Uusioperhe, mutta edelleen "meidän lapset"
Olen ollut reilu 2 v yhdessä miehen kanssa, jolla on kaksi kouluikäistä lasta. Minulla ei ole lapsia, ei siis yhteisiäkään. Erosivat exän kanssa n. puoli vuotta ennen meidän tapaamista. Lapset käy meillä joka toinen viikonloppu ja exän kanssa ollaan tekemisissä sen mitä lasten takia pitääkin, ei siis riitoja tai muuta.
Onko ongelma vain minun päässä, kun minusta kuulostaa oudolta kun mies phuttelee lapsiaan "meidän lapsina", eli häben ja exänsä lapsina. Omat vanhempani erosivat ollessani lapsi ja aina olleet kauheissa riidoissa, en tiedä että sekö tekee minulle tämmöisen ajattelutavan. Tuntuu siis hassulta kun mies puhuu kuin olisi yhdessä eksänsä kanssa ja olisivat edelleen "me".
Asia taas nousi ajatuksiin miehen puhuessa puhelimessa ja kertoessaan miten "meidän tyttö sitä ja tätä". Olen miettinyt että korvaako "minun tyttö/lapsi" tuollaisen tavan ilmaista asia, vai onko miehen tapa outo verrattuna siihen että heidän erostaan on jo aikaa, vai reagoinko minä yli hilseen??
Jos tämä on siis ihan yleistä ja ihmisten silmissä normaalia niin mikäs siinä sitten, mutta jos outoa niin ehkä kysäisen asiasta itseltään. Liekkö vaan tavaksi jäänyt, mikä nyt sitten häiritsee minua.
Kommentit (7)
Uusioperhe on aina ongelmallinen kuvio. Ehkä hankalin aika sille on kun lapset ovat leikki/kouluiässä ja tarvitsevat eniten kasvatusta. Äiti tekee kotonaan toisin kuin taas isän luona tehdään mistä syntyy ristiriitoja.
Lasten äitiä kohtaan tunnetaan varmasti mustasukkaisuutta, häntä mies on rakastanut joskus niin että on lapsia pitänyt tehdä. Mutta se rakkaus on loppunut ja mies on sen suhteen verran viisaampi. Olisihan kuviot helpommat ilman "riippakiviä"; lapsia ja eksää, mutta miten paljon ne taas tuovat lisää elämään. Välillä ärsyttää niin maan erkeleesti ihan vain lasten olemassaolo ja välillä tuntuu kivalta että saa olla osana heidän elämäänsä. Kauhean sekavaa kyllä.
Koskaan ei siitä mustasukkaisuuden tunteesta pääse, eikä pelosta ettö he palaisivatkin perheenä yhteen, koska ykkösperhe ovat he jotka lapset yhteen sitoo. Tämmöiset "äitipuolet" saavat saman kohtelun kuin kesäkissat, kaikki itseä hyödyttävä kun on irti saatu niin sama dumpata tunkiolle.
Onko mieleesi koskaan tullut, että ehkä hän tarkoittaa "meillä" sinua ja häntä. Vai etkö koe olevasi lasten kanssa perhettä?
Itse ainakin puhun meidän perheestä ja meidän lapsista, ja meillä myös uusioperhe eikä puolisoni kolmen vanhimman lapsen "oikea" isä. Siis vaikka puhun näistä kolmesta vanhimmasta, puhun meidän lapsista.
En todellakaan tarkoita "meillä" ex- puolisoani.
Siis vaikka he ovat eronneet on lapsi edelleen heidän lapsi. Olisihan se hassua jos mies puhuu exälle että ”minun tyttö”, kun lapsi ei ole vain hänen. Vaan heidän yhteinen
Meillä mies puhuu myös meidän esikoisesta vaikka ei olekkaan hänen isänsä...
Kaksi muuta lasta on yhteisiä...
Itse puhun edelleen meidän lapsista, tällä tarkoitan tilanteen mukaan joko exää tai nykyistä miestä.
Erosta on jo 12 vuotta ja molemmilla on uudet kumppanit olleet jo vuosikaudet.
Kuvittelet liikoja, tuohan on ihan normaali tapa puhua "me"-muodossa kun puhutaan jostain omasta. Ainakin minä puhun aina "meidän asunto" (asun yksin), "meidän auto" (minun auto), "meidän kaveri" (kaveri jota kukaan muu ei tunne) jne. Ehkä murrekohtaista, mutta älä vedä hernett nenään asiasta.
Kyllähän jotkut puhuu ”meidän äiti”, vaikka kuulija ei tiedä perhesuhteista mitään. Eli se voi olla vain sanonta.