelin.

Mutta päihdeongelmainen julki-narkomaani tuttavani sai 100 kpl:n panacod-reseptin kerralla mukaansa (!) Hakikin ne sitten kaikki kerralla sossun rahoilla.

Tämä on aivan hullua. Normaaleille ihmisille ei anneta lääkkeitä, ettei vain tule riippuvuutta, mutta sitten valmiiksi jo riippuvaisille suurinpiirtein väkisin näitä tyrkytetään. Onhan se sinänsä, että sitten niitä riippuvaisia olisi vielä enemmän, mutta kyllä varmaan aika harva leikkauksen jälkeen syötävistä kipulääkkeistä riippuvaiseksi jäisi. Kun ei niitä tarvitsisi syödä kuin viikon-pari varmaankin, leikkauksesta riippuen.

Ap

Vierailija
16/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kipu on täysin alilääkittyä. Kaikki tietävät asian, mutta kukaan ei tee mitään. Potilaat ovat se heikoin porukka vaatimaan mitään uudistuksia, heillä kun menee voimavarat sairauden kanssa pärjätessä.

Vierailija
17/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tietysti olisin ymmärtänyt, ettei mieheni olisi lääkkeitä saanut, jos tosiaan olisi ollut vaikka katkaisussa joskus, mutta tosiaan mitään taustaa ei ole.

Ap

Itse kyllä toivon että mieluummin ei katkaisu hoitoon sen paremmin minä kuin mieskään. Siinä vaiheessa vieroitus on lähes poikkeuksetta myöhäistä. Johtuu tosin osin myös siitä että ei meillä ole olemassa oikein toimivaa vieroitusta tai käytäntöjä sen suhteen.

Vierailija
18/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan hullua. Normaaleille ihmisille ei anneta lääkkeitä, ettei vain tule riippuvuutta, mutta sitten valmiiksi jo riippuvaisille suurinpiirtein väkisin näitä tyrkytetään. Onhan se sinänsä, että sitten niitä riippuvaisia olisi vielä enemmän, mutta kyllä varmaan aika harva leikkauksen jälkeen syötävistä kipulääkkeistä riippuvaiseksi jäisi. Kun ei niitä tarvitsisi syödä kuin viikon-pari varmaankin, leikkauksesta riippuen.

Ap

Niinpä-niin ja valitettavasti täysin totta. Hoitajana itsekin tiedän kuinka älytön tuo lääkemääräys hänelle oli.

Vierailija
19/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kipu on täysin alilääkittyä. Kaikki tietävät asian, mutta kukaan ei tee mitään. Potilaat ovat se heikoin porukka vaatimaan mitään uudistuksia, heillä kun menee voimavarat sairauden kanssa pärjätessä.

Tämä on kyllä niin totta. Oikeastaan ihan sama, minkä kivun kanssa olen itse käynyt terveyskeskuksessa tai lääkärissä, aina on tuntunut siltä, että sitä vähätellään.

Esimerkiksi minulla oli kovia kipuja synnytykseni jälkeen, sellaisia kipu "kohtauksia". Ajattelin ensimmäisen puoli vuotta, että se on ihan normaalia. Kun vuosi lähestyi ja kivut jatkuivat, en enää ajatellut sen olevan kovin normaalia. En voinut istua enkä olla oikein mitenkään, kun kipu oli niin kovaa. Jos istuin normaalisti, kipu oli ihan hirveä.

En voinut istua normaalisti 1,5 vuoteen, nuo kohtaukset olivat melkein päivittäisiä ja kävin useasti lääkärillä ja gynekologilla. Joka kerta sanottiin, että se nyt vain on niin synnyttäneillä naisilla, ei täällä mitään näy, kaikki on ihan normaalisti jne.

Sitten kun synnytyksesta oli 1,5v ja minulla oli kuukautiset, kävin vessassa ja jossain sisällä tuntui todella pahalta, tuntui ihan kuin olisin taas tuntenut sen repeämän, joka tuli synnytyksessä. Se tykytti inhottavasti ja tuntui, kuin olisi haava jossain sisällä.

Pyyhkiessäni tarkistin paperin ja siinähän komeili 4 tikkiä. Loppupäivän tunsin sen repeämän ja olin hieman kipeämpi, mutta siihen loppuivat ne kipukohtaukset. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa niiden kanssa.

En nyt sano, että ne olisi pitänyt huomata, ihmisiähän lääkäritkin vain ovat, mutta kyllä ketuttaa, kun ei oteta tosissaan. Ja ihan hyvin voi olla, että ne olisivat näkyneet, minusta tuntuu, että ne ovat olleet kiinni siinä repeämässä, kun siihen sattui kun ne irtosivat. Ja ihmettelen myös, että miten olivat siellä vielä noin pitkän ajan päästä, kun kuitenkin olivat sulavia tikkejä.

Ap

Vierailija
20/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten tietysti olisin ymmärtänyt, ettei mieheni olisi lääkkeitä saanut, jos tosiaan olisi ollut vaikka katkaisussa joskus, mutta tosiaan mitään taustaa ei ole.

Ap

Itse kyllä toivon että mieluummin ei katkaisu hoitoon sen paremmin minä kuin mieskään. Siinä vaiheessa vieroitus on lähes poikkeuksetta myöhäistä. Johtuu tosin osin myös siitä että ei meillä ole olemassa oikein toimivaa vieroitusta tai käytäntöjä sen suhteen.

No tällä tarkoitin vain periaatteessa sitä, että ei ole minkäänlaisia merkintöjä miehellä, että olisi mitään päihdeongelmaa ollut. Ei ole koskaan edes määrätty Buranaa vahvempia lääkkeitä, joten sinänsä mielestäni lääkärillä ei ollut mitään perusteita olla kirjoittamatta reseptiä selvästi kipeälle ihmiselle.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän