Työsuhteen mahdollinen jatkuminen
Hyvät vauvapalstan viisaat,
kertokaapa mielipiteenne, kumman pitäisi tunnustella mahdollisen työsuhteen jatkumisesta, jos määräaikainen työsuhde on loppumassa ja tehtäviin ei ole haettu uutta henkilöä. Pitäisikö työnantajan ehdottaa uutta sopimusta vai pitäisikö työntekijän osoittaa omaa aktiivisuutta ja kysyä esimieheltä jatkoa?
Työntekijä on kahden vaiheilla haluaako jatkaa vai ei ja tämä seikka vaikuttaa siihen, ettei työntekijä ole vielä ilmaissut aktiivisuuttaan asiassa.
Kommentit (6)
Riippuu varmaan tilanteesta. Itse olen ollut 6 vuotta määräaikaisena tällaisilla ketjusopimuksilla. En ole ollut päivääkään työtön. Kyselen itse ja pomokin yleensä soittaa jatkosta. Minun tilanteessa on aina melko varmasti tiedossa jatko, mutta stressaa nämä pätkäsopimukset silti.
Kannattaa työntekijän tietysti itse soittaa ja kysyä, jos työnantajalta ei kuulu mitään.
Jos työnantaja ei työsuhteen lopullakaan ole kysynyt jatkosta, tarkoittaa se melko varmasti sitä, että hänellä ei ole tarvetta työntekijälle, tai että hän ei aio palkata sinua enää.
Pitää hyvissä ajoin ilmoittaa että työntekijä ehtii etsimään uuden työn, tähän voi liittyä myös muuttaminen toiselle paikkakunnalle, että kyllä jatko pitää tietää hyvissä ajoin.
Omat fiilikseni ovat todella ristiriitaiset. Syitä miksi en haluaisi kysyä jatkosta on monta ja jatkoa puoltavia seikkoja on vain muutama. Suurin syy olla kysymättä on huono työviihtyvyys eli en viihdy duunissani. Palkalla olen mahdollista jatkoa itselleni perustellut mutta se ei vaan riitä.
Työntekijän tietysti, mikäli hän haluaa tulla palkatuksi ko. työhön. Tietysti jos olet ylimaallisen pätevä ja hyvä työntekijä, niin ehkä silloin tuo työtarjous voi tulla ensin pomolta.